Nieuws

Luister nu naar Systeem op de Schop met Wakuli

Systeem op de schop, de podcast over sociaal ondernemen van Social Enterprise NL. In deze podcast gaan Stefan Panhuijsen en met deze keer Mark Hillen als co-host in gesprek met ondernemers die werken aan een radicaal betere wereld. Welk systeem nemen zij op de schop? Hoe werkt dat, wat gaat goed en wat niet? Voorbij de standaardverhalen, op zoek naar nieuwe inzichten. 

Gepubliceerd op 10 november 2021

In de 15e aflevering is Yorick Bruins, co-founder van Wakuli te gast in de studio bij Willemijn en Stefan. Wakuli is een koffiemerk dat werkt met een korte keten tussen boer en consument. Door het uitschakelen van de tussenpersonen kunnen ze hun boeren 2x meer betalen dan andere koffiemerken, waardoor ze opnieuw kunnen investeren in de verbetering van koffie. Yorick is ervan overtuigd dat iedereens kopje koffie wel een upgrade kan gebruiken, en dat het tijd is om de unieke smaken van koffie te gaan ontdekken.

Hij vertelt over hoe Wakuli ervoor zorgt dat iedereen een betere koffie ervaring thuis heeft en we de komende 100 jaar kunnen genieten van een kopje koffie die beter smaakt dan dat tie nu smaakt. Door deze nieuwe smaakbeleving van betere koffie neemt Wakuli het syteem van de koffiehandel (die net als bijvoorbeeld olie en suiker een commodity market is) op de schop. Het is tijd om degenen die ons kopje koffie produceren ook kunnen waarderen voor wat hij of zij allemaal doet! 

Door de huidige commodity market van koffie, wordt de koffie als het waren in één systeem getrokken, we doen alsof koffie allemaal hetzelfde smaakt en schenken weinig aandacht aan de achtergrond en het verhaal van de koffie. Dat is onzin volgens Yorick, hij wil met Wakuli laten zien dat smaak leuk is en dat we meer waardering moeten hebben voor de koffie om de boeren te kunnen geven wat hij/zij verdient. De boeren krijgen de laatste jaren minder geld dan de productiekosten voor de koffie, het is ze dus niet waard geweest om de koffie te plukken omdat dat duurder is dan de koffie te laten hangen aan de takken. Daar moet wat aan veranderen.  

Wakuli stelt prijs als hun belangrijkste impact criteria. Zo kopen ze altijd in met directe wetenschap van wat de boer verdient aan die exacte kilo koffie. En daarnaast gaan ze in de driehoekverhouding met de boer en coöperatie in gesprek over de prijs en wat nodig is voor hen om de komende jaren te herinvesteren.  

Gelukkig heeft Wakuli het je zo makkelijk mogelijk gemaakt, zodat jij zo snel mogelijk kunt genieten van je nieuwe smaakbeleving. Toegankelijkheid was the key: Wakuli maakt voor jou de beste keuze qua smaak en bezorgt de koffie vervolgens op je deurmat. Daarnaast zit je nooit zonder koffie door de emergency levering, waarmee je de volgende dag koffie op je deurmat hebt zonder extra kosten. Klaar voor je nieuwe smaakbeleving? Check de site van Wakuli hier.  

Yorick sluit af met het uitlichten van de start-up onderneming The Gaia Cup, een herbruikbare menstruatiecup. The Gaia Cup zorgt ervoor dat vrouwen en meisjes in rurale gebieden in Ghana toegang krijgen tot deze cup en op die manier niet meer tijdens hun menstruatie thuis hoeven te blijven. Eentje om in de gaten te houden! 

Luister snel naar de nieuwste aflevering in je favoriete podcast app:

> Spotify
> iTunes

Luister ook de andere afleveringen, check www.social-enterprise.nl/systeemopdeschop