Beleid en onderzoek
Een Rijksoverheid die sociaal ondernemen stimuleert
De Rijksoverheid heeft een belangrijke rol in het stimuleren van sociaal ondernemerschap in het hele land. Social Enterprise NL moedigt het kabinet aan om sociaal ondernemen stevig te verankeren in nationaal beleid en te stimuleren met wet- en regelgeving.
Wat doen wij?
1. Social Enterprise NL is onderdeel van de City Deal Impact Ondernemen. Een samenwerkingsverband van meer dan 80 partijen die loopt van maart 2020 tot en met maart 2025. De City Deal wil met deze meerpartijensamenwerking impact ondernemen bevorderen en obstakels die impact ondernemers ervaren verminderen.
2. We beïnvloeden de nationale politiek, bijvoorbeeld met de publicatie van een position paper in aanloop naar de verkiezingen of het organiseren van debatten.
3. We organiseren doorlopend contactmomenten tussen sociale ondernemingen en nationale politici. Bijvoorbeeld met een werkbezoek of door hen uit te nodigen bij rondetafelgesprekken.
Wat willen we bereiken?
Ons uiteindelijke doel is het activeren van het Rijk om stimulerend beleid op te stellen waarmee de de impact van sociaal ondernemers kan worden vergroot. Specifiek roepen we het nieuwe kabinet op om werk te maken van de volgende thema's:
1. Invoering van de BVm. De toevoeging van een modaliteit ‘m’ (van ‘maatschappelijk’) aan de BV in het Burgerlijk Wetboek voorziet in een eenvoudige en eenduidige herkenning, die de ondernemers en stakeholders helderheid en zekerheid biedt. Opname in het BW borgt de handhaving en aanspreekbaarheid van bestuurders. Nederland is een van de weinige Europese landen die deze stap nog niet hebben gezet.
2. Sociaal en duurzaam inkopen verplicht. De overheid kan grote maatschappelijke waarde creëren tegen lage meerkosten via inkoop. We pleiten daarom voor het verplicht maken van sociale en duurzame criteria in aanbestedingen.
3. Sociale ondernemingen krijgen een plek aan de beslistafel. Sociaal ondernemers nemen het voortouw in radicale systeemverbetering. Ze zijn een inspirerend voorbeeld voor consumenten, het bedrijfsleven en overheden. Toch wordt de stem van sociaal ondernemers nog te weinig vertegenwoordigd op plekken waar belangrijke beslissingen over de toekomst van Nederland worden gemaakt. We vinden dat sociaal ondernemers meer zitting moeten krijgen aan de beslistafels.
4. Maatschappelijke innovatie krijgt plek in het innovatiebeleid van het ministerie van EZ. Het innovatiebeleid is nu nog veel gericht op technologische innovatie. Er moet meer aandacht en bijpassende financieringsmogelijkheden komen voor innovaties die bijdragen aan het oplossen van maatschappelijke problemen.
5. Maak werk van de circulaire economie. Breng de ambitie van de circulaire economie en het arbeidsmarktbeleid samen. Dit vraagt om een ontkokering van reeds beschikbare – maar versnipperde – budgetten tot één geïntegreerd financieel instrument.
4. De missing link in arbeidsparticipatie. Ga in gesprek met innovatieve sociale ondernemingen die zich specialiseren in arbeidsparticipatie en neem hen expliciet op in beleid.
5. Lokale initiatieven = lokale kracht. Versnel de ontwikkeling van community enterprises door een landelijk stimuleringsprogramma.
6. De sociale onderneming als kennishouder. Inventariseer per ministerie waar sociaal ondernemers doorbraken realiseren, die met een goede samenwerking en aanpassing van regelgeving breed uitgerold kunnen worden.
7. Landelijk publiek-privaat groeiprogramma. Met een landelijk publiek-privaat groeiprogramma kunnen sociale ondernemingen opschalen, waardoor hun bereik en impact gemaximaliseerd worden.
Wil je als Rijksdienst aan de slag met het bevorderen van sociaal ondernemerschap?
Neem dan contact op met ons op via info@social-enterprise.nl.
Meld je aan voor onze nieuwsbrief!