
Evenementen
Expeditie Impact 2023

Je maatschappelijke missie staat voorop, dat maakt je een sociaal ondernemer. Het is dan ook logisch dat je graag wilt weten in hoeverre je jouw maatschappelijke missie realiseert. Oftewel: wat je impact is. In dit praktijkgerichte programma leer je onder begeleiding van Impact House - Grant Thornton hoe je een eigen impactonderzoek opzet en uitvoert.
Wil jij weten welk verschil je maakt op je belangrijkste doelgroepen en hoe je dit zichtbaar maakt naar je stakeholders? En wil je leren waar je jouw impact kunt vergroten? Dan is dit traject wellicht iets voor jou! Sociale ondernemingen als Hét Bakkerscafé, Roetz-bikes en Refugee Company gingen je al voor. Klik op de linkjes om de impact reports die zij opstelden tijdens het programma te bekijken.
Het stak gewoon heel goed in elkaar. Expeditie Impact heeft het echt begrijpelijk gemaakt en iets concreets opgeleverd.Ad Penninx, Rabauw Craft Beer
Waarom impact meten?
Om een helder en volledig beeld van je impact te krijgen, moet je de effecten van je bedrijfsactiviteiten meten. Met een goede impactmeting ben je in staat te sturen op impact en deze te optimaliseren.
Daarnaast kun je met behulp van je onderzoek jouw impact onderbouwen naar al je belangrijke stakeholders, zoals financiers, klanten, overheden en media. En natuurlijk naar je eigen werknemers, want zien wat je werk teweegbrengt, motiveert!
Kortom, met impactdata kun jij je stakeholders overtuigen, je merk versterken en je onderscheiden van je concurrenten.
Voor wie?
‣ Sociaal ondernemers die ten minste 1 jaar operationeel zijn;
‣ Je hebt een heldere impactdoelstelling en een goed beeld van hoe jouw product/dienst impact realiseert;
‣ Je bent eraan toe jouw activiteiten te concretiseren in een verandermodel;
‣ Je bent toe aan het verzamelen van data (of wilt dit op korte termijn starten);
‣ Je durft kritisch naar je eigen impactpropositie te kijken;
‣ Je bent in de gelegenheid je (samen met een collega) te committeren aan een serieuze tijdsinvestering (± 12 dagen).
Wat ga je doen?
In Expeditie Impact groei je van mooie impactambities naar concrete resultaten. In dit voor jou op maat gemaakte traject van een half jaar ga je aan de slag met het meten van je impact.
Je krijgt theorieën en modellen aangereikt die je meteen in de praktijk brengt, door zelf een impactmeting op te zetten en data te verzamelen. Daarnaast wissel je ervaringen uit met collega sociaal ondernemers. Aan het einde van het traject deel je de resultaten van jouw impactonderzoek met je eigen stakeholders en een breder publiek.
Na afronding van Expeditie Impact heb je:
‣ Een one-pager met de belangrijkste conclusies van je eerste impactmeting, in te zetten voor bijvoorbeeld het aantrekken van financiering of klanten;
‣ Een op maat gemaakt en eenvoudig meetplan en meetinstrument;
‣ Meer inzicht in de effectiviteit van je aanpak;
‣ De tools in handen voor het zelfstandig uitvoeren van toekomstige metingen;
‣ Meer dan voldaan aan de voorwaarden voor impactmeting, nodig voor toetreding tot de Code Sociale Ondernemingen.
Praktische informatie
Wanneer: 4 modules (3 oktober, 9 november, 14 december en 30 januari), 1 afsluitend event (12 maart 2024) en 3 individuele coachingsessies en tussentijdse begeleiding
Waar: de groepssessies vinden afhankelijk van de richtlijnen online plaats of fysiek in Utrecht of Amsterdam
Kosten: €4900.-. Het bedrag is vrijgesteld van btw i.v.m. CRKBO-registratie. Stichting DOEN, Rabo Foundation en het Anton Jurgens Fonds erkennen het belang van impact meten voor de social enterprise sector. Als het niet lukt om zelf het volledige bedrag te voldoen, leggen wij, daarom, aan deze drie fondsen voor om een bijdrage te doen.
Meedoen aan Expeditie Impact? Meld je aan via de aanmeldknop bovenaan de pagina.
Vragen over het programma? Neem dan contact op met Dagmar.
Meld je aan voor onze nieuwsbrief!