Artikelen

A race to fairness

Sociaal ondernemers racen een race. Niet naar de bodem, maar naar een eerlijkere wereld: a race to fairness. Benieuwd hoe ze dat doen? Lees hier meer over in het eerste hoofdstuk van Zaken die je raken.

Gepubliceerd op 22 mei 2018

Vanaf deze week zet Social Enterprise NL elke week een hoofdstuk uit het nieuwe boek: Zaken die je raken in de spotlights. Om je te vertellen wie die sociale ondernemers zijn die een bedrijf beginnen om de wereld te verbeteren. En om te laten zien dat hun positieve impact verder reikt dan hun eigen onderneming. Of je nou politicus, ondernemer, student of inkoper bent, samen kunnen wij de transitie naar een eerlijke economie versnellen. Lees snel verder om uit te vinden hoe. Als je geïnteresseerd bent; koop hier het boek. 

A race to fairness

Waar komt ons goedkope t-shirt vandaan? Hoe wordt onze mobiele telefoon gemaakt? En wie plukt de cacaobonen van die heerlijke reep chocolade eigenlijk?

De race naar de bodem, bedrijven die al concurrerend in kosten snijden en steeds lagere prijzen verwachten, houdt weinig rekening met mens, milieu en dier. Dit maatschappelijke probleem bestaat eigenlijk al zolang er bedrijven bestaan, maar door de globalisering neemt dit alleen maar toe. Dat betekent lage lonen, onveilige werkomstandigheden en milieuvervuiling.

‘‘Sociaal ondernemers racen een race. Niet naar de bodem, maar naar een eerlijkere wereld: a race to fairness’’ - Zaken die je raken

Gelukkig zijn we ons hier steeds bewuster van. En zijn er veel sociale ondernemingen die racen tegen die race naar de bodem. Zij streven naar een eerlijkere wereld; a race to fairness. Zoals Studio Jux, een kledingmerk dat streeft naar eerlijk en duurzaam geproduceerde kleding. Hun kleding, gemaakt van biologisch materiaal, wordt gemaakt in Nepal waar medewerkers een fatsoenlijk loon krijgen. Of neem het koffiemerk Moyee, die de koffiebonen verwerkt in het land waar ze vandaan komen. Zodat het geld ook echt daar terecht komt. En Fairphone, een telefoon gemaakt van grondstoffen die op een menswaardige en duurzame manier zijn gedolven.

"Daar gaat het ons om, om door middel van ons kledingmerk de sociale impact in Nepal te maximaliseren. Die raakt niet alleen onze werknemers, aangezien je daar als familielid ook verantwoordelijk bent voor ouders, ooms en tantes. Het is een olievlek." - Jitske Lundgren, Studio JUX

Maar ook Miss Green, Kuyichi, Counting Flowers, Granny’s Finest, Bombyx, Tony’s Chocolonely en Marqt gaan de race to fairness aan. Benieuwd hoe zij dat doen? En welke impact zij creëren en hoe jij kan helpen? Dat lees je in het eerste hoofdstuk van Zaken die je raken. Koop het voor jezelf of geef het kado aan iemand die gelooft in actie!


#eerlijkeeconomie #fairchain #zakendiejeraken #racefromthebottom

Zaken die je raken_header.png

trefwoorden:

fairchain bottom die economie eerlijke from je ondernemerschap race raken sociaal the zaken

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

Contact

Keizersgracht 264
1016 EV Amsterdam
020 - 626 44 10

 

Route

 

 

info@social-enterprise.nl
KVK-nummer: 54772028

BTW nummer: NL8514.34.447.B01

Founding partners

  • PwC-logo-wit.png