Nieuws

Meer dan 150 sociaal ondernemers bij Blijburg

Ledenevent 2017! 150 sociaal ondernemers van meer dan 100 social enterprises kwamen samen op het strand van Blijburg. We blikken terug op deze geweldige dag! En genieten na van de foto's en de aftermovie.

Gepubliceerd op 10 juli 2017

Wat een geweldige dag! De vrolijke, zonnige beach vibe van Blijburg verhulde de druilerige dag volledig. Met meer dan 150 sociaal ondernemers van 100 verschillende social enterprises stond het ledenevent volop in het teken van verbinden, bijpraten en genieten! We blikken terug op deze dag en delen een aantal waardevolle lessen. 

Sloeptalk
De echte bikkels van de dag zaten op de boot van Plastic Whale. In een regenponcho en met de wind door de haren doken de early adopters dieper in de Code Sociale Ondernemingen. Ook bijdragen aan het operationaliseren van de Code? Hier vind je meer informatie.    Schermafbeelding 2017-07-10 om 18.04.47.png

Brilliant failures
In de campfire sessie werd openhartig gesproken over de brilliant failures van Bahareh met haar social enterprise Kiss & Tell. Prachtige zijden kleding produceerden ze, maar inmiddels bestaat het merk helaas niet meer. De weg die Bahareh heeft afgelegd en hoe ze er uiteindelijk toe is gekomen om te stoppen was bijzonder leerzaam. Een aantal lessen die ze deelde:

  • Het is cruciaal dat je een investeerder vindt die bij je past. De investeerder moet in jou en in je merk geloven, maar dit geldt ook andersom: jij moet ook overtuigd zijn van je investeerder.
  • Breng focus aan. Een grote collectie lijkt aantrekkelijk, maar brengt ook uitdagingen met zich mee. Denk hier goed over na.
  • Luister goed naar je klant. Vanuit de missie van Kiss & Tell hoorden oneffenheden bij het handwerk. De klant ervoer dit echter niet als schoonheid van het product.
  • Spar met collega ondernemers! Ondernemen is vallen en opstaan en het is zeker niet kiezen voor de makkelijkste weg.

 

Groeisuccessen
Van het leren van brilliant failures, naar het leren van brilliant growth! Hoe pak je groei aan en wat kom je onderweg tegen?

Seepje en Yoni brachten hun product naar de mainstream consument. Met Marqt als stepping stone zijn ze tot de grote winkelketens doorgedrongen. Een geweldig resultaat, maar niet zonder de nodige dilemma’s. Want wat als een specialty store zich terugtrekt, omdat je product ook bij de Albert Heijn ligt? Klanten van het eerste uur wil je niet verliezen, maar tegelijkertijd wil je de massa bereiken. Diversificatie van het product kan een oplossing zijn om beide klantsegmenten te blijven bedienen. Maar of dit dé oplossing is, dat is maar de vraag.

Is sales nu écht zo belangrijk om snel te groeien? Voor Cycloon is het een essentieel onderdeel geweest van de groeistrategie. The Colour Kitchen gaf aan juist niet in te zetten op sales, maar hun klanten actief ambassadeur te laten zijn. Het antwoord op de vraag is dus afhankelijk van het DNA van je onderneming en je klantsegmenten.

De stap maken naar het buitenland? Dopper en Mr. Jones behaalden internationaal succes, maar legden beide een andere route af. Dopper werkt in het buitenland met ambassadeurs, terwijl Mr. Jones werkt met lokale distributeurs. Daarnaast nam Mr. Jones deel aan verschillende handelsmissies en bouwde zo persoonlijke connecties op. En dat bleek (voor hun) een zeer effectieve strategie.

Schermafbeelding 2017-07-10 om 18.13.46.png

Durf te vragen
Mensen en wensen werden aan elkaar gekoppeld tijdens de durf te vragen sessie. Alleszelf.nl worstelde met de vraag hoe zij voor het voetlicht brengen dat zij meer zijn dan ‘gewoon’ een commercieel bedrijf. Via kleurige post-its ontvingen zij tips: helder communiceren over je theory of change, wees transparant op je cijfers en je verdienmodel en veranker je sociale missie in je statuten. En wees hier proactief in, geen verantwoording op aanvraag. Autitalent kreeg tips over hoe zij de ideale kandidaat voor hun vacature kunnen vinden. Hier kwam onder andere het netwerk van Social Enterprise NL naar voren. Tot slot vroeg Mr. Jones zich af hoe zij de consument duidelijk kunnen maken dat hun thee in een zakje duurzamer en verantwoorder is dan veel losse thee constructies. Samenwerken met foodbloggers- en vloggers en een stevige social media community bouwen, werden genoemd.                


Nóg meer impact!
Hoe kunnen we de community meer versterken en met elkaar nóg meer impact creëren? Tijdens deze sessie sparden we met elkaar hierover. De zichtbaarheid van social enterprises bleek wederom van groot belang. Daarom direct een oproep: Mijlpaal bereikt? Succesverhaal? Op zoek naar talent? Stuur een mail naar leonie@social-enterprise.nl. We love to spread the news! Ook werd bevestigd dat het netwerk van gelijkgestemden erg waardevol is. Activiteiten om ondernemers samen te brengen en om verhalen met elkaar te delen blijft relevant. Het financieringsvraagstuk kwam wederom aan bod. Hier besteden we de komende tijd meer aandacht aan. En tot slot werd de relevantie van Buy Social benadrukt. Via onze nieuwsbrieven houden we je op de hoogte van ontwikkelingen!


Tot volgend jaar!
Tussen het netwerken door was er tijd om de heerlijke koele soep van Kromkommer te proeven en de geredde granola van Instock. Dankzij Van Hulley lopen we allemaal in een boxer gemaakt van ons overhemd. Door de CRDL hebben we ervaren hoe aanraking wordt vertaald in geluid. Samen sjeesden we over het strand op de e-bike van Roetz-Bikes en bewonderden we de laptophoezen van Makers Unite. We kijken nu al uit naar volgend jaar!

Waan je weer terug in de dag: bekijk de aftermovie en de foto's

 

*Met speciale dank aan Roland van RGuijsproductions voor het maken van de aftermovie en Clementine van der Bent voor het maken van de foto's. 

trefwoorden:

enterprise groeimodellen Ledenevent ondernemerschap sector sociaal social

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Contact

Cabralstraat 1
1057 CD Amsterdam
info@social-enterprise.nl

 

Route

 

 

KVK-nummer: 54772028

BTW nummer: NL8514.34.447.B01

Founding partners:

 

  • PwC-logo-wit.png
  • logo stichting doen.png
  •