Artikelen

Mara Francken van De Fruitmotor over Expeditie Impact

In januari 2021 start de tweede editie van Expeditie Impact in samenwerking met Avance. 

De eerste editie vorig jaar was een groot succes. Onder andere Hilde Engels en Mara Francken van sociale onderneming De Fruitmotor deden samen mee aan Expeditie Impact om hun missie en impact aan te scherpen. Mara vertelt er graag meer over.
 

Gepubliceerd op 19 november 2020

De Fruitmotor en haar deelname
De Fruitmotor streeft naar een wereld met een rijkdom aan natuur en landschap waarin we voedsel waarderen. De sociale onderneming maakt van fruit met een plekje of vlekje heerlijke producten, zoals appelcider en appelsprankel. Met de opbrengst helpt De Fruitmotor telers met verduurzamen en investeert in projecten in haar regio, de Betuwe. Toen Expeditie Impact langskwam, wisten de ondernemers van De Fruitmotor dat dat het juiste moment was om de missie aan te scherpen. “Het belang van impact meten is ook het kennen van de impact. Daarmee versterk je uiteindelijk de strategie en ook de communicatie”, zegt Mara.

“Het is echt een aanrader om Expeditie Impact met z’n tweeën te doen. Je kunt dan direct uitwisselen en bouwen”, Mara.

Waardevolle ervaringen en leermomenten
Mara vertelt dat het opstellen van een verandertheorie voor hen heel waardevol is geweest. Daarbij kijk je met welke strategie, met bijbehorende activiteit, het beste de missie behaald wordt.  

“Het opstellen van de verandertheorie is een grote puzzel en dat staat eigenlijk als metafoor voor sociaal ondernemen, wat eigenlijk ook een grote puzzel is. Als je eenmaal iets hebt staan, ziet het er simpel uit, maar het proces is heel iteratief. Je bent continu aan het veranderen”, zegt Mara. Uiteindelijk is er na veel versies een passende verandertheorie ontstaan, ook met behulp van de coachingssessies waar Mara erg over te spreken is.

Ze hebben destijds de verandertheorie toegespitsts op één stakeholdergroep, de telers, maar in de toekomst is het de bedoeling dat het een totaalplaatje wordt. De volgende groep wordt  de consumenten en burgers. Daarnaast blijven de ondernemers impact meten. “Als je er eenmaal mee begint, wil je en kun je er niet meer mee ophouden”, zegt Mara.

Tip van Mara: “Als je het doet, doe het dan ook echt. Het wordt zo goed als wat je erin steekt, zowel in tijd als in de focus”.  

Als afsluiter vertelt Mara: “Expeditie Impact helpt met het verbeteren van de strategie van je sociale onderneming. Als je je onderneming opricht om iets goeds voor de wereld te doen, dan betekent dat nog niet dat je de goede dingen doet of de dingen goed doet. Van een goede verandertheorie en impact meten wordt je werk efficiënter en waardevoller. En daar helpt Expeditie Impact bij”.

Benieuwd naar het impactonderzoek van De Fruitmotor. Klik hier.

Expeditie Impact is opgezet in samenwerking met Avance. Meer weten over Expeditie Impact en wil je meedoen aan Expeditie Impact? Meld je aan op deze pagina.

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Contact

Cabralstraat 1
1057 CD Amsterdam
info@social-enterprise.nl

 

Route

 

 

KVK-nummer: 54772028

BTW nummer: NL8514.34.447.B01

Founding partners:

 

  • PwC-logo-wit.png
  • logo stichting doen.png
  •