
Evenementen
Expeditie Impact: Arbeidsparticipatie
Wanneer?
Start programma: 8 maart 2022
Andere data: 14 april, 24 mei, 28 juni en 13 september
Waar?
Deels fysiek en deels online

Je maatschappelijke missie staat voorop, dat maakt je een sociaal ondernemer. Het is dan ook logisch dat je graag wilt weten in hoeverre je jouw maatschappelijke missie realiseert. Oftewel: wat je impact is. In dit praktijkgerichte programma leer je onder begeleiding van Avance je eigen impactonderzoek opzetten en uitvoeren.
Na twee zeer geslaagde edities van Expeditie Impact, organiseren we in 2022 weer een nieuwe editie van dit praktische leer-doe traject. Wil jij weten welk verschil je maakt op je belangrijkste doelgroepen en hoe je dit zichtbaar maakt naar je stakeholders? En wil je leren waar je jouw impact verder kunt vergroten? Dan is dit traject wellicht iets voor jou! Sociale ondernemingen als Hét Bakkerscafé, Roetz-bikes en Refugee Company gingen je al voor. Klik op de linkjes om de impact reports te bekijken.
Het stak gewoon heel goed in elkaar. Expeditie Impact Meten heeft het echt begrijpelijk gemaakt en iets concreets opgeleverd.Ad Penninx, Rabauw Craft Brewery
Waarom impact meten?
Om een goed en onderbouwd beeld van je impact te krijgen, moet je je impact meten. Met een goede impactmeting ben je in staat te sturen op impact en deze te optimaliseren.
Daarnaast kun je je impact onderbouwen naar al je belangrijke stakeholders, zoals financiers, klanten, overheden en media. En natuurlijk naar je eigen werknemers, want zien wat je werk teweegbrengt motiveert!
Met impactdata kun je stakeholders overtuigen, je merk versterken en je onderscheiden van je concurrenten.
Voor wie?
‣ Sociaal ondernemers die ten minste 1 jaar operationeel zijn;
‣ Je werkt aan het thema arbeidsparticipatie;
‣ Je hebt een heldere impactdoelstelling en een goed beeld van hoe jouw product/dienst impact realiseert;
‣ Je bent eraan toe jouw activiteiten te concretiseren in een verandermodel;
‣ Je bent toe aan het verzamelen van data (of wilt dit op korte termijn starten);
‣ Je durft kritisch naar je eigen impactpropositie te kijken;
‣ Je bent in de gelegenheid je (samen met een collega) te committeren aan een serieuze tijdsinvestering (± 12 dagen).
Wat ga je doen?
In Expeditie Impact groei je van mooie impactambities naar concrete resultaten. In dit voor jou op maat gemaakte traject van een half jaar ga je aan de slag met het meten van je impact.
Je krijgt theorieën en modellen aangereikt die je meteen in de praktijk brengt, door zelf een impactmeting op te zetten en data te verzamelen. Daarnaast wissel je ervaringen uit met collega sociaal ondernemers. Aan het einde van het traject deel je de resultaten van jouw impactonderzoek met je eigen stakeholders en een breder publiek.
Na afronding van Expeditie Impact heb je:
‣ Een one-pager met de belangrijkste conclusies van je eerste impactmeting, in te zetten voor bijvoorbeeld het aantrekken van financiering of klanten;
‣ Een op maat gemaakt en eenvoudig meetplan en meetinstrument;
‣ Meer inzicht in de effectiviteit van je aanpak, oftewel je impact;
‣ De tools in handen voor het zelfstandig uitvoeren van toekomstige metingen;
‣ Meer dan voldaan aan de voorwaarden voor impactmeting, nodig voor toetreding tot de Code Sociale Ondernemingen.
Praktische informatie
Wanneer: 4 groepssessies (8 maart, 14 april, 24 mei, 28 juni), 1 afsluitend event (13 september) en 3 individuele coachingsessies met Avance
Waar: de groepssessies vinden afhankelijk van de richtlijnen online plaats of fysiek in Utrecht of Amsterdam
Kosten: €5000.-. Het bedrag is vrijgesteld van btw i.v. CRKBO-registratie.
Stichting DOEN, Rabo Foundation en het Anton Jurgens Fonds zien het belang van impact meten voor de social enterprise sector. Dit betekent dat als het niet lukt om zelf het volledige bedrag te voldoen, wij aan deze drie fondsen voorleggen om een bijdrage te doen.
Klik hier om je aan te melden!
Ben je actief in een ander impactgebied en heb je interesse om een impactonderzoek op te zetten en uit te voeren stuur een mailtje naar Nine.
Meld je aan voor onze nieuwsbrief