Artikelen

Achter de schermen bij... De Fietskoerier Utrecht

De Fietskoerier Utrecht laat zien dat het bezorgen van pakketten en post meer kan zijn dan het afgeven bij de ontvanger. Mede-eigenaar Karen Poot en trouwe koerierster Jolijn van der Ploeg vertellen over De Fietskoerier Utrecht, de liefde voor fietsen, het leven als koerier en de Ben-ik-er sessies, waar koeriers stilstaan bij het werk dat ze doen en bij de gedachte erachter. 

Drie fietskoeriers van sociale onderneming De Fietskoerier Utrecht onderweg

Gepubliceerd op 25 januari 2021

Het ontstaan
De fietskoerier Utrecht is opgericht in januari 2004. Toentertijd was fietskoerieren nog niet zo populair, maar de drijfveer was duidelijk: zendingen bezorgen op een schone, groene en betrouwbare manier. De eerste jaren van het fietskoerieren was het vooral hobbymatig. “We vonden het leuk, konden lekker veel fietsen en verdienden een kleine boterham”, vertelt Karen. Op een gegeven moment kwam behoefte aan professionaliseren. De collectieve insteek waarbij iedereen evenveel inspraak had werkte niet bij het nemen van de juiste beslissingen en een duidelijke koers zetten. Oud koerier Pieter Aart Schouten en Jelle Henze hebben daar flink aan getrokken. De onderneming was een VOF geworden. Met koeriers in dienst en een dagelijks bestuur, waar Karen samen met Sjoerd en Tobias deel van uitmaakt. “Inmiddels zijn we nu van een bedrijf dat startte met werken vanuit Café De Zaak met veel spoedopdrachten, uitgegroeid naar een bedrijf met een eigen locatie van ruim 130 m2 en bijna 40 koeriers in dienst”, zegt Karen.

Een groenere stad en verbinding 
De impact die De Fietskoerier Utrecht maakt is niet moeilijk uit te leggen; Fietskoeriers zorgen ervoor dat er minder busjes nodig zijn in de stad, dus minder CO2 uitstoot en minder vervuiling. Daarnaast is de onderneming veel bezig met verbinden. Ze brengen niet alleen mensen met elkaar in contact door middel van het ophalen en afleveren van zendingen, maar ook maak je op de fiets makkelijk contact met de stad en anderen op de weg. De Fietskoerier Utrecht houdt zich sinds 1,5 jaar actief bezig met bewust koerieren. Door middel van de Ben ik er trainingen, onder leiding van Jolijn, stimuleert de organisatie het stilstaan bij jezelf en bij de ander; het moment van aandacht geven aan de ontvanger. Hierover straks meer. 

De liefde voor fietsen
Karen is sinds 2005 werkzaam bij De Fietskoerier Utrecht. “Daarvoor was ik 8 jaar lang fysiotherapeut. De laatste 2 jaar merkte je heel erg dat er steeds meer druk kwam op efficiëntie en kwaliteitsmetingen door vragenlijsten. Het voelde voor mij daardoor steeds meer als papierwerk met weinig tijd voor de mens. Die aandacht voor mensen maakt werk voor mij leuk. Ik maak me hier dan ook hard voor bij De Fietskoerier Utrecht. Aandacht voor de koeriers, aandacht voor de klant en de ontvanger. Efficiëntie is wat mij betreft niet altijd een meerwaarde”, zegt Karen.

De liefde voor fietsen is zowel bij Karen als Jolijn, trouwe fietskoerier, aangewakkerd door de fietsvakanties van vroeger. Jolijns transportmiddel is al lange tijd de fiets en daar is ook de duurzaamheidsbewustwording ontstaan. Jolijn vloog niet meer en deed meer dingen met de trein, waardoor ze haar fiets mee kon nemen. “De fiets is een ideaal vervoersmiddel om je duurzaam te bewegen. Al snel kocht ik een racefiets”, vertelt Jolijn. 

De liefde voor fietsen is er bij beide fietsfanaten ingesleten en vooral het bewegen en het lekker buiten zijn gaat nooit vervelen. Werken als koerier bij De Fietskoerier Utrecht is dus ideaal om bewegen en buiten zijn te combineren met het contact met mensen en ook nog een bescheiden inkomen te verdienen. 

Jolijn aan het werk

De groei van De Fietskoerier Utrecht 
De Fietskoerier Utrecht bezorgde voorheen vooral voor bedrijven. De onderneming had toen een klein aandeel aan pakketten van webshops voor consumenten. Maar sinds de coronacrisis bezorgt De Fietskoerier ook meer aan consumenten. Als actief partner van Fietskoeriers.nl gingen er in december wel 1400 pakketten per dag door de handen van het bedrijf.

Grote winkels als Zara, H&M, Futurum Shop laten tegenwoordig ook pakketten op de fiets bezorgen. En meer spullen bezorgen betekent meer bagage. De sociale onderneming begon met een paar medewerkers die een racefiets hadden en met een rugzak op de stad doorfietsten. Inmiddels wordt ruim 90 procent van de pakketten bezorgd met spiergedreven transportfietsen.
En ja die transportfietsen zijn niet te vergelijken met je eigen fiets. “Het is toch een andere vibe dan wanneer je met je fietsje overal tussendoor racet”, zegt Jolijn. 

Het gaat niet alleen om een groei in bagage, maar ook een groei van kantoor. De Fietskoerier is sinds kort verhuisd naar een grotere locatie. Het knusse kantoor aan de singel in Utrecht is ingewisseld voor een grote ruimte iets buiten het centrum. Op de nieuwe locatie zit de onderneming samen met duurzaam transportbedrijf City Hub. Dit creëert een mooie samenwerking. City Hub kan met kleinere, spoed- en avondzendigen bij De Fietskoerier Utrecht terecht. En De Fietskoerier kan de klanten die grote volumes hebben direct bedienen door deze zendingen bij City Hub weg te zetten. Zo versterken ze elkaars dienstenaanbod.

Jairh in het kantoor.png

Tijdens een dag op de fiets maak je veel mee. Je rijdt de hele stad door en ziet veel mensen. De belevingswerelden van de ontvanger en de koeriers kunnen behoorlijk verschillen. Dus het is goed om daarbij stil te staan.
Karen Poot, Mede-eigenaar De Fietskoerier Utrecht

Bewust op de fiets
De onderneming besteedt veel aandacht aan saamhorigheid, elkaar helpen en bewustwording tijdens het werken. De hoofdzaak is natuurlijk pakketten, medicijnen en post van A naar B brengen en het liefst zo snel mogelijk, maar wat de onderneming betreft ook met aandacht. Jolijn: “In iedere baan wil je presteren. Alleen hier is de tijd zo’n dominante prestatiefactor. Hoe sneller, hoe beter. Alleen vinden wij het praatje en ‘er zijn’ ook van belang, daarom organiseren wij de Ben ik er sessies”.

De Ben ik er sessies zijn ontstaan uit een idee van stilstaan met koeriers bij hoe het gaat, waar je tegenaan loopt en bewustwording. “Ik werk aan bewust bezig zijn met wat ik doe. Ook binnen mijn werk. Dat wilde ik meebrengen naar De Fietskoerier Utrecht”, zegt Jolijn. “Als koerier zit je vaak hoog in de adrenaline en hoog in je ademhaling. De ontvanger is vaak in afwachting, of zit achter de receptie, is druk aan het werk maar is in ieder geval niet in beweging en sportief bezig. De belevingswerelden van de ontvanger en de koerier verschillen dus nogal.”

De Ben ik er sessies zijn gericht op het bewust worden op het in het hier en nu zijn. “Je komt met veel haast van je fiets en je hebt de neiging dat tempo door te geven. Het is belangrijk om de rust te creëren als je van je fiets afstapt”, vertelt Jolijn. De eerste sessie ging over de twee belevingswerelden. Je inleven in de ander. Wat hoor je, wat zie je, wat ruik je enzovoort. De koerier leeft zich zo in de ontvanger in maar ook in zichzelf.

“We kijken heel erg naar de behoefte van de koerier. Die kunnen we niet allemaal voorzien, maar het is wel belangrijk om in gesprek te gaan met elkaar om van elkaar te weten wat er speelt”, vertelt Karen. “Tijdens een dag op de fiets maak je veel mee. Je rijdt de hele stad door en ziet veel mensen. Zoals eerder benoemd kunnen de belevingswerelden van de ontvanger en de koeriers behoorlijk verschillen. Dus het is goed om daarbij stil te staan.”

De trots van De Fietskoerier Utrecht
De Fietskoerier Utrecht groeit en dat brengt veranderingen met zich mee, maar de sfeer bij de onderneming en de band tussen de collega’s blijft! “Ik ben het meest trots op de mensen, ons team. Het is een heel divers team waar veel kwaliteiten en krachten in zit. De rode draad is dat iedereen fietsen leuk vindt. Voor sommigen is dat fietsen genoeg, anderen halen er ook plezier uit door naast het fietsen hun skills in te zetten. Bijvoorbeeld Jolijn die de aandacht en bewustwording zo waardevol vindt bij De Fietskoerier Utrecht, dat ze de Ben ik er sessies op de kaart zet. Een ander voorbeeld is Thomas die zijn skills als fietsenmaker inzet door het onderhoud van de fietsen op te pakken. En zo zijn er nog veel voorbeelden”, zegt Karen. 

Jolijn vult aan: “De reden dat ik nog steeds bij De Fietskoerier ben is omdat de groep zo leuk is. Ik ken weinig bedrijven waar zoveel betrokkenheid van medewerkers wordt gewaardeerd”. 

fietskoeriers op de gele brug.png
De tip van Karen 

Nu zijn we na ruim 17 jaar succesvol ondernemen benieuwd wat Karen de nieuwkomers in de social enterprise sector wil meegeven. 

Volgens Karen is het van belang om iets te beginnen waar je passie zit, dat is de basis. Een model eraan hangen is de volgende stap. “Praat met mensen, spar over je ideeën, scherp je ideeën aan. Zet iets neer waar je achter staat en waar een stukje van jezelf in zit, maar zorg ook dat het financieel een slagingskans heeft”. 

Karen vervolgt: “Wees af en toe recalcitrant. Het is ook vallen en opstaan. In een groeiproces gebeuren veel dingen. Kijk bij groei of het nog bij je bedrijf past en optimaliseer en ook niet onbelangrijk; past het nog bij jou? Stel realistische doelen die ook meetbaar zijn”.

Wil je meer weten over De Fietskoerier Utrecht. Ga naar de website.

Neem ook een kijkje achter de schermen bij Fun Forest. Klik hier.

 

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

Contact

Cabralstraat 1
1057 CD Amsterdam
info@social-enterprise.nl

 

Route

 

 

KVK-nummer: 54772028

BTW nummer: NL8514.34.447.B01

Founding partners:

 

  • PwC-logo-wit.png
  •