Samenwerking Taaly en OpenEmbassy: een inspirerende stap naar inclusievere integratie en inburgering
Streven naar radicale systeemverbetering…
Artikelen
Nederlandse impact-ondernemers weten de weg naar Duitsland te vinden, schrijft Willemijn Verloop. Zo maken zij hun chocola, ijs, zeep en spijkerbroeken groot bij de oosterburen.
Gepubliceerd op 13 juni 2019
‘’De bierdrinkers kiezen al bewust voor groen en sociaal, de wijndrinkers moeten nog volgen.’’ Volgens Bert van Son, oprichter van het circulaire spijkerbroekenmerk MUD Jeans, was de stap naar Duitsland een logische keuze.
Bij de Duitse consument staan morele waarden en duurzaamheid hoog in het vaandel, waardoor ze wel wat extra euro’s over hebben voor een duurzaam product. De Nederlandse consument daarentegen stelt helaas nog vaak het prijskaartje van het product voorop. Een rondje langs Nederlandse sociaal ondernemers die recent zaken zijn gaan doen met de bewuste bierdrinkers toont een vergelijkbare trend.
Naast MUD Jeans maken steeds meer sociaal ondernemers de stap richting Duitsland om de afzetmarkt te vergroten. Het team bij Social Enterprise NL, de netwerkorganisatie en aanjager van de groeiende beweging van sociaal ondernemers in Nederland, zag het afgelopen jaar een flinke toename in het aantal ondernemers dat de Duitse markt betreedt.
Bijvoorbeeld Seepje, Chocolatemakers, NICE en Yumeko hebben recent die stap gezet. Niet alleen vanwege de bewuste vraag van de Duitse consument, maar ook simpelweg omdat ze als ondernemers de grens van de afzetmarkt in Nederland vrij snel bereikten.
Wil je verder lezen hoe ze dit hebben gedaan? Lees het hele artikel op de website van Sprout.
Meld je aan voor onze nieuwsbrief!