Artikelen

Kennis en gezelligheid komen samen op het Ledenevent 2019!

Op maandag 17 juni scheen het zonnetje volop en dat zette al een mooie toon voor ons jaarlijkse Levenevent in Hoofddorp waar 120 sociaal ondernemers vanuit het hele land op af kwamen!

Gepubliceerd op 4 juli 2019

Het is voor ons een van de hoogtepunten in het jaar om samen met de leden een blik te werpen op de mooie dingen waar we allemaal aan werken en hoe de sector ervoor staat. We blikken terug op een heerlijke zonnige dag waarbij iedereen werd gevoed met interessante inzichten en inspirerende sessies! #itwaslid

Maatschappelijk gedrag van bedrijven groeit

Dit jaar vond het plaats bij C-bèta in de groene omgeving aan de rand van het Schiphol Trade Park. Het is een ontmoetingsplaats die invulling geeft aan creativiteit, kennisoverdracht en het waarmaken van duurzame ambities. Daarmee dé uitgelezen locatie voor het Ledenevent.

Mark en Stefan opende de dag met een update van de sector, een vooruitblik maar ook een terugblik. Gevolgd door Bas van Haastrecht van ThisIsWhy die ons inzichten gaf in 10 jaar onderzoek naar het maatschappelijk imago in Nederland. Een interessant resultaat is bijvoorbeeld dat 66% van de respondenten vindt dat bedrijven maatschappelijke doelen net zo belangrijk moeten maken als winst maken. Dat heeft ook weer een positieve invloed op de medewerkers van een bedrijf. Zij zijn dan meer tevreden met hun werk en voelen zich dan gemotiveerder. Na deze leuke bevindingen konden we dus ook weer vrolijk verder met de verdere invulling van de dag: de break-out sessies.

Van merkpositionering tot het omgaan met data

Na een pauze waarbij we bijtankten met koffie, thee óf een suiker- en cafeïnevrije energiedrankje van sociale onderneming Predator Endurance, kwamen in de break-out sessies veel boeiende onderwerpen aan bod. In deze eerste ronde kon je bij de sessie van Kromkommer en ThisIsWhy alles te weten komen over merkpositionering. Zij deelden hun verhaal over hoe ze hun visie hebben vertaald naar de markt.

De Fruitmotor stelde in haar sessie de vraag “hoe bereiken we het beste onze klant met circulaire businessmodellen?” aan de kaak. In de sessie over de United Economy, het duurzame handelsnetwerk, namen PaperWise en Driekant de aanwezigen mee in hun ervaringen met de duurzame munt: de United. Waarom zij deelnemen aan dit netwerk en wat het hen oplevert. De United is opgericht om geld weer voor mensen en bedrijven te laten werken en duurzaam in de reële economie te laten circuleren. De dynamiek van dit nieuwe ruilmiddel verandert het perspectief. In plaats van 'hoe krijgen we meer geld’ wordt het ‘hoe kunnen we een duurzaam ruilcircuit creëren’.

In de sessie van ScaleUp Impact ging het over het efficiënt schalen van impact als scale-up. Haar idee voor het opschalen van impact: kies één cijfer waarmee je je impact wil communiceren en toon dat realtime op je website.

Tenslotte bevond zich buiten (helaas soms wat overstemd door het overvliegend Schiphol verkeer) de sessie over het omgaan met data als sociaal ondernemer door NoFoodWasted en MEO. De AVG regels volgen biedt eigenlijk te weinig houvast; beter is een eigen afweging maken op basis van de volgende vragen: hoe relevant is de data die je bewaart, hoe transparant ben je erover en volg je de regels (correctheid)?

Van social franchising tot het maken van een impact rapport

Vervolgens brak de tweede pauze aan. Het hippe busje van KombiSol arriveerde waaruit Moyee Coffee en Bundles heerlijke kopjes koffie verzorgden. In deze samenwerking voorziet leasewebsite Bundles in de steengoede espressomachine en Moyee in de topkwaliteit FairChain koffie. Na dit oplaadmoment ging de tweede ronde van break-out sessies van start.

Je kon aanschuiven bij Copper8 die ons het inzicht gaf dat het begrip circulair vele facetten kent. Of je kon terecht bij Sungevity die haar lessen deelde van het eerste impactrapport dat ze heeft uitgebracht. Het advies luidt onder andere: start zo vroeg mogelijk met het bijhouden van de directe resultaten. Deze cijfers zijn namelijk al in de organisatie aanwezig en zijn onmisbaar om een ontwikkeling in tijd te laten zien. Daarnaast kan het doen van een impact meting enorm bijdragen aan een gevoel van trots en betrokkenheid bij de medewerkers van je organisatie, omdat je inzichtelijk hebt weten te maken wat de maatschappelijke bijdrage van de organisatie precies is en dat het werk van belang is.

Even verderop had Happy Tosti het over social franchising. Waar begin je met het selecteren van een franchise ondernemer en wat zijn de voor- en nadelen? Het devies luidt om naar je hart te luisteren en bij de mensen thuis te komen om ze echt te leren kennen. In de sessie met Qredits en Zinnige Zaken werd er ingegaan op het financieringslandschap. Ze deelden hun kennis over microkredieten en alternatieve financiering en lieten wijzelf onze Finance Tool zien.

Tenslotte was er nog de sessie van de Code Sociale Ondernemingen die in het Tiny House dieper ingingen op wat de Code is en hoe ze samen met de deelnemers verder kunnen bouwen aan meer (h)erkenning van sociaal ondernemerschap.

Een hoofd vol cadeautjes

Na al deze inspirerende verhalen en nieuwe inzichten was een toast op een geslaagde dag op zijn plaats. Met bubbels van De Fruitmotor en fruitijsjes van NICE proostten we in een heerlijke middagzon in de tuin en ging de borrel van start. De muziek ging aan, hapjes werden uitgedeeld en potjes beerpong met Brouwerij De 7 Deugden werden gespeeld.  Ook de Goodiemarkt werd goed bezocht. Hier waren tegen een kleine tegenprestatie (#FotoMoment, zie het Facebook fotoalbum) goodies van o.a. Seepje, Cycloon, Vanhulley, Happy Tosti, Binthout, Kari’s crackers en Yespers te verkrijgen. Zo ging niemand met lege handen naar huis. Al dan niet iedereen met een fysieke goodie, maar een hoofd vol nieuwe inspirerende cadeautjes (‘goodies’), en dat telt ook!

 

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

Contact

Keizersgracht 264
1016 EV Amsterdam
020 - 626 44 10

 

Route

 

 

info@social-enterprise.nl
KVK-nummer: 54772028

BTW nummer: NL8514.34.447.B01

Founding partners

  • PwC-logo-wit.png

  •