Artikelen

Achter de schermen bij.. PaperWise

Afval noem je toch geen afval als je er nog mooie producten van kan maken? Daarom geeft PaperWise landbouwafval een tweede leven. Ze maken milieuvriendelijk papier en karton van stengels en bladeren die overblijven na de oogst. Dat papier en karton is 47% beter voor het milieu dan papier van houtvezels! Om meer over PaperWise te weten te komen, spraken wij met Nick op den Buijsch, verantwoordelijk voor duurzaamheid en communicatie bij PaperWise.

Gepubliceerd op 16 augustus 2019

Waarom is PaperWise opgezet?

Vanaf 2015 was hun milieuvriendelijke papier en karton op de markt te vinden. Het werd lovend ontvangen en als een volledige vernieuwing. Producten uit afval maken en daar reststoffen uit een andere industrie voor inzetten: daarmee draag je bij aan een betere wereld. Dat is waar PaperWise toen een kans zag. “Jaarlijks komen er wereldwijd enorme hoeveelheden landbouwafval beschikbaar. Waarom verbranden we deze waardevolle reststromen als we er ook mooie producten van kunnen maken? Vele boeren in Azië en Zuid-Amerika produceren kleinschalig en hebben dus ook niet het geld om iets met het afval te doen. Dat verbranden ze ter plekke op het land waardoor onnodige CO2 vrijkomt en zowel de bodem als lucht wordt bevuild.”, vertelt Nick.

Doordat PaperWise het landbouwafval kan verwerken in hun fabriek en er papier en karton van kan maken dragen ze positief bij aan de milieubeweging. Bomen, een natuurlijke en hernieuwbare grondstof, gebruiken als grondstof voor papier is prachtig, maar afval weer waarde geven is veel mooier! Het landgebruik voor de bosbouwbomen kunnen we anders gebruiken. Bijvoorbeeld voor oerbos met veel biodiversiteit of landbouwgewassen voor voedsel.

Er zijn enorme hoeveelheden landbouwafval. Het is zonde om dat in brand te steken, want het is gewoon nog bruikbaar.
Nick op den Buijsch, PaperWise

Duurzaamheid en bewustwording

Zowel Nick als Peter van Rosmalen (oprichter van PaperWise) zijn beiden 15 jaar actief in duurzaamheid. De Sustainable Development Goals (SDG’s) gebruiken ze als kompas voor hun bedrijfsstrategie. “Vanuit PaperWise willen we aan zoveel mogelijk SDG’s positief bijdragen, want zo bieden we als social enterprise ook de meeste toegevoegde waarde. Destijds zag je dat maar een handjevol bedrijven nadacht over duurzaamheid, tegenwoordig zijn dat er veel meer. Door de bewustwording te vergroten zien we dat inkopers zich realiseren dat inkopen bij sociale ondernemingen niet alleen wat kost, maar ook wat oplevert’’, aldus Nick.

"Door een koploper te zijn op het gebied van milieuvriendelijk en sociaal verantwoord papier en door te groeien, hopen wij andere ondernemingen te inspireren en de huidige papierindustrie te veranderen", vertelt Nick. PaperWise helpt inkopers sociaal in te kopen door hen een duurzaam alternatief te bieden. Een balans tussen duurzaamheid en prijs is erg belangrijk volgens Nick en kennisgebrek is hierin het grootste obstakel. We moeten een richting op die we nog niet kennen. "Inkopers zijn opgeleid om de gewenste kwaliteit tegen de beste voorwaarden in te kopen. Duurzaamheid was in het verleden nooit een aspect in deze weging. Het is dan ook een uitdaging voor sociaal ondernemers om de inkoper te helpen duurzaamheid van waarde te voorzien. Bedrijfsimago, tevreden medewerkers en het vergroten van duurzame bewustwording bij medewerkers is tegenwoordig voor veel bedrijven zeer belangrijk. PaperWise helpt deze drie behoeftes te vervullen en helpt de inkoper daarmee zijn opdracht optimaal in te vullen."

Goed voor mens en milieu

Wat maakt PaperWise anders dan andere papiersoorten? Volgens Nick is dat terug te vinden in de kern van de organisatie. ‘’PaperWise wil positief bijdragen aan een betere wereld, dat is de kern. We geven agrarisch restmateriaal een tweede leven en dragen bij aan meer welvaart in ontwikkelingslanden waar PaperWise geproduceerd wordt’’. Wat PaperWise doet is niet alleen goed voor het milieu, maar ook voor de mens, want dit doen zij ook nog eens op een sociaal verantwoorde manier. Het papier en karton wordt geproduceerd in fabrieken in India en Colombia, die van grote betekenis zijn voor de lokale communities aldaar. Er wordt geïnvesteerd in scholing, infrastructuur en gezondheidszorg en het fabricageproces is gericht op veiligheid, zero waste en behoud van ecologie. “De groei van PaperWise biedt de mogelijkheid een systeem te organiseren waarbij de boer naast een vergoeding voor voedsel ook een vergoeding voor zijn landbouwafval kan krijgen,” voegt Nickt toe.

Waarom Social Enterprise NL & Buy Social?

Op de vraag waarom PaperWise is aangesloten bij Social Enterprise NL en Buy Social vertelt Nick het volgende: ‘’Voor ons was het belangrijk om ons aan te sluiten bij een netwerk van gelijkgestemden, om elkaar te kunnen inspireren, motiveren en vooral om kennis op te doen en te delen om zo weer te kunnen innoveren. Kennis en ervaringen delen is zoals puzzelstukjes uitdelen: uiteindelijk komt het allemaal mooi samen in een geheel.” Eerst was PaperWise vooral gericht op duurzaamheid, maar door het netwerk is de sociale kant ook steeds belangrijker geworden en hebben ze een beter beeld gekregen om daar op de juiste manier invulling aan te geven..

PaperWise maakt pas sinds 2018 onderdeel uit van het Buy Social netwerk vertelt Nick. ‘’Wij zijn in eind 2018 voor het eerst bij een bijeenkomst geweest. Dat was het Buy Social XL-event in november, waar we pitchten voor een zaal potentiele klanten. Dit event heeft gezorgd voor veel nieuwe contacten. Hier zijn een aantal leads uitgekomen, waarvan één al klant is geworden. Als je het goed doet, dan zijn Buy Social bijeenkomsten dus heel relevant en nuttig."

Tip voor collega sociaal ondernemer?

Nick meent dat marketing en communicatie voor iedere sociale onderneming heel relevant is. Het zorgt voor je zichtbaarheid en daarmee de impact die je kunt bereiken. Een goed product alleen verkoopt niet, dus zorg dat je marketing en communicatie op orde is en dat je in een zin kunt uitleggen wat je doet. Maak het helder en duidelijk voor de inkoper! "PaperWise, papier van landbouwafval, 47% beter voor het milieu."

 

Wil jij inkopen bij sociale ondernemingen zoals PaperWise? Neem een kijkje op de Social Impact Market van Buy Social! Of wil jij met jouw sociale onderneming je ook aansluiten bij ons netwerk van ruim 390 sociaal ondernemers? Vul dan het aanmeldformulier in! 

Meer over PaperWise? Bekijk de website!
Meer 'Achter de schermen'? Lees het vorige interview met De Koekfabriek!

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Contact

Cabralstraat 1
1057 CD Amsterdam
info@social-enterprise.nl

 

Route

 

 

KVK-nummer: 54772028

BTW nummer: NL8514.34.447.B01

Founding partners:

 

  • PwC-logo-wit.png
  • logo stichting doen.png
  •