Artikelen

8 tips om impact over de grens te maken

Jij wilt impact over de grens maken en overweegt de stap naar het buitenland te zetten. Misschien ben je wel al gestart, maar was dit ad hoc en ontbreekt nog een duidelijk kader en aanpak. In de workshop Internationaal Zakendoen bij Lendahand (Rotterdam) heeft trainer Danny den Hartog samen met sociaal ondernemers die ambiëren om internationaal zaken te doen hun internationale toekomst in kaart gebracht.

Gepubliceerd op 4 december 2019

Heb jij de workshop helaas moeten missen? Stagiaire Debby was erbij en deelt de belangrijkste tips van Danny.

1) Begin bij jezelf
Er bestaat geen blauwdruk voor succesvolle internationalisering. Internationalisering is maatwerk en het proces begint bij jezelf als sociaal ondernemer. Bij je eigen visie op de impact die je wil hebben met je sociale onderneming. Bij je drijfveren en waar je warm van wordt. Die drijfveren zijn een belangrijke voorspeller voor internationaal succes én het plezier in je werk. Belangrijk is echter te beseffen dat internationalisering niet een doel op zich is, maar een middel om meer impact te creëren.

2) Heb eerst je zaken op orde in Nederland
Het is belangrijk eerst je zaken in Nederland op orde te hebben voordat je je sociale onderneming buiten de grens gaat opzetten. Je kunt je alvast oriënteren, maar onderschat internationaliseren niet. Het is een grote stap waarbij structuur en voorbereiding van belang zijn. En het is oké om nerveus te zijn over het onbekende, maar laat je niet door angst regeren. Wat helpt is om het proces overzichtelijk te maken door de kansen in kleine brokjes te hakken en stap voor stap te gaan. Test bijvoorbeeld eerst of je propositie zou aansluiten in het buitenland met behulp van digitale marketing.

3) Creëer overzicht voor jezelf en ga het veld in
Nadat je hebt bepaald of je klaar bent voor internationalisering, is het tijd om tot een landenkeuze te komen. Verzamel de juiste informatie, zodat je ook gestructureerd en geïnformeerd je beslissing maakt of je de stap naar het buitenland zet. Het traject Starters International Business (SIB) van de RVO kan je daar goed bij helpen. Er zijn diverse adviseurs (waaronder Danny) die je kunnen begeleiden in de eerste stappen tot een concreet actieplan. Ook kun je eerst zelf onderzoek doen in de betreffende markt en zelf potentiële partners en samenwerkingen benaderen om inzicht te krijgen in het speelveld. De ervaring leert, wanneer je serieus geïnteresseerd bent in een bepaalde markt dan ga je er eerst een paar keer heen voordat je daar iets mee gaat doen.

4) Oriënteren en dan pas investeren
Over het algemeen reiken budgetten bij sociale ondernemingen niet tot de wolken. Experimenteer eerst om te kijken waar je positie aansluit bij de landen die je voor ogen hebt en ga op basis daarvan bijsturen als dat nodig is. Daarna ga je pas geld investeren. Stel dat je een land hebt waar je hele hoge juridische kosten gaat hebben, dan moet je echt zeker zijn dat de marktpotentie er echt is. Anders heb je kans dat je die impact helemaal niet meer kan leveren omdat je al het geld kwijt bent geweest aan dingen die eigenlijk niet bijdragen aan de impact.

5) Voorbereiden op de juridische aspecten van het zakendoen
Houd er rekening mee dat je op juridisch gebied niet alles kunt overzien of controleren Als er grote juridische risico’s zitten in je internationalisering van jouw social enterprise, is het beter om slechts 1 doelland te kiezen en hier dieper op in te gaan.

6) Sluit aan bij de lokale behoefte
Het is wel belangrijk om goed aan te sluiten op de lokale behoefte. Met een gezonde dosis respect en openstaan voor nieuwe waarden kun je ver komen, maar je moet ook marktbezoeken doen om te kijken hoe de markt in elkaar zit. Blijf niet achter je computer hangen en ga het veld in. Het is onverstandig om alles maar op je eigen manier te doen en je niets aan te trekken van de cultuur/gewoontes in het land. Kijk ook goed naar de capaciteiten die je in je eigen organisatie hebt, e.g. is er iemand in je organisatie die de lokale taal machtig is?

7) Gezamenlijk impact vergroten
Impact vergroten en het oplossen van een maatschappelijk probleem doe je meestal niet alleen, dat doe je met elkaar. Kijk eens of je kan leren van ondernemingen in je doelland. Of misschien hebben andere sociaal ondernemers al de stap gemaakt naar jouw doelland? Het zou best kunnen dat een aantal sociaal ondernemingen precies op jouw gebied al zoiets doen. Zet samen iets op, werk er samen aan, leg contact met je concullega’s over de grens. De markt is groot genoeg voor meer merken.

8) Kijk eerst dichtbij huis
Dat brengt ons tot de laatste: begin dichtbij huis. Als je al klanten hebt die ook actief zijn in het buitenland, vraag eens of je geïntroduceerd kan worden bij hen. Wie heb je al wie internationaal gaat, hoe kan ik het zo snel mogelijk tot een succes maken en hoe verlaag ik mijn risico tot failure?

Over Danny
Danny is internationaal business coach, adviseur en Founder van de sociale onderneming Coach Africa; hij richt zich sinds 2014 exclusief op het helpen opschalen van sociale ondernemingen in het buitenland. Hij vertelde in de workshop over het succesvol starten met internationaliseren vanuit zijn ruim 12 jaar internationale praktijkervaring in wereldwijd zakendoen en business development. Heb je nog vragen voor hem of wil je meer weten? Neem dan contact op met
Danny via mail.

 

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Contact

Cabralstraat 1
1057 CD Amsterdam
info@social-enterprise.nl

 

Route

 

 

KVK-nummer: 54772028

BTW nummer: NL8514.34.447.B01

Founding partners:

 

  • PwC-logo-wit.png
  • logo stichting doen.png
  •