Nieuws

Hoe de deeleconomie merken en conversaties kan veranderen

Een evolutie die al enkele jaren gaande is, heeft eindelijk een gezicht en een naam gekregen: de Sharing Economy of in gewoon Nederlands: de Deeleconomie. Wat betekent de deeleconomie voor de gevestigde branches? Waarom zijn ‘collaboration’, .

Gepubliceerd op 15 mei 2013

Een evolutie die al enkele jaren gaande is, heeft eindelijk een gezicht en een naam gekregen: de Sharing Economy of in gewoon Nederlands: de Deeleconomie. Wat betekent de deeleconomie voor de gevestigde branches? Waarom zijn ‘collaboration’, ‘communities’ and ‘the commons’ een bedreiging voor bedrijven en merken die deze trend niet omarmen?


Bestaansrecht gevestigde orde
Meer dan zeshonderd ondernemers, opinieleiders, trendwatchers en academici uit de hele wereld waren op 2 en 3 mei naar Parijs gereisd om op OuiShare Fest een toekomstbeeld te schetsen van en ervaringen te delen over de ‘deeleconomie’. Eén van de thema’s op het festival was de impact die de deeleconomie zal hebben op het bestaansrecht van traditionele bedrijven en business modellen. Voelen grote bedrijven zich bedreigd? Dat een start-up in enkele jaren een gevestigd bedrijf in de marge kan drukken, weten die bedrijven maar al te goed. Bedrijven reageren op twee manieren: omarmen én bevechten.

Geen trend
De deeleconomie is niet de zoveelste trend die snel overwaait, maar een fundamentele transitie in de manier hoe we met elkaar leven en invulling geven aan onze behoeften. Door internet zijn mensen nu in staat om op directe en persoonlijke wijze met elkaar te delen, ruilen, handelen en creëren. De deeleconomie staat voor een efficiënte vorm van horizontale zelforganisatie. Vraag en aanbod komen direct bij elkaar in communities, waar mensen elkaar kunnen vertrouwen. De kracht zit niet enkel in de efficiëntie van deze organisatievorm, maar juist in het feit dat fundamenteel menselijke behoeften worden ingevuld: persoonlijk contact met échte mensen, het gevoel van ‘samenredzaamheid’, de behoefte aan onderlinge verbondenheid en authentieke ervaringen. Dit sluit daarbij perfect aan bij de grote onvrede met ondoorzichtige corporates, gevoel van onmacht en het groeiende besef dat winstbejag niet noodzakelijk bijdraagt aan geluk.

Veel grote merken hebben al diverse grote trends moeten doorstaan. Van offline ging het naar online; van online naar social; en nu zijn we toe aan de volgende stap. Die gaat over waarde creatie door de gebruikers zelf, en wel door de community daadwerkelijk te betrekken in het ontwerp, productie- en distributieproces. Uiteindelijk is dit ook waar social media over zou moeten gaan.

Verkorte versie van ‘Hoe de deeleconomie merken en conversaties kan veranderen’ gepubliceerd op 13 mei op adformatie.nl door David Demper en Martin Voorzanger (Stichting ShareNL)


Locatie:
Herengracht 505
1017BV

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

Contact

Cabralstraat 1
1057 CD Amsterdam
info@social-enterprise.nl

 

Route

 

 

KVK-nummer: 54772028

BTW nummer: NL8514.34.447.B01

Founding partners:

 

  • PwC-logo-wit.png
  •