Artikelen

Hoe Plinkr heeft kunnen groeien en ontwikkelen om Nederland financieel redzaam te maken

1 op de 5 gezinnen in Nederland heeft risicovolle tot problematische schulden. Dan zijn schulden dermate hoog dat je er zelfstandig niet meer uitkomt en is er vaak financiële hulpverlening nodig. Met hun digitale oplossingen helpt Plinkr gemeenten en hulpverleners om deze inwoners sneller te begeleiden naar de juiste financiële hulp en, waar mogelijk, ook weer toe te werken naar meer financiële redzaamheid.

Gepubliceerd op 7 december 2021

Niels Pel van Plinkr vertelt alles over hoe Plinkr naar deze missie toe werkt en hoe programma’s van Social Enterprise NL, zoals Omgaan met de Gemeente, hen daarbij helpen.

Even voorstellen, wat is Plinkr?
Plinkr is een bedrijf uit Eindhoven dat digitale hulpmiddelen ontwikkelt voor de financiële hulpverlening. Vier jaar geleden startte de onderneming met een groep vrienden: Iedereen had direct of indirect iets te maken gehad met financiële problemen. Een van de oprichters werkte lang bij ABN AMRO  waar veel mensen met geldstress voorbijkwamen. Ik had zelf een goede vriend die flink in de schulden zat en ik zag wat er gebeurde met hem als hij weer zo'n brief van een schuldeiser op de mat kreeg. Ze  begonnen  daarom  met het ontwikkelen van  een app om mensen te helpen de geldzaken gemakkelijk op een rij te zetten. Daarbij kwamen ze er snel achter dat een hulpverlener voor deze mensen vaak essentieel is. Het gaat om veel meer dan alleen je inkomsten en uitgaven op een rijtje zetten. Vaak komt er veel motivatie en stressmanagement bij kijken en dat kun je niet oplossen met een app.  Daar heb je  echt persoonlijke hulp voor nodig.

"Toen we aan hulpverleners vroegen wat ze gebruikten  om mensen te ondersteunen bij het maken van een budgetplan, zeiden ze vaak ‘we hebben een  excelletje’.” En zo vonden ze hun gat in de markt.  Plinkr  ontwikkelde eerst  het Plinkr Platform, een digitaal platform dat wordt ingezet door hulpverleners om mensen te helpen met hun thuisadministratie. Kort daarna lanceerden ze de  Plinkr  Hub, een traject om de uitstroom uit beschermingsbewind te verbeteren.

Zo maakt Plinkr impact
Er zijn in Nederland veel organisaties die hulp bieden, maar hulpverleners komen handen te kort.  “Hulpverleners zijn  vaak veel tijd kwijt aan alle administratie en andere randzaken, terwijl ze vooral heel goed zijn in gewoon mensen helpen. ” Het idee van  Plinkr  is om met financiële technologie te zorgen dat hulpverleners meer tijd overhouden voor het belangrijkste aspect van hulpverlening: de persoonlijke begeleiding.  Zo wil de organisatie bijdragen aan een duurzame oplossing voor de schuldenproblematiek in Nederland.  

Met de  Hub helpen we bewindvoerders en gemeenten om samen de uitstroom uit beschermingsbewind te verbeteren, legt Niels uit. "Sommige mensen kunnen na een periode van beschermingsbewind vervolgens weer uitstromen, maar dat gaat niet altijd goed. Voor bewindvoerders is het vaak lastig om deze cliënten voor te bereiden op die zelfstandigheid, omdat ze daar vaak te weinig tijd voor krijgen. Bovendien is het niet altijd hun expertise." Plinkr heeft met de Hub een traject ontwikkeld dat mensen leert om weer zelf  hun geldzaken te regelen, waarbij een coach hen actief begeleidt. Juist de coaching zorgt ervoor dat mensen toe kunnen werken naar meer zelfstandigheid.

De  Plinkr Hub wordt inmiddels al door 10 gemeenten ingezet, o.a. Tilburg, Roosendaal, Zwolle, Assen en Breda. Plinkr wil in 2022 doorgroeien in samenwerking met SchuldenlabNL, die de interventie vorige maand accrediteerden en presenteerden als een nieuwe landelijk op te schalen oplossing.  

Groeien dankzij het programma Omgaan Met De Gemeente Zowel voor het Platform als voor de Hub is het voor Plinkr belangrijk om gemeenten te overtuigen hoe hun oplossingen de lokale hulpverleners en bewindvoerders kunnen helpen, geeft Niels aan. Omdat gemeenten zo’n belangrijke schakel zijn voor Plinkr, was het Social Enterprise NL programma Omgaan Met De Gemeente voor hen van grote waarde. “Omgaan Met De Gemeente heeft ons echt geholpen om beter te begrijpen hoe een gemeente functioneert, welke belangen er zijn en hoe je met een gemeente in gesprek gaat. De informatie die we hebben opgedaan tijdens het programma vind je niet online. Je kunt niet even googelen ‘hoe verkoop ik een propositie aan de gemeente’. Daarvoor moet je met beleidsmedewerkers praten, maar beleidsmedewerkers krijgen nog 100 mails van andere startups. Dat er dus een cursus is waarin je dit leert is goed nieuws voor bedrijven als Plinkr.”

De waarde van een community
Plinkr hecht ook waarde aan de community die Social Enterprise NL vormt. Door het meedoen aan verschillende programma's en events van Social Enterprise NL heeft Plinkr mooie stappen kunnen zetten en connecties kunnen leggen. Daardoor is ook hun netwerk enorm gegroeid. Zo leerden ze bij deelname aan het Buy Social XL event de gemeente Oosterhout kennen, waar nu de Plinkr Hub wordt ingezet.

Over het Social Enterprise Overheidscongres vertelt Niels: “Wat leuk was aan het congres, was dat je verschillende ondernemers en gemeenten hoort spreken over de samenwerking met elkaar. Dus hoe ga je als lokaal initiatief samenwerken met de gemeente en andersom. Het is leuk om daar met andere ondernemers te zijn, maar ook met beleidsadviseurs en wethouders. We zijn er de volgende keer zeker weer bij.” Niels is blij om te zien dat de community steeds groter wordt en er steeds meer ondernemingen zijn die inzien dat je impact maken heel goed kunt samenbrengen met een gezond businessmodel. “En het is waardevol dat die organisaties dan verbonden zijn middels Social Enterprise NL. Dat helpt bovendien om je te positioneren als sociaal ondernemer. Door te vertellen dat we zijn aangesloten bij Social Enterprise NL, laten we zien dat we een bepaalde manier van werken nastreven”, aldus Niels.

Je hoeft als ondernemer echt niet iets te maken dat waarde heeft voor iedereen, maar maak iets dat alles betekent voor de specifieke groep die je wilt helpen.
Niels Pel, Plinkr

De tip van Niels
Volgens Niels is een van de moeilijkste dingen aan ondernemen  om niet verliefd te worden op je eigen product.  “We zien veel ondernemers kopje onder gaan, omdat ze denken dat ze een oplossing hebben bedacht voor een probleem dat eigenlijk niet bestaat.  En dat is doodzonde. De enige manier om dat te voorkomen is door je niet te veel te richten op je eigen oplossing, maar steeds beter te begrijpen wat nou echt het probleem  is van de mensen die je wilt helpen. Weet je dat nog niet zeker? Ga dan in gesprek met hen en praat daarbij niet over jouw oplossing, maar over waar zij tegenaan lopen. Zo leer je wat voor hen echt belangrijk is. Je hoeft als ondernemer echt niet iets te maken dat waarde heeft voor iedereen, maar maak iets dat alles betekent voor de specifieke groep die je wilt helpen.” 

 

Benieuwd naar wat een programma als Omgaan Met De Gemeente voor jouw onderneming kan betekenen? Klik hier voor meer informatie. Benieuwd naar meer informatie over wat we sociale ondernemingen bieden? Lees hier verder.

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Contact

Cabralstraat 1
1057 CD Amsterdam
info@social-enterprise.nl

 

Route

 

 

KVK-nummer: 54772028

BTW nummer: NL8514.34.447.B01

Founding partners:

 

  • PwC-logo-wit.png
  • logo stichting doen.png
  •