Nieuws

Sociale ondernemingen aan de slag met impact meten!

Vorige week was de aftrap van het nieuwe groeiprogramma Expeditie Impact. Tijdens dit programma werken acht  sociale ondernemingen aan het meten van hun impact. Onder begeleiding van Avance Impact en elkaar gaan ze het komende half jaar aan de slag met het opzetten van een impactmeting en het verzamelen van data. 

Gepubliceerd op 20 januari 2020

Aan het einde van Expeditie Impact hebben zij een one-pager met de belangrijkste resultaten van hun eerste impactmeting. Ook hebben ze een op maat gemaakt meetplan-en instrument om in de toekomst zelfstandig impactmetingen uit te voeren. Het uiteindelijk doel? Nog beter sturen op impact om zo de impact te vergroten en om de resultaten te kunnen delen met stakeholders.

De ondernemingen die deelnemen aan Expeditie Impact

Netwerkpro

Deze sociale onderneming richt zich op het verbeteren van de professionele positie van vrouwen, met name van statushouders, alleenstaande moeders, vrouwen in de bijstand en pas afgestudeerden. Met de NetwerkProof aanpak activeren zij werkzoekende vrouwen en verbinden hen aan kansen op de lokale arbeidsmarkt. Het opbouwen en onderhouden van een zakelijk netwerk is hierbij een onmisbaar onderdeel.

Better Places

De reisorganisatie met een maatschappelijk en duurzame missie is Better Places. Zij geloven dat toerisme de wereld een beetje mooier kan maken als het op een verantwoorde manier gebeurt. Daarom organiseren zij reizen met een positieve impact. Bij Better Places draait het om het promoten en ondersteunen van lokale initiatieven, het verminderen van de CO2 uitstoot van de reizen, het tonen van respect en het plasticvrij reizen.

De Fruitmotor

Het huidige voedselsysteem verschraalt de leefomgeving, levert veel onnodig afval en vervreemdt de consument van zijn voedsel. De Fruitmotor maakt van fruit met een plekje of vlekje juist heerlijke producten, zoals appelcider, appelsprankel en appelbier. Ze maken samen met anderen de omgeving mooier en dragen bij aan een wereld waarin we geen voedsel verspillen en natuur en landschap weer herstellen.

Refugee Company

Werk is de beste manier om te integreren. Refugee Company biedt mensen met een vluchtelingenachtergrond een leer/werkprogramma aan van 6 maanden tot 3 jaar. Deelnemers komen in beweging, doen werkervaring op en bouwen aan een netwerk met Nederlanders en andere vluchtelingen. Daarnaast wordt ondersteuning geboden op het gebied van taal, inburgering, persoonlijke ontwikkeling en well-being.

Roetz-Bikes

Roetz-Bikes maakt mooie, unieke fietsen op een verantwoorde manier. Bij Roetz geloven ze in tweede kansen en streven ze naar een circulaire en inclusieve samenleving. Ze zien bruikbare grondstoffen waar andere schroot in zien. Ze zien talenten in mensen waar andere juist hun valkuilen waarnemen. In de Roetz Fair Factory maken mannen en vrouwen met een ‘rugzak’ prachtige designfietsen van afgedankte tweewielers.

Het Bakkerscafé

De biologische bakkerij met lunchroom is een ontmoetingsplek voor buurtgenoten, specialist in het bakken van fantastisch brood en stimulerende werkplek voor een zeer divers team. Hét Bakkerscafé is voor zorginstellingen, gemeenten, werkbedrijven en scholen een partner die met ontwikkeltrajecten op maat een plek biedt voor observatie, training, re-integratie, dagbesteding en scholing.

Het Begint Met Taal

Taalcoaching verbindt. Wekelijks gaan zo’n 16.069 taalvrijwilligers en 31.991 anderstaligen met elkaar in gesprek. Het Begint Met Taal vindt dat het hier nog mooier wordt als alle 600.000 anderstaligen met een taalvraag mee kunnen doen. Daarom versterken zij ruim 165 taalvrijwilligersorganisaties op zo’n 386 locaties in alle fases van hun bestaan.

CITIES Foundation

De hedendaagse stedelijke uitdagingen worden aangepakt door CITIES via lokale oplossingen. Ze werken aan inclusieve en duurzame steden door onderzoek naar urban trends, community-gebaseerde projecten, communicatie, publicaties, evenementen, ervaringen en workshops. Communities ondersteunen om te streven naar innovatie in het stadsleven is het doel.

Breng jouw impact in kaart!

Wil je ook de impact van jouw social enterprise in kaart brengen? Aanmelden voor deze Expeditie Impact is niet meer mogelijk, maar als je een mailtje stuurt naar leonie@social-enterprise.nl dan houden we je op de hoogte van de mogelijkheden.
 

Meer informatie over het groeiprogramma Expeditie Impact vind je hier. Lees en bekijk ook onze tools/publicaties over impact meten:

Impact First (2015)

Impact managen (2018)

Het Impactpad (2018)

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Contact

Cabralstraat 1
1057 CD Amsterdam
info@social-enterprise.nl

 

Route

 

 

KVK-nummer: 54772028

BTW nummer: NL8514.34.447.B01

Founding partners:

 

  • PwC-logo-wit.png
  • logo stichting doen.png
  •