Artikelen

Wat weet jij van Mr. Jones?

Doosjes thee waar je hebberig van wordt en die ook nog eens helemaal oké zijn, dat is waar David Holscher en Roland de Witte aan werken. Vanuit hun werkplaats in Amsterdam West brengen ze Mr. Jones op de markt, thee die je ongetwijfeld wel eens hebt .

Gepubliceerd op 13 maart 2014

Doosjes thee waar je hebberig van wordt en die ook nog eens helemaal oké zijn, dat is waar David Holscher en Roland de Witte aan werken. Vanuit hun werkplaats in Amsterdam West brengen ze Mr. Jones op de markt, thee die je ongetwijfeld wel eens hebt gezien, in de horeca, de Bijenkorf of tijdens een vlucht van Transavia. Maar wat weet jij van Mr. Jones? Lees hier het verhaal van David  en Roland en hun sociale theemerk.


Elke theeliefhebber heeft wel eens een doosje gegeven of gekregen want behalve hele lekkere thee behoren de doosjes van Mr. Jones ook nog eens tot de allerfraaiste.  Alles wijst erop dat aan elk doosje thee met heel veel liefde en aandacht is gewerkt. En dat klopt. In het kantoor van Mr. Jones, een creatieve ruimte in oud machinegebouw in Amsterdams West, wemelt het van de boeken, losse proef-thee en ontwerpen voor nieuwe doosjes.


teadoosjeAnno 2005
Na veel voorwerk om de juiste producten en leveranciers aan boord te krijgen gingen David en Roland onder de naam Mr. Jones in 2005 van start, al snel kwamen de eerste zes smaken op de markt met onconventionele namen als Smoking Joe, Hotel d’ Amour en Little Green Bag


David: “Ik wilde een eerlijk product op de markt brengen dat impact heeft en een eerlijke markt creëert en Roland was een groot theeliefhebber. Maar beiden hadden voor aanvang geen specifieke kennis op theegebied, in dat op zicht had het ook  koffie of chocolade kunnen zijn.”


De social entrepreneurs komen uit een totaal andere hoek en kennen elkaar nog uit hun studententijd. Beiden vroegen zich steeds vaker af waar onze producten eigenlijk vandaan komen, niet alleen van je t-shirts of de spijkerbroek die je draagt maar van heel veel andere producten hebben we eigenlijk ook geen flauw benul waar het vandaan komt. Maar het werd de thee die ze een nieuw bedrijf liet opzetten, een vriendelijk product, door veel mensen gedronken zowel in – als buitenshuis. Met thee kun je volume maken en met volume creëer je impact, zo redeneerden ze.


cupofteaHet gaat om thee
Mr. Jones is een merk dat zich wil onderscheiden door een mooi en kwalitatief product op de markt te brengen dat van de hoogste kwaliteit is maar niet te hoog van de toren blaast als het op duurzaamheid aankomt.  Alle thee van deze ondernemers is single estate, wat betekent dat elke thee van één specifieke bron afkomstig is en niet wordt vermengd of gemelangeerd met andere theesoorten. Bovendien maakt Mr. Jones uitsluitend gebruik van natuurlijke ingrediënten en worden geen onnatuurlijke aroma’s toegevoegd.


David: “Ons doel is om thee op de markt te brengen die van meet af aan klopt, dit betekent dat bij iedere keuze een afweging wordt gemaakt hoe het commerciële belang zich verhoudt tot het individu en het milieu.”


Het achterliggende idee bij de oprichting van Mr. Jones was om de kwaliteit van losse thee te bieden, maar dan in zakjes. De beste thee, maar geen onbereikbare luxe. Bovendien stond vanaf het allereerste begin vast dat Mr. Jones een sociale missie had.  En daarom is vrijwel alle thee in de Mr. Jones doosjes biologisch en wordt, indien ingekocht buiten Europa, ingekocht op basis van Fair Trade principes. Voor de Chinese theeën die eenvoudigweg niet verkrijgbaar zijn onder keurmerk, reserveert Mr. Jones een meerprijs, die ten goede komt aan charitatieve projecten met een relatie tot thee (of water).


Biologisch of Fair Trade is voor Mr. Jones een doodnormale manier van zakendoen en dus vind je dit niet terug met schreeuwerige keurmerken op de doosjes. Volgens de ondernemers moeten mensen de thee willen drinken omdat de kwaliteit goed is, voor henzelf is het vanzelfsprekend dat de hele keten klopt en transparant is.


David: “We betalen nou eenmaal liever aan de producent dan aan de certificering maar je kunt er vanuit gaan dat we steeds de meeste duurzame of eerlijke keuze hebben gemaakt.”


En nu?
Na de eerste zes smaken kwamen er al gauw zes bij, en buiten de doosjes kwamen ook de blikken losse thee in de winkel en horeca. Hun laatste project wordt bijna gelanceerd en bestaat uit limited edtions van de meest exclusieve soorten thee die er te vinden zijn:


japansetheeDavid: “We willen alleen hele goede thee verkopen, neem onze jasmijnthee, dat is groene thee die met échte jasmijnbloem is gearomatiseerd en niet van een of ander kunstmatig aroma. En we komen nu met echt iets héél exclusiefs, nog even geduld.”


Mr. Jones zal ongetwijfeld nog verder groeien en daarmee meer impact hebben, zo wordt de thee bijvoorbeeld geschonken tijdens de vluchten van Transavia en in héél veel horecagelegenheden. 


David: “Het leuke is dat de thee nu ook een eigen leven gaat leiden, we weten lang niet meer altijd waar de thee wordt geschonken. Dat betekent dat het merk echt gaat vliegen.”


Per jaar worden er nu misschien wel 3 miljoen kopjes thee van Mr. Jones gedronken en dat aantal zal alleen maar stijgen met het toenemen van de smaken, de blikken limited editions en de op handen zijnde exclusieve theeën. Goed nieuws voor de heren, want zoals voor elke social enterprise geldt: hoe beter het gaat, hoe meer impact. Iedereen winst!


Meer weten over Mr. Jones of thee bestellen? Klik hier


Meer lezen over social enterprises?
Bekijk hier de andere afleveringen


Aflevering 1 – Ruud & Edvard van Taxi Electric
Aflevering 2 – Mathijs & Patrick van Zorgvoorelkaar
Aflevering 3 – Ronald & Sjoerd van Specialisterren 
Aflevering 4 – Fer & Arno van De Prael 
Aflevering 5 – Mark & Tiemen van Roetz-Bikes
Aflevering 6 – Elike van Counting Flowers 
Aflevering 7 - Maurits & Camille van Waka Waka 
Aflevering 8 - Siem van Ragbag 

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

Contact

Keizersgracht 264
1016 EV Amsterdam
020 - 626 44 10

 

Route

 

 

info@social-enterprise.nl
KVK-nummer: 54772028

BTW nummer: NL8514.34.447.B01

Founding partners

  • PwC-logo-wit.png

  •