Artikelen

Een boost van PwC; in gesprek met Marloes Tap

Meer dan 120 sociale ondernemingen heeft PwC, vanuit het social enterprise programma, de afgelopen jaren een boost gegeven. Benieuwd wat PwC voor jouw onderneming kan betekenen? Lees het hier!.

Gepubliceerd op 20 februari 2018

Meer dan 120 sociale ondernemingen heeft PwC, vanuit het social enterprise programma, de afgelopen jaren een boost gegeven. We spreken daarom met met Marloes Tap, zij is binnen het Corporate Responsibility team verantwoordelijk voor dit programma. Hiermee richt PwC zich op het ondersteunen van de social enterprise sector met kennis en expertise. Marloes studeerde in 2012 af op duurzame business modellen, die meervoudige waarde creëren. Daarom vindt ze het geweldig om dagelijks met sociale ondernemingen te werken die dit in de praktijk brengen.

Foto Marloes.jpg


PwC zet haar expertise en kennis in om sociaal ondernemers te helpen. Waarom vinden jullie dit belangrijk?

‘Omdat wij geloven in de kracht van sociaal ondernemerschap en geloven dat sociaal ondernemers met hun businessmodel echt een verschil kunnen maken. De komende jaren willen we ons werk met sociaal ondernemers steeds meer integreren met onze kernbusiness. We zetten daarom onze kennis graag in om een bijdrage te leveren aan de groei en professionalisering van deze sector. Daarnaast kunnen de medewerkers én klanten bij PwC ook veel leren van sociaal ondernemers en de sector; de ondernemende skills, de snelhed in kleinere organisatie en innovaties’.

 

Sinds 2012 hebben jullie een social enterprise programma. Waar bestaat dit programma uit?

‘We bieden ondersteuning op verschillende niveaus. Allereerst ondersteunen we de sector door middel van partnerships en we doen onderzoek naar de sector. Zo loopt er nu een onderzoek naar sociale ondernemingen en gemeentelijk beleid en hebben we vorig jaar een onderzoek naar de succesfactoren van sociale ondernemingen (i.s.m. Business Universiteit Nyenrode). Ook ondersteunen we bij de ontwikkeling van de Code Sociale Ondernemingen. Ten tweede ondersteunen we sociale ondernemingen op groepsniveau; we organiseren workshops, brainstorms en masterclasses rondom specifieke thema’s die passen bij onze expertise, zoals impact meten, inkoop en fiscale vragen. En met het jaarlijkse Social Impact Lab helpen we startende ondernemingen. We hebben nu ook de ambitie om een programma voor scale-ups op te zetten. Verder hebben we natuurlijk onze 1-op-1 projecten, waarbij we sociale ondernemingen helpen met een specifiek vraagstuk’.

 

Met wat voor vraagstukken kunnen sociale ondernemingen bij PwC terecht?

‘We helpen met financiële vraagstukken, zoals het op orde krijgen van de financiën en het opstellen van een jaarrekening. Daarnaast kunnen ondernemers ook bij ons terecht met fiscale-en governance vraagstukken; over rechtsvormen en belastingtechnische vragen. Ook ondersteunen we met strategische vraagstukken, zoals het ontwikkelen van een schaalbare businesscase’.

 

Hoe ziet zo’n 1-op-1 traject eruit?

‘We behandelen deze 1-op-1 trajecten hetzelfde als onze reguliere trajecten. Dat betekent dat, op het moment dat het vraagstuk aansluit bij onze expertise, de sociale onderneming onze klant wordt. Wij gaan vervolgens op zoek naar een team van 2-4 mensen die de opdracht gaat uitvoeren. Een traject beslaat zo’n 50-250 uur en heeft meestal een doorlooptijd van 2-4 maanden. Ondertussen hebben we al meer dan 120 sociale ondernemingen geholpen. En de komende jaren ondersteunen we graag nog veel meer ondernemingen’.

 

RESCUED over het support traject

‘Wij hadden het verzoek of PwC een indicatieve waardeberekening kon maken voor de waarde van de aandelen van ons bedrijf RESCUED BV. In een dag tijd hebben zij een waarderingsmodel opgesteld en lag er een conceptrapport. Wij zijn ontzettend blij met de professionele waarderingsmethode. Hiermee hebben wij een goede indicatie om zelf het traject van de verkoop van de aandelen tot een goed eind te brengen.' (Evelien Preisser) 

 

Mantelaar over het support traject

Ik heb super goed samengewerkt met het team van PwC. Er was een enorme betrokkenheid en inzet. Meestal krijg je toch wel een gevoel dat je as non-paying customer af en toe onderaan de prioriteiten lijstjes komt te staan. Maar daar was bij PwC geen enkele sprake van. Misschien zelfs wel het tegenovergestelde omdat ze zo achter ons concept stonden. Ze hebben enorm meegeleefd en keihard gewerkt om uiteindelijk de ruling bij de belastingdienst voor elkaar te krijgen. Ik kan dit echt bij iedereen van harte aanbevelen die fiscaal advies nodig heeft’. (Titiaan Zwart)

 

Ook een boost nodig? Mail of bel je vraag door naar Marijt. Vervolgens maken wij de koppeling naar PwC. Samen kijken jullie of je vraagstuk past bij hun dienstverlening en hoe dit een afgebakende opdracht kan worden.

trefwoorden:

BOOST Financieel fiscaal juridisch partner PwC strategisch support traject vraagstuk

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

Contact

Keizersgracht 264
1016 EV Amsterdam
020 - 626 44 10

 

Route

 

 

info@social-enterprise.nl
KVK-nummer: 54772028

BTW nummer: NL8514.34.447.B01

Founding partners

  • PwC-logo-wit.png

  •