Artikelen

Social enterprises in beeld

SERIE - Aflevering 1 Op deze plek presenteren we elke maand een bijzondere foto die het verhaal van een social enterprise vertelt.  Deze maand: Willem & Drees door de ogen van fotografe Wendy van Santen. Voedsel lijkt van steeds verde.

Gepubliceerd op 12 februari 2013

SERIE - Aflevering 1


Op deze plek presenteren we elke maand een bijzondere foto die het verhaal van een social enterprise vertelt.  Deze maand: Willem & Drees door de ogen van fotografe Wendy van Santen.


Voedsel lijkt van steeds verder te komen en de kwaliteit ervan staat onder druk. Willem & Drees biedt een alternatief: verse aardappelen, groenten en fruit rechtstreeks van boeren uit de buurt zo naar de winkels en supermarkten. Zo combineren ze lokaliteit met duurzaamheid. Het resultaat: versere producten, duurzame teeltwijzen en minder transport.


Wendy van Santen maakte hier een bijzonder stilleven van. Wat je ziet zijn pakken melk, muesli, lasagne en thee. Allemaal grijs gespoten. Ze verbeelden een stadse skyline. Die grijze massa verwijst tegelijkertijd ook naar het eentonige massa-aanbod van supermarkten, waarbij groente en fruit vaak een lange weg aflegden tot het schap.


De foto is een beeldinterpretatie van wat social enterpreneurs Willem & Drees met hun bedrijf doen. Namelijk: groente en fruit van lokale boeren naar supermarkten in de stad brengen. “De gekleurde paden van broccoli, wortels en tomaten symboliseren de weg die ze afleggen van het platteland naar de supermarkten in de steden. Ze raken letterlijk de grijze massa aan om duidelijk te maken dat ze het aanbod hopelijk ooit zullen overnemen.”
Voor fotografe Wendy was het een feestje om het concept van Willem & Drees in beeld te brengen. “Goede en eerlijke voeding spreekt me erg aan. Het is een van de thema’s waar ik me al langer mee bezighoud. Eerder maakte ik een foto-serie om kinderen te verleiden meer groenten te eten. Zo fotografeerde ik bijvoorbeeld een broccoliroosje ondergedompeld in gekleurde spikkeltjes. Van die spikkeltjes die op softijs horen. En een prei met zure matjes als blad.”


Wil je meer weten over de missie van Willem & Drees? Neem een kijkje op hun website: www.willemendrees.nl
Binnenkort op deze site een uitgebreid interview met de mannen Willem & Drees.


Voor het beeld van Willem & Drees werkte Wendy samen met styliste Bibi Silver Funcke.
Check hieronder de ‘Making of..’-foto’s en het filmpje!


Making of.. Willem&DreesIMG_0401


http://www.youtube.com/watch?v=aa6bvfBG2AE


Vier jonge fotografen uit de talentpool van agency Benjamin Braddock kregen een vrije opdracht. We vroegen hen om de missie van twaalf social enterprises in beeld te brengen. Het leverde verrassende en kunstzinnige foto’s op. Allemaal vertellen ze een bijzonder verhaal. Voor de jonge talenten was de opdracht en mooie aanvulling op hun portfolio: winst voor hen. De missie van twaalf sociaal ondernemers vertaald in beeld: winst voor ons. Iedereen Winst dus.


Bekijk hier de andere afleveringen
Aflevering 1 – Willem & Drees door Wendy van Santen 
Aflevering 3 – Roetz-Bikes door Vincent Quak 
Aflevering 4 – WakaWaka door Adrian Woods
Aflevering 5 – Specialisterren door Vincent Quak 
Aflevering 6 - Ragbag door Lotte Bruning 
Aflevering 7 - de Prael door Wendy van Santen 


 

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Contact

Cabralstraat 1
1057 CD Amsterdam
info@social-enterprise.nl

 

Route

 

 

KVK-nummer: 54772028

BTW nummer: NL8514.34.447.B01

Founding partners:

 

  • PwC-logo-wit.png
  • logo stichting doen.png
  •