Artikelen

Uitreiking Social Enterprise Scriptieprijs 2019!

Tijdens The Impact Days vond ook de finale van de Social Enterprise Scriptieprijs 2019 plaats waar vier studenten hun sterke scripties presenteerden aan de jury en het publiek in het Volkshotel.

Gepubliceerd op 29 november 2019

Voor de zesde keer organiseerden we in samenwerking met Universiteit Utrecht Social Entrepreneurship Initiative de Social Enterprise Scriptieprijs en daar hoort uiteraard een finale en uitreiking bij. Dit jaar vond die finale plaats in het Volkshotel en hadden we weer een vakkundige jury tot onze beschikking: Leendert de Bell (Bijzonder lector Bevorderen van duurzame arbeidsparticipatie van vluchtelingen aan Hogeschool Utrecht), Selma Steenhuisen (freelance programmamaker), Daan Schillemans en Florian Rath (oprichters BUMI).

Vier begaafde studenten presenteerden ieder hun scriptie voor het publiek en de jury. En na intensief beraad was de jury er uit. De nummers 1 én 2 mochten voor een grand finale mee naar The Student Hotel aan de overkant van de straat waar The Climate College Tour plaatsvond met Henk Jan Beltman (Tony’s Chocolonely). Voor een publiek van ruim 100 man mochten Rosanne Kuiper en Vijanti Ramautar hun scriptie in 1 minuut pitchen. Uiteindelijk wees de jury Rosanne aan als winnaar van de scriptieprijs met haar scriptie getiteld ‘Ondernemen met een maatschappelijke missie: de BVm’. Voor haar uitstekende werk mocht zij een echte Tulpfiets in ontvangst nemen! De andere finalisten gingen ook naar huis met mooie prijzen, onder andere van De Prael, Yumeko, De Correspondent, CRE8 en A Beautiful Story.

Winnares Rosanne Kuiper: Ondernemen met een maatschappelijke missie: de BVm (Radboud Universiteit)
De scriptie is een rechtsvergelijkend onderzoek naar de mogelijke invoering van een nieuwe rechtsvorm voor de sociale onderneming. Rosanne heeft met haar scriptie onderzocht in hoeverre er een juridische noodzaak bestaat voor de invoering van de BVm en aan welke voorwaarden deze rechtsvorm in de praktijk zou moeten voldoen. Hierin concludeert zij dat de BVm een toegevoegde waarde biedt ten opzichte van het huidige vennootschapsrecht. Hiervoor heeft ze ook een aantal aanbevelingen geformuleerd. Die zijn hier te lezen in haar scriptie.

Vijanti Ramautar: The state of the art and practice on social and environmental accounting methods and tools (Universiteit Utrecht)
De scriptie richt zich op certificatie methodes voor maatschappelijk verantwoord ondernemen. ‘Social and environmental accounting’ is ook wel het proces van beoordelen en rapporteren van de effecten op het klimaat en maatschappij die veroorzaakt worden door de acties van een organisatie. Door deze methoden meer in kaart te brengen met behulp van een ICT tool ontstaat er meer transparantie en vele andere mogelijkheden. Echter, de support voor een dergelijke ICT tool vergt aandacht en deze scriptie onderzoekt de mogelijkheden om zo’n tool te verbeteren. Lees het hier.

Marleen Hoogendijk: De weg naar sociaal inkopen: van verandering naar innovatie (Universiteit Utrecht)
Een onderzoek naar succesfactoren die een rol spelen in sociaal inkopen bij gemeenten. Marleen heeft door middel van een multiple casestudy bij twee gemeenten gekeken naar de rol van succesfactoren voor innovatie in deze specifieke innovatie sociaal inkopen. Ze noemt vier punten uit haar onderzoek die een belangrijke rol speelden: de verantwoordelijkheidskwestie, het sociale aspect dat slechts wordt gezien als een puntje van de taart, te veel beren op de weg en de communicatie tussen de afdelingen. Meer weten over de toelichting bij deze punten? Lees haar scriptie hier.

Ruby Keijzer: Transformatie van bedrijfsvoering: van commerciële onderneming naar ‘Social Enterprise’ (Hogeschool van Amsterdam)
Het onderzoek van deze scriptie is uitgevoerd bij familiebedrijf DETYS (Don’t Eat The Yellow Snow) waar Ruby zelf onderdeel van uitmaakt. De missie van de sociale onderneming DETYS is om de vicieuze cirkel van de textielindustrie te doorbreken door het aanbieden van ‘eerlijke’ producten en bewustwording te verspreiden rondom het vervuilende aspect van de Fast Fashion industrie. Om tot deze missie te komen is het bedrijf tijdens de scriptie periode een proces ondergaan om te transformeren naar social enterprise. In haar scriptie geeft ze weer hoe dat proces er uit zag en evalueert ze op de ontwikkelingen. In het verband met gevoelige informatie in de scriptie kan deze niet online gedeeld worden. Neem voor meer informatie over de scriptie contact op met Ruby.

Schrijf jij je scriptie ook over sociaal ondernemerschap of ben je van plan dit te doen? En wil jij volgend jaar hier ook staan om kans te maken op de Social Enterprise Scriptieprijs 2020? Laat het ons weten via Nick of houd onze website en social media in de gaten voor meer updates.

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

Contact

Keizersgracht 264
1016 EV Amsterdam
020 - 626 44 10

 

Route

 

 

info@social-enterprise.nl
KVK-nummer: 54772028

BTW nummer: NL8514.34.447.B01

Founding partners

  • PwC-logo-wit.png

  •