Nieuws

Luister nu naar Systeem op de schop met Fairphone

Systeem op de schop, de podcast over sociaal ondernemen van Social Enterprise NL. In deze podcast gaan Stefan Panhuijsen en Willemijn Verloop in gesprek met ondernemers die werken aan een radicaal betere wereld. Welk systeem nemen zij op de schop? Hoe werkt dat, wat gaat goed en wat niet? Voorbij de standaardverhalen, op zoek naar nieuwe inzichten. 

Gepubliceerd op 8 februari 2021

In de derde aflevering willen Stefan en Willemijn alles weten over de scale-up geheimen van Eva Gouwens, CEO van Fairphone en eerder First lady van Tony's Chocolonely. Hoe volg je een founder op als je jezelf niet een 'échte ondernemer' vindt? En hoe schaal je vervolgens succesvol? Eva deelt met ons haar geheimen en lessen waarin product, team en marketing belangrijke rollen spelen en structuur en processen een onderneming sterk maken. Wat ook betekent dat je een paar van je darlings moet killen. Uiteraard hebben we het ook over hoe Fairphone de mobiele telefoonindustrie wil veranderen. Door hun groei hebben ze meer hefboom en met de Fair Cobalt Alliance weten ze grote bedrijven in beweging te zetten.

Eva doet in deze aflevering een boekje open over haar scale-up geheimen en lessen. Fairphone en Tony’s Chocolonely zijn beide voorbeelden van bedrijven waar ze instapte en het product, de markt en de consument er al was. Hoe schaalde ze vervolgens succesvol en zorgde voor de versnelling van beide bedrijven? Haar lessen:

1.     Product is key: Bij beide bedrijven is het verhaal prachtig, maar je product moet echt goed zijn. Er is aan beide producten veel gesleuteld om een goed alternatief te kunnen bieden. Donker groene consumenten willen misschien nog concessies doen, maar wil je een grotere groep consumenten bereiken en schalen dan moet je echt een goed product hebben. Dan willen mensen ook bewust wat meer betalen.

2.     Werk aan de juiste opbouw van je team: Hier zijn in deze fase skills belangrijker dan betrokkenheid. In een baan is er een verschil tussen betrokkenheid en bevlogenheid. De betrokkenheid gaat over hoe graag je voor een sociale onderneming of NGO wilt werken. De bevlogenheid gaat over hoe goed en gedreven mensen hun werk doen. Die twee moet je in verhouding brengen. In de scale-up fase heb je mensen nodig die heel bevlogen zijn en die betrokkenheid komt vanzelf wel.

3.     Maak een gouden marketingformule: Je moet niet een kwartier nodig hebben om je verhaal te vertellen. Kill liever een paar darlings en presenteer het verhaal in hapklare brokjes. Als mensen echt geïnteresseerd zijn dan komt de rest van het verhaal vanzelf wel. Dus maak het verhaal eerst lichter want daarmee kom je de grote supermarkten en winkels binnen. Je biedt je product daar waar de consumenten komen als goed alternatief aan met een hapklaar brokje van het verhaal. En dan gebeurt het verder vanzelf.

Maar dat niet alleen. Ook vertelt Eva over hoe ze tweemaal een founder heeft opgevolgd en dat is geen makkelijke schoen om in te staan. Wat zijn haar lessen daar? En hoe werken ze uiteraard ook nog hard aan het verbeteren van de mobiele telefoonindustrie? Wat houdt de Fair Cobalt Alliance in? Alle antwoorden hoor je in de podcast en als bonus ook nog een mooie shoutout naar MUD Jeans!

Luister snel de derde aflevering van Systeem op de schop via jouw favoriete podcast app:

> Spotify
> iTunes

Luister ook de andere afleveringen, check www.social-enterprise.nl/systeemopdeschop 

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

Contact

Keizersgracht 264
1016 EV Amsterdam
020 - 626 44 10

 

Route

 

 

info@social-enterprise.nl
KVK-nummer: 54772028

BTW nummer: NL8514.34.447.B01

Founding partners:

 

  • PwC-logo-wit.png
  •