Artikelen

Dit zijn de belangrijke inzichten die Effie opdeed tijdens Expeditie Impact

Je maatschappelijke missie staat voorop, dat maakt je een sociaal ondernemer. Bij het praktijkgerichte programma Expeditie Impact ontdek je wat jouw impact is en hoe je deze kunt vergroten. Je leert hoe je een eigen impactonderzoek opzet en uitvoert. Effie Baert van Sea Ranger Service vertelt hoe het meedoen aan Expeditie Impact haar tot nieuwe inzichten bracht voor hun organisatie.  

Gepubliceerd op 26 januari 2022

De missie van Sea Ranger Service is helder: Het herstel van 1 miljoen hectare oceaanbiodiversiteit tegen 2040 en het opleiden van 20.000 jonge mensen om een maritieme carrière een kickstart te geven. De focus ligt op het herstel van kwetsbare oceaanbiodiversiteit in enkele van 's werelds mariene hotspots, terwijl tegelijkertijd jonge werklozen uit kwetsbare kustgemeenschappen als Sea Rangers worden opgeleid en gecoacht naar een maritieme carrière. Een mooie combinatie om impact te maken. Maar wordt die impact ook gerealiseerd en hoe meet je dat? Door de deelname aan Expeditie Impact weten zij nu het antwoord op die vragen. 

Wat is de grootste les die je hebt gehaald uit een van je impactmetingen? 
"Er zijn veel lessen die we eruit halen, maar de meest opvallende was dat wij het gevoel hadden dat we voldoende informatie mee gaven aan deelnemers van het Sea Ranger Bootcamp over de zee en de uitdagingen die we daar momenteel zien en waar de Sea Ranger Service dagelijks aan werkt. Uit de onderzoeksvragenlijsten bleek dat in het volle zelfontwikkelingsprogramma, dat het Sea Ranger Bootcamp biedt aan jonge mensen, die informatie helemaal ondergesneeuwd raakte. Dus afgelopen Bootcamp hebben we daar meteen wat aan gedaan door op meerdere momenten en op verschillende manieren informatie te geven. Daar bleken deelnemers erg enthousiast over. Ze geven nu aan écht wat te hebben geleerd op dat gebied. En die kennis levert hopelijk ook op dat deelnemers positieve keuzes maken in hun relatie tot onze zee. Dat laatste effect zijn we nog aan het meten."

Wat heeft het meten van impact je opgeleverd?
"Het geeft enorm veel inzicht. Wanneer je duidelijk de effecten die je tracht te behalen definieert en dus dan ook goed kan meten, komt er soms onverwachte informatie naar boven. En met die informatie kun je de activiteiten die je organiseert om je missie te bereiken, sturen om meer impact te kunnen behalen. Daarnaast geeft het ook de kans om erachter te komen welke effecten je mogelijk nog meer behaald, waar je in eerste instantie zelf allicht nog helemaal niet over had nagedacht. Wij hebben al een paar keer gezien dat we meer of diverse effecten behalen dan we van te voren hadden verwacht."

Hoe hebben impactmetingen een (vaste) plek gekregen binnen jouw onderneming en wat betekent dat voor medewerkers?
"De impactmetingen die we tot nu toe ontwikkeld hebben, gaan voornamelijk over onze sociale impact. Die doen we op vaste momenten gedurende het jaar en zijn opgenomen in onze werkprocessen. Naar aanleiding van de uitkomsten van die metingen passen we waar nodig onze activiteiten aan. Het geeft ook energie en inspiratie om te zien welke effecten je allemaal behaalt met je activiteiten, je ziet heel direct waar je voor werkt, waar je het allemaal voor doet. Daarnaast ben ik ook nog bezig met het verder ontwikkelen van impactmetingen voor het meten van de effecten van onze andere activiteiten, bijvoorbeeld onze ecologische impact. En we zijn momenteel nog bezig met het onderzoeken van software om de data analyse te versimpelen. Het kost allemaal tijd, maar de opbrengst is de inzet meer dan waard!"

Geïnteresseerd in het programma Expeditie Impact en wat dat voor jouw social enterprise kan betekenen? Lees verder of neem contact op met Nine via nine@social-enterprise.nl


 

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Contact

Cabralstraat 1
1057 CD Amsterdam
info@social-enterprise.nl

 

Route

 

 

KVK-nummer: 54772028

BTW nummer: NL8514.34.447.B01

Founding partners:

 

  • PwC-logo-wit.png
  • logo stichting doen.png
  •