Artikelen

Mark en Tiemen en de sociale fietsenfabriek

Als werktuigbouwkundige kun je de gebaande paden volgen binnen een groot concern. Maar je kunt ook de kunst van het hergebruiken afkijken en zelf een economisch duurzaam businessmodel uitwerken. Tiemen had een baan bij een groot consultancybureau maar ..

Gepubliceerd op 21 augustus 2013

Als werktuigbouwkundige kun je de gebaande paden volgen binnen een groot concern. Maar je kunt ook de kunst van het hergebruiken afkijken en zelf een economisch duurzaam businessmodel uitwerken. Tiemen had een baan bij een groot consultancybureau maar kreeg een idee: een duurzame en sociale fietsenfabriek.


Image from the old websiteIMG_4846 Mark (r) en Tiemen (l)[/caption]

Zijn interesse werd gewekt toen hij zag hoeveel duurzamer het was om bestaande onderdelen te blijven gebruiken in plaats van steeds uit grondstoffen iets nieuws te maken. Alhoewel hij geen ervaring had met het maken van fietsen zag hij wél dat het Cradle to Cradle principe heel goed toepasbaar is op de fietsenbranche. Na een tijd op het idee te hebben gekauwd was het plan start-klaar. Hij zocht een compagnon voor zijn fietsenplan en vond deze in Mark, een duizendpoot met een ‘getting things done’-mentaliteit.


Tiemen: “Ik kende Mark nog niet maar kwam hem tegen in een duurzame groep op LinkedIn. Mark is bedrijfskundige en sociaal geograaf, ik heb een technische achtergrond. We zijn allebei duurzaam ingesteld en zijn samen het avontuur aangegaan.”


Een goede match. Mark nam de sales en marketing op zich. Tiemen zelf doet de bedrijfsvoering en de logistiek. In 2011 startten ze onder de naam: Roetz-Bikes. En met een lening van stichting DOEN en van de bank konden ze niet meer terug. Gelukkig maar. Want menig oplettende fietser heeft al eens een steelse blik geworpen op de Roetz-bike.


Het idee van Roetz-Bikes is eigenlijk eenvoudig: van oude fietsen nieuwe fietsen maken. Zoveel mogelijk gebruik makend van oude fietswrakken om mooie (écht mooie) nieuwe fietsen te maken waar fietsersharten van overslaan. De ontbrekende onderdelen worden vervolgens zo duurzaam mogelijk aangevuld. Groen dus. En sociaal, want de fietsen worden gemaakt in een sociale werkplaats in Cruquius.


Image from the old websiteRoetz-Bike met kratje Roetz-Bike met kratje[/caption]

Roetzificeren
Roetz-Bikes is het antwoord op de vraag waarom er jaarlijks net zoveel grondstoffen voor nieuwe fietsen worden geïmporteerd (van ver) als er oude fietswrakken in de gracht en de depots verdwijnen. Want van de 1.000.000 nieuwe fietsen die jaarlijks in Nederland worden gekocht worden de meeste fietsonderdelen verscheept tussen China en Europa. Niet bepaald efficiënt.


Tiemen:“Sommige onderdelen móeten wel van ver komen, maar het merendeel van de benodigheden voor onze fietsen is hergebruikt of wordt zo lokaal mogelijk betrokken”


Roetz-Bikes streeft ernaar zo duurzaam mogelijk fietsen te maken. Hun ‘basisingrediënten’ zijn oude fietswrakken -opgekocht bij welwillende gemeentes- aangevuld met duurzame onderdelen: houten spatborden, handvatten van kurk en jasbeschermers van gerecyclede autobanden. De oude fietsen worden in de sociale werkplaats gedemonteerd en ‘geroetzificeerd’ tot degelijke, duurzame stadsfietsen. Het productieproces biedt daarmee werkgelegenheid aan tussen de 4 en 10 mensen per dag: donorfietsen worden gedemonteerd in Cruquius, transportkratjes worden gemaakt in een houtwerkplaats en nieuwe Roetz-Bikes zien het levenslicht in Den Haag. Tiemen is er zelf 1 à 2 dagen per week, om het proces te begeleiden, om het contact te houden met de mensen die met liefde de fietsen in elkaar zetten. Mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt die vaak thuis zaten en nu deel uitmaken van een prachtige onderneming.


Image from the old websiteDonor-onderdelen Donor-onderdelen[/caption]

De rest van de week zijn ze onderweg of zitten ze op hun kantoor in Amsterdam Slotervaart, om nieuwe fietsen te ontwerpen, de webshop te runnen, contacten te leggen met fietsendealers en te zorgen dat alles logistiek loopt. Met hun Amsterdamse buren van Kazmok -een andere social enterprise- zetten ze een samenwerking op voor het produceren van bijpassende zadeltasjes en jasbeschermers. Óok weer gerecycled. Een voorbeeld dat de term ‘meervoudige waarde-creatie’ doet leven. Een hardcore social enterprise.


Image from the old websiteIn de sociale werkplaats In de sociale werkplaats[/caption]

Goed verhaal
Natuurlijk staat niet iedereen te juichen als je in deze tijd -waarin het ook nog eens slecht gaat in de fietsenbranche- een fietsfabriekje opzet. Van allerlei kanten worden je dan doemscenario’s aangeboden. Maar als je verhaal klopt, en je maakt mooie fietsen waarmee je een consument kunt verleiden. Dan kom je zo ver als Mark en Tiemen.


Tiemen: “Wij geloven dat het verhaal van begin tot eind klopt en dat het model economisch duurzaam is. We kiezen steeds voor de meest duurzame en sociale oplossing en merken dat dit een product is dat mensen willen kopen.”


Er worden per maand tussen de 70 - 100 fietsen verkocht en ze zijn nu al twee keer zo groot als vorig jaar. En met zo’n goed verhaal kun je ook in het buitenland aankomen. Ze zijn uit de kosten en maken plannen, ook over de grens. Duitsland heeft een goede afzetmarkt voor de Roetz-fiets. Ook in Engeland kun je -weliswaar mondjesmaat- terecht voor een Roetz-Bike.


Image from the old websiteJasbeschermer van oude transportband Jasbeschermer van oude transportband[/caption]

Dat is bijzonder. Vooral als je bedenkt dat men in de grote steden vaak liever een stationsfiets koopt. Toch wonen de meeste Roetzers in de randstad. Waar dat mee te maken heeft? Het is een mooie, degelijke fiets die past bij een verantwoorde levensstijl waarbij je geen enkele concessie hoeft te doen: wil je versnellingen? Dan speel je in de webshop net zolang met de configuratie tot je je ideale fiets hebt samengesteld. Óf je laat je oude fiets roetzificeren tot een ‘nieuw’ exemplaar. Het wemelt inmiddels van de verkooppunten door heel Nederland.


Tiemen: “Voor sommige fietsenhandelaars zijn we nog te exotisch, daarom moeten we het nu nog hebben van de ‘early adaptors’. Bij de verkooppunten kun je gewoon een proefritje maken en heb je dezelfde service als bij ‘gewone’ fietsen.”


Roet(z)
Het is lastig dat niet alle gemeenten staan te popelen om van hun oude fietsen af te komen. Wrakken die gevonden zijn horen -volgens hen- niet terug te komen in het economisch verkeer. Als alle gemeentes hun oude fietsen zouden doneren zouden Mark en Tiemen meer dan genoeg materiaal hebben voor nieuwe fietsen. Als ondernemers hebben zij geen tijd om ellenlange gesprekken te voeren binnen gemeentes om te leuren om oude fietsen, maar het zou een en ander wel makkelijker maken als de fietsen zo vanuit de depots naar de sociale werkplaats konden worden vervoerd.


Image from the old websiteNieuwste model: Vigour Nieuwste model: Vigour[/caption]

De droom van Mark en Tiemen
Na 2 jaar ondernemen zijn ze inmiddels uit de kosten en kunnen ze verder groeien. Pasgeleden werd hun laatste model gelanceerd, de ‘Vigour’. Zoals ze zelf zeggen: ‘Geïnspireerd op de halfrenner uit het begin van de vorige eeuw brengt de Vigour sportief en klassiek bij elkaar.’ Ze zijn klaar voor nóg meer fietsen.


Tiemen: “Onze droom is een florerende, sociale fietsenfabriek. Waarbij bedrijvigheid onmiddellijk zijn weerslag heeft op sociaal gebied. Hoe meer fietsen wij maken en verkopen, hoe meer sociale impact. Zo simpel is het.”


Ook zouden ze graag meer samenwerkingen aan willen gaan voor bedrijfsfietsen. Ze bestaan al, speciaal voor bedrijven ontwikkelde Roetz-Bikes en off the record laat Tiemen doorschemeren dat er meer bijzondere en grootschalige samenwerkingen op touw zijn. Spannend.


Image from the old websiteJe eigen Roetz-Bike Je eigen Roetz-Bike[/caption]

Mooi toch?
Draag jij Roetz-Bikes een warm hart toe? Dan zijn er allerlei mogelijkheden om ze te steunen. Ten eerste kun je een Roetz-Bike kopen en er veelvuldig en trots mee door de stad fietsen. Je vindt ze in de webshop en bij de dealers door heel Nederland. Kant en klaar gemaakt naar de wensen van de fietser, je scrollt net zolang tot je je ideale fiets hebt: bagagedrager, versnellingen, bruine banden, grijze banden. Je begint bij een euro of 500 ‘kaal’ en betaalt alleen voor de attributen die jij wilt.


Maar je kunt ook helpen door oude fietsen in de leveren bij de ondernemers. Of je begint een lobby bij jouw gemeente om ze warm te laten lopen om hun ‘restfietsen’ af te staan (of te verkopen) aan Mark en Tiemen. Hoe meer fietswrakken er worden geroetzificeerd hoe minder afval en hoe minder grondstoffen hoeven te worden verscheept uit China en Taiwan. De sociale werkplaats draagt haar steentje dan bij om prachtige fietsen af te leveren. En zo is de cirkel weer rond. Iedereen winst!


Wil je meer weten over Roetz-Bikes, alle modellen bekijken of er gelijk een samenstellen en bestellen, kijk dan op hun website

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Contact

Cabralstraat 1
1057 CD Amsterdam
info@social-enterprise.nl

 

Route

 

 

KVK-nummer: 54772028

BTW nummer: NL8514.34.447.B01

Founding partners:

 

  • PwC-logo-wit.png
  • logo stichting doen.png
  •