Nieuws

Succesvolle 1e editie van de Social Grow Sessions

Vorige maand was de finale van de Social Grow Sessions. Twaalf sociaal ondernemers pitchten hun plannen voor een jury en maakten kans op een geldprijs. Villa Clementina, Klup en Tinybots kwamen als winnaars uit de bus.

Gepubliceerd op 3 januari 2017

Twaalf sociaal ondernemers uit Nederland en België, 3 intensieve bootcampsessies en een feestelijk slotevent. Dat is de korte samenvatting van de eerste Social Grow Sessions, een begeleidingstraject van de Sociale InnovatieFabriek, Social Enterprise NL en Janssen en Johnson & Johnson Benelux. Vorige maand was de finale: de twaalf deelnemers pitchten hun plannen en maakten kans op een mooi bedrag. Villa Clementina, Klup en Tinybots kwamen als winnaars uit de bus.

Voor de Social Grow Sessions gingen we op zoek naar vernieuwende initiatieven die zich richten op: gelijke onderwijskansen en kinderopvang; ondersteuning voor mantelzorgers en zorgverleners; of toegankelijke gezondheidszorg. Deze drie thema’s zijn de pijlers van GROW Together for Society, het CSR-programma van Janssen en Johnson & Johnson Benelux. Het doel van het traject is om (startende) sociaal ondernemers, met een focus op een van deze uitdagingen, te ondersteunen bij het verder uitwerken van hun businessplan.

Meerdaagse bootcampsessies
Met 6 geselecteerde ondernemingen uit Nederland en 6 uit België startten we in oktober een reeks meerdaagse bootcampsessies over o.a. waarde gedreven businessmodellen, maatschappelijke impact meting, positionering en stakeholders management. Daarnaast was er ook de ruimte om te leren van elkaar en ervaringen uit te wisselen. Tijdens de finale pitchten de twaalf deelnemers hun plannen voor een jury. 

1e prijs: Villa Clementina
Villa Clementina uit Zemst (BE), ging er vandoor met de hoofdprijs van 15.000 euro. Dit inclusieve kinderdagverblijf biedt plaatsen voor kinderen met en zonder extra zorgbehoeften. Een team van professionals, vrijwilligers en jongeren met een beperking begeleiden de kinderen. Leeftijdsgenootjes leren van elkaar, en vinden een warm nest in een omgeving die volop inzet op ontwikkelingsstimulatie. Villa Clementina gaat het bedrag gebruiken voor wetenschappelijk onderzoek, om de meerwaarde van haar methode verder te onderbouwen.

2e plaats voor Klup en 3e plaats voor Tinybots
De tweede plaats en een prijs van 10.000 euro ging naar de Nederlandse Klup, een sociaal platform voor senioren. De app koppelt mensen aan elkaar op basis van gemeenschappelijke interesses met het doel om eenzaamheid onder deze doelgroep tegen te gaan. Tinybots werd bekroond met de derde prijs van 5.000 euro, voor hun sociale robot Tessa die de zelfredzaamheid van mensen met dementie stimuleert. Tessa herinnert de gebruiker aan afspraken, geeft suggesties voor activiteiten en speelt vertrouwde muziek. Familie en zorgverleners kunnen Tessa bedienen en instellen naar maat van de patiënt.

Ondersteuning na de Social Grow Sessions
Ook na het traject kunnen de deelnemers nog rekenen op de ondersteuning van een mentor. Dit zijn medewerkers van Johnson & Johnson die hun expertise beschikbaar stellen voor de twaalf deelnemers.

Meer weten?
Benieuwd naar alle geselecteerde projecten van de Social Grow Sessions? Hier vind je meer info over de alle deelnemers van de eerste editie. Heb je zelf interesse om dit traject te volgen? Houd dan www.socialgrowsessions.net in de gaten om op de hoogte te blijven van een mogelijke volgende editie.

 

trefwoorden:

begeleidingstraject Grow Ondernemers Sessions sociaal social

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

Contact

Keizersgracht 264
1016 EV Amsterdam
020 - 626 44 10

 

Route

 

 

info@social-enterprise.nl
KVK-nummer: 54772028

BTW nummer: NL8514.34.447.B01

Founding partners:

 

  • PwC-logo-wit.png
  •