Artikelen

Sms'en met een missie

Sms-end de wereld verbeteren. Dat lijkt een onmogelijke opgave. Tenzij je contactgegevens hebt van bijna 850.000 mensen in 17 verschillende Afrikaanse landen, dan heb je invloed over een heel continent. Bas Hoefman en Hajo van Beijma begonnen 6 jaar ge..

Gepubliceerd op 30 april 2014

Sms-end de wereld verbeteren. Dat lijkt een onmogelijke opgave. Tenzij je contactgegevens hebt van bijna 850.000 mensen in 17 verschillende Afrikaanse landen, dan heb je invloed over een heel continent. Bas Hoefman en Hajo van Beijma begonnen 6 jaar geleden een zeer innovatieve social enterprise: Text to Change.


Image from the old websiteBas (l) en Hajo (r) Bas (l) en Hajo (r)[/caption]

Getriggerd door een documentaire over de enorme groei van de mobiele industrie in Afrika en zich bewust dat heel veel mensen daar nog van waardevolle informatie verstoken zijn ontwikkelden ze een manier om via sms miljoenen mensen te bereiken, met als doel van het bevorderen van bewustzijn rondom HIV-aids tot informatie over persoonlijke hygiëne en praktische suggesties voor de agrarische industrie.


Bas and Hajo waren ervan overtuigd dat een sms-service dé manier is om persoonlijke, onafhankelijke en gratis informatie te krijgen bij mensen die het het hardst nodig hebben en zegden hun baan op om deze social enterprise van de grond te krijgen. Het idee is als volgt: voor wat hoort wat. Als je informatie wilt hebben uit Afrika en daarmee impact wilt bereiken dan moet je daar iets voor doen, mensen aan je kunnen binden. En dat doen ze, met succes. Inmiddels niet meer alleen in Afrika maar ook in Zuid-Amerika en Azië.


Ze begonnen in 2008 met een interactieve aids-quiz. Er werden 15.000 Oegandezen ge-sms’t die in ruil voor een antwoord gratis terug konden smsen via een door henzelf ontwikkelde software.  Wat bleek: er was een toename van 40% van HIV-testen, omdat het bewustzijn rondom dit thema niet van mond op mond maar via het beeldscherm het land binnenkomt. Objectieve en bovendien anonieme informatie.


Bas: “Dat je met het versturen van een sms iemand naar een kliniek haalt en zo levens redt, dat drijft mij.”

ttc3Ook in Tanzania heeft Text to Change via sms maatschappelijke impact gerealiseerd. Met de zogenaamde Healthy Baby Sms campagne worden dagelijks 300.000 zwangere vrouwen en jonge moeders via sms op de hoogte gebracht van hygiëne- en voedingsvoorschriften voor hun ongeboren of pasgeboren kind om het hoge cijfer van moeder- en kindsterfte terug te brengen. Voor de vrouwen een belangrijke interventie omdat veel vrouwen maar één keer tijdens hun zwangerschap bij een arts op bezoek gaan en nog niet eens de helft in het ziekenhuis bevalt. De service is precies op maat, vrouwen laten weten hoelang ze zwanger zijn en op basis daarvan krijgen ze passende informatie via hun mobiele telefoon toegespeeld. Eenzelfde project werd ook uitgerold in Oeganda.


Impact
Inmiddels richt Text to Change zich op vier impactgebieden: mHealth, mAgriculture, mEducation en mEnvironment. Naast SMS maken we veel gebruik van Voice applicaties, call centers en data collectie applicaties.  In Bolivia heeft de mobiele campagne van Text to Change i.s.m. een lokale partner bijvoorbeeld impact door het inzetten van een interactieve ttc5sms-service, boeren krijgen via hun mobiele telefoon informatie over onder andere ziektepreventie van gewassen, het weer en andere praktische suggesties over bemesting die bijdragen aan een betere oogst en daarmee aan het inkomen van de boer. Hiermee bereiken ze belangrijke spelers in de lokale economie die soms geen of weinig toegang hebben tot informatie via internet. De mogelijkheid om gratis terug te sms’en maakt het daarnaast mogelijk om data te verzamelen uit de doelgroep.


Bas: “In Afrika heeft 87% van de bevolking toegang tot een mobiele telefoon, voor ons is het dé manier om veel mensen uit alle lagen van de bevolking te bereiken.”


Text to Change zoekt steeds naar de overlap tussen maatschappelijke en commerciële belangen. Zo kregen ze van opdrachtgever Unilever een opdracht voor marktonderzoek naar zeepgebruik en stimuleerden zo tevens het handenwassen, een belangrijke methode op ziekteverspreiding tegen te gaan.


Bas: “Het gaat om informatie geven én ontvangen. Onze interactieve mobiele toepassingen maken het mogelijk om mensen een stem te geven, om in beeld te brengen hoe men ergens over denkt. Dat is hele waardevolle informatie.”


Image from the old websitemalariday2 Sms-quiz op World Malaria Day[/caption]

Een ander voorbeeld is het onderzoek dat in 2013 werd gedaan naar visconsumptie in Kenia, door een survey onder 300 mensen kwamen ze erachter welke vissen interessant zijn voor de plaatselijke bevolking en welke prijs daarvoor betaald zou worden. Hele relevante gegevens voor voedselzekerheid gezien de enorme bevolkingsgroei. Nu met de survey de visconsumptie in beeld is gebracht kan de productie daar op een schaalbare manier worden aangepast. Door het voorleggen van keuzes kan er een beter aanbod worden gecreëerd.


Bas: “Mensen worden mondiger als hun mening wordt gevraagd, als hun opinie wordt gepeild. We zijn eigenlijk een soort mobiele consumentenbond.”


 


Business
Text to Change heeft toegang tot informatie die veel bedrijven en charitatieve instellingen missen. Ze hebben vaak geen gelegenheid om een degelijke survey te houden onder lokale bevolking om daar hun beleid op aan te passen. Text to Change is daarom voor veel bedrijven en stichtingen een belangrijke partner, ze werken dan ook samen met partijen van War Child en WWF tot Unilever, farmaceuten, de Wereldbank en Universiteiten. Bovendien blijft de interventie van TTC niet beperkt tot sms, er zijn ook mogelijkheden voor call center services en face-to-face surveys. In deze enorme toegang tot een voornamelijk offline gebieden zit gelijk ook verdienmodel van deze innovatieve social enterprise. Ze leiden je de weg door sms-end Afrika en maximaliseren zo de sociale impact. Iedereen winst!


Ons verhaal lijkt soms net een jongensboek, maar we dromen verder. We zijn bezig met het ontwikkelen van nieuwe software en zijn bezig uit te breiden naar meer landen.”


ttc4.2Ook de crowd krijg gelegenheid om bij te dragen aan de maatschappelijke impact van Text to Change, via de crowdfundingpagina op hun website kun je via iDeal heel gemakkelijk bijdragen aan project dat je aanspreekt.


Bas: “Wist je trouwens dat het Afrika veel gebruikelijker is om via mobiele telefoon te betalen?”


Op het Amsterdamse kantoor van TTC zijn ze inmiddels met z’n 14en, en behalve de Amsterdammers zijn er ook nog eens 12 mensen werkzaam in Afrika en 5 verschillende consultants voor de verschillende projecten. Text to Change maakt een flinke professionaliseringsslag door en is hard bezig verder te groeien als markleider in mobiele campagnes. Iedereen winst! 


Kijk ook eens op www.texttochange.org


 


Wil je meer te weten komen over social enterprises en hun bevlogen initiatiefnemers? Lees de verhalen hieronder. 


Aflevering 1 – Ruud & Edvard van Taxi Electric
Aflevering 2 – Mathijs & Patrick van Zorgvoorelkaar
Aflevering 3 – Ronald & Sjoerd van Specialisterren 
Aflevering 4 – Fer & Arno van De Prael 
Aflevering 5 – Mark & Tiemen van Roetz-Bikes
Aflevering 6 – Elike van Counting Flowers 
Aflevering 7 – Maurits & Camille van Waka Waka 
Aflevering 8 – Siem van Ragbag 
Aflevering 9 - David en Roland van Mr. Jones

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Contact

Cabralstraat 1
1057 CD Amsterdam
info@social-enterprise.nl

 

Route

 

 

KVK-nummer: 54772028

BTW nummer: NL8514.34.447.B01

Founding partners:

 

  • PwC-logo-wit.png
  • logo stichting doen.png
  •