Artikelen

Highlight van het Social Enterprise World Forum 2020

Afgelopen maandag begon het grootste internationale evenement op het gebied van sociaal ondernemerschap: het Social Enterprise World Forum! Jaarlijks trekt het SEWF talloze deelnemers: van sociaal ondernemers, financiers en ontwikkelingspartners tot beleidsmakers, academici en andere fans uit de hele wereld. En dit jaar ging het Forum voor het eerst online.

Gepubliceerd op 24 september 2020

Sociaal ondernemers als influencers: Spotlight sessie op Social Enterprise World Forum

Onze eigen Simone van Dijk van Social Enterprise NL sprak dinsdag tijdens een drukbezochte Spotlight sessie met Monique Lempers van Fairphone en Ellen Oetelmans van Amsterdam Impact over de beinvloedingsrol van sociale ondernemingen op het brede bedrijfsleven, gemodereerd door Andy Daly van Social Enterprise UK. De sprekers zijn het erover eens dat – gezien alle maatschappelijke uitdagingen waar we mee worden geconfronteerd - het belangrijker is dan ooit dat we de stap maken naar een nieuw economisch model. Het bedrijfsleven speelt een grote rol in het aanpakken van deze uitdagingen. Maar dat gaat niet snel genoeg!

Simone sprak over het onderzoek dat wij hebben uitgevoerd over sociale ondernemingen als influencers. Op welke manieren kunnen deze ondernemers hun industrie, of zelfs het gehele bedrijfsleven, meekrijgen in de duurzaamheidstransitie? Door te laten zien dat het kan! Bedrijven hoeven het wiel niet opnieuw uit te vinden, als er zoveel fanatieke ondernemers laten zien hoe duurzaam en sociaal ondernemen mogelijk is. En dit doen ze op 3 manieren:

1: Raising the possible. Simone: “Door bij te dragen aan kennis en technische innovatie, stellen sociale ondernemingen ook andere bedrijven in staat om duurzamer te handelen. Bedrijven zien dat duurzaam ondernemen technisch mogelijk is, en op een financieel rendabele manier.” Door te laten zien dat het kan, faciliteren sociaal ondernemers andere bedrijven om mee te gaan in deze innovaties, en maken ze deze nieuwe manier van ondernemen mainstream.

2: Raising the desirable. Sociaal ondernemers hebben een sterke beïnvloedingsrol in het maatschappelijk debat. Door de normen en waarden in de samenleving te beïnvloeden, bijvoorbeeld van consumenten, wordt van het bedrijfsleven verwacht dat ze zich duurzamer opstellen. En daar moeten bedrijven op reageren.

3: Raising the acceptable. Simone: “Sociale ondernemingen dragen bij aan nieuwe standaarden, reguleringen en zelfs wetten zodat bedrijven wel duurzamer moeten handelen!”

Monique Lempers illustreerde dit vanuit haar ervaring bij Fairphone. Bij Fairphone leveren ze direct bewijs: een eerlijke productieketen met duurzame grondstoffen kan echt! Ook zijn ze sterk gericht op het vergroten van het maatschappelijk bewustzijn over ketenverantwoordelijkheid, en proberen ze andere bedrijven mee te krijgen door allianties te smeden (zoals de Fair Cobalt Alliance). Monique: “We richten ons niet alleen op de andere bedrijven in de telefoonindustrie. We proberen de gehele elektronica-industrie te laten zien dat eerlijke materialen en verantwoorde processen mogelijk zijn.”

Beïnvloeden kan je niet alleen. Spreker Ellen Oetelmans van Amsterdam Impact: “Om het effect van sociaal ondernemers te vergroten is het belangrijk dat ze elkaar en andere belangrijke spelers kunnen vinden.” Met het programma van Amsterdam Impact probeert ze die beïnvloedingsrol te ondersteunen zodat sociaal ondernemers die belangrijke positie in de samenleving kunnen blijven vervullen. Monique: “Sociale ondernemingen hebben veel potentie om invloed te hebben, via het product, partnerschappen en beleidsbeïnvloeding. Een combinatie van die 3 is het sterkst!”

 

Wil je op de hoogte blijven van Simone haar onderzoek? Vul deze Google form in om de eerste te zijn die de publicatie te zien krijgt. ​​

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

Contact

Keizersgracht 264
1016 EV Amsterdam
020 - 626 44 10

 

Route

 

 

info@social-enterprise.nl
KVK-nummer: 54772028

BTW nummer: NL8514.34.447.B01

Founding partners:

 

  • PwC-logo-wit.png
  •