Artikelen

Sociaal ondernemerschap ontdekken met Marianne Dagevos

De sector sociaal ondernemen groeit en bloeit. Menig persoon raakt geïnteresseerd over ondernemen op een sociale manier. Zelfstandig onderzoeker en adviseur voor sociaal ondernemers Marianne Dagevos heeft voor iedereen die wil ontdekken wat een sociale onderneming is en hoe je begint als sociaal ondernemer, een handig en overzichtelijk pocketboek geschreven. 

Gepubliceerd op 29 januari 2020

Alle vragen die je hebt wanneer je wilt weten wat sociaal ondernemen is en hoe je dit aanpakt, worden in dit pocketboekje behandeld aan de hand van vier themahoofdstukken: Wat, Hoe, Met Wie en Waarheen. Deze onderwerpen zijn onderverdeeld in een logische volgorde waardoor na het lezen duidelijk wordt welke stappen een beginnend sociaal ondernemer moet zetten om zijn of haar impact in gang te zetten. Wij hebben alvast voor je samengevat waarom dit praktijkboekje het lezen waard is.

Wat?
In dit themahoofdstuk wordt op een duidelijke en begrijpelijke manier uitgelegd wat sociaal ondernemen is. Zo wordt er ingegaan op de ontwikkeling van sociaal ondernemerschap in Nederland, de mogelijke rechtsvormen voor sociale ondernemingen en vergelijkbare vormen van sociale initiatieven die veel gemeen hebben met sociale ondernemingen. Wat fijn is voor de lezer is dat er veel gebruik wordt gemaakt van cijfers en feiten, waardoor een duidelijk beeld over de huidige situatie van sociaal ondernemerschap wordt geschetst. Maatschappelijke kwesties en impactgebieden worden onder de loep genomen, zodat het linken van een sociale onderneming aan een impactgebied overzichtelijk wordt.

Hoe?
Veronderstellingen en bezwaren die men ervan weerhoudt om sociaal ondernemer te worden, neemt Marianne onder de loep en zet ze om in handelingsperspectieven. Van “Ik ben bang om te falen” naar "Markten worden ontwikkeld in cocreatie" en "Ik werk samen met partners". De Lean Startup-methode dient ervoor om een bedrijf te starten, te laten groeien en te managen. De vraag die hierbij wordt gesteld is: welke activiteiten creëren waarde, en welke zijn een vorm van verspilling? Het onlineplatform Peerby maakt bijvoorbeeld gebruik van deze methode, om de diensten van het platform te ontwikkelen op basis van reacties en ervaringen van gebruikers. Om de maatschappelijke impact waar sociale ondernemingen naar streven zo concreet en meetbaar mogelijk te maken, adviseert Marianne om het Impactpad te gebruiken dat tools biedt om impactmetingen stapsgewijs uit te voeren.

Sociale ondernemingen draaien om mensen die verantwoordelijkheid willen nemen voor het bedrijf. Iemand die verantwoordelijkheid neemt, toont leiderschap.
,

Met wie?
“Ondernemen doe je niet alleen” staat centraal in dit themahoofdstuk. Het is daarom belangrijk dat de sector een gunstig ondernemersklimaat of ecosysteem bevat. De actoren en factoren die hierbij een rol spelen worden uitgelicht en behandeld. Goed contact tussen sociaal ondernemers en uiteenlopende stakeholders is van groot belang wanneer er veel van sociale ondernemingen wordt verwacht. Zo moeten ze economisch succes bieden, maatschappelijk resultaat leveren en een voorbeeldbedrijf zijn met een goede reputatie. Een duidelijk overzicht van de stakeholders mag niet ontbreken en daarbij helpt dit pocketboekje.

Waarheen?
Dit alles komt uit op de vraag: waar gaan we uiteindelijk heen met deze manier van ondernemen? Hoe en op welke manier wordt er bijgedragen om de nieuwe economie te laten groeien? De economische doelen verschuiven van meer groei en welvaart naar bloei en welzijn. Dit praktijkboekje legt uit dat geld in de betekeniseconomie wordt gezien als primaire smeermiddel om transacties tot stand te brengen en als hulpmiddel om de welzijnsdoelen te behalen. Ook de vormen die hier verder op in gaan (Donuteconomie, Circulaire economie, Deelecomomie en Lokale economie) worden behandelt in dit thema.

Zeker het lezen waard
De Sociaal Ondernemer is interessant voor wie overweegt een sociale onderneming te starten, maar nog niet goed weet waar hij of zij moet beginnen of voor wie wil ontdekken waar hij als sociaal ondernemer voor staat. Door gebruik te maken van bestaande sociale ondernemingen ter illustratie, laat dit de lezer zien hoe het in praktijk in zijn werking is gegaan. Verder is dit boekje een fijne wegwijzer voor onder andere studenten, onderzoekers en journalisten die onderzoek doen naar sociaal ondernemerschap.

Meer leren over de sector of van sociaal ondernemers? Luister naar inspirerende verhalen in dit podcast overzicht of bekijk de Social Enterprise Monitor 2019 over de ontwikkelingen en cijfers van sociaal ondernemen in Nederland.

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Contact

Cabralstraat 1
1057 CD Amsterdam
info@social-enterprise.nl

 

Route

 

 

KVK-nummer: 54772028

BTW nummer: NL8514.34.447.B01

Founding partners:

 

  • PwC-logo-wit.png
  • logo stichting doen.png
  •