In de spotlight

Systeem op de schop, de podcast van Social Enterprise NL

 

 

Systeem op de schop, de podcast over sociaal ondernemen van Social Enterprise NL. In deze podcast gaan Stefan Panhuijsen en Willemijn Verloop in gesprek met ondernemers die werken aan een radicaal betere wereld. Welk systeem nemen zij op de schop? Hoe werkt dat, wat gaat goed en wat niet? Voorbij de standaardverhalen, op zoek naar nieuwe inzichten. En we gaan niet alleen met sociaal ondernemers in gesprek, maar ook met politici, investeerders, beleidsmakers, wetenschappers en corporates. Het systeem verander je ten slotte niet alleen.

Luister nu naar de trailer van Systeem op de schop

 
Aflevering 1 met Willemijn Verloop
In de eerste aflevering is niemand minder Willemijn Verloop te gast. Zij is samen met Mark Hillen de oprichter van Social Enterprise NL en tevens de medeoprichter van Rubio Impact Ventures. In deze aflevering blikt zij terug op het ontstaan van de social enterprise beweging in Nederland. Wat is er van de originele ideeën terecht gekomen? Op welke overtuiging is ze teruggekomen? Welke gesprekken met politiek Den Haag staan haar nog bij? En we kijken vooruit naar de verdere ontwikkeling van de social enterprise beweging, de sleutelrol van grote bedrijven hierin en hebben we het over de toekomst van impact investeren. Welkom bij de eerste aflevering van Systeem op de Schop.

Luister ook via Spotify of iTunes.

Aflevering 2 met Tiemen ter Hoeven (Roetz-Bikes)
 
In aflevering 2 gaan Stefan en Willemijn de diepte in met Tiemen ter Hoeven, oprichter van Roetz-Bikes. Bij Roetz-Bikes werken ze aan een duale missie. Enerzijds maken ze van afgedankte fietsen gloednieuwe fietsen en werken ze daarmee aan de transitie naar de circulaire economie. Anderzijds bieden ze mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt meer kansen en willen het gat tot de arbeidsmarkt dichten. Hoe krijg je dat voor elkaar en hoe breng je de werelden van circulariteit en inclusiviteit samen? Tiemen neemt je mee in zijn verhaal over hoe we kortere ketens moeten realiseren, lokaal meer werk kunnen creëren en hoe we nu echt kunnen versnellen naar een circulaire economie. Moet het circulaire ontwerp namelijk niet leidend zijn in plaats van het afval? Verder hebben we het ook over het supernieuwe product waar ze aan werken en de mensen in hun fietsfabriek.

Luister ook via Spotify of iTunes.

Aflevering 3 met Eva Gouwens (Fairphone)
In de derde aflevering willen Stefan en Willemijn alles weten over de scale-up geheimen van Eva Gouwens, CEO van Fairphone en eerder First lady van Tony's Chocolonely. Hoe volg je een founder op als je jezelf niet een 'échte ondernemer' vindt? En hoe schaal je vervolgens succesvol? Eva deelt met ons haar geheimen en lessen waarin product, team en marketing belangrijke rollen spelen en structuur en processen een onderneming sterk maken. Wat ook betekent dat je een paar van je darlings moet killen. Uiteraard hebben we het ook over hoe Fairphone de mobiele telefoonindustrie wil veranderen. Door hun groei hebben ze meer hefboom en met de Fair Cobalt Alliance weten ze grote bedrijven in beweging te zetten.

Luister ook via Spotify of iTunes
                                                                                                          Aflevering 4 met Naz Kawan (A Beautiful Mess)
Stefan en Willemijn gaan in aflevering 4 in gesprek met Naz Kawan, co-founder van A Beautiful Mess. Een textielatelier waar mensen met een vluchtelingenachtergrond werken aan circulaire producten van ingezameld textiel en restpartijen. Nog een ondernemer met een duale missie van circulariteit en arbeidsparticipatie! Hoe slaat Naz deze twee vliegen in één klap? Naz neemt je mee in haar verhaal over hoe ze de vervuilende kledingindustrie wil veranderen en ambachtelijk werk terug naar Nederland wil halen. Hoe speelt haar eigen achtergrond hier een rol in? Ook hebben we het over hoe ze samenwerkingen aangaat met bedrijven zoals De Bijenkorf en Ace & Tate. Zelfs Tommy Hilfiger himself staat te trappelen om een circulaire collectie uit te brengen met A Beautiful Mess. 
                                                                                                                            
Luister ook via Spotify of iTunes. 
                                                          
 
Aflevering 5 met Eppo Bruins (ChristenUnie)
In de 5e aflevering vertelt Tweede Kamerlid Eppo Bruins (CU) aan Stefan en Willemijn hoe hij zich hard maakt voor de erkenning en herkenning van sociaal ondernemers in de politiek en bespreken we de belangrijkste tips voor ondernemers over hoe je binnenkomt in de Haagse gangen. Eppo Bruins heeft in zijn carrière zich ontwikkeld van natuurkundige en fundamentele wetenschapper tot Tweede Kamerlid met een warm hart voor het creëren van maatschappelijke impact. Wat spreekt hem zo aan in de social enterprise beweging? Hoe vind je medestanders bij andere partijen? Waarop vind je tegenstanders? Hoe zit het nu met de BVm en het verloop van het wetsontwerp? En wat zijn de volgende stappen voor een circulaire en inclusieve economie? Je hoort het allemaal in deze aflevering. 
                                                                                                                            
Luister ook via Spotify of iTunes. 
                                                                                                          Aflevering 6 met Mark Kulsdom van The Dutch Weed Burger
Een activist pur sang is te gast bij Stefan en Willemijn in deze 6e aflevering. Mark Kulsdom, oprichter van The Dutch Weed Burger, ging vroeger de barricade op om dieren te bevrijden en gaf militante lectuur uit om mensen te inspireren voor de goede zaak. De politie blijkt daarbij niet altijd zijn vriend en dat veranderde zijn manier van activisme. Hoe kun je met dezelfde ideeën en medeleven voor dieren mensen inspireren en daarmee iets opbouwen? Daar ontstond The Dutch Weed Burger, plantaardig eten verrijkt met lokaal geteeld zeewier. Nu zijn ze 10 jaar verder en liggen in de schappen van de AH. Gaan we ooit allemaal overstappen op vleesvervangers? Je hoort het in de podcast. Daarnaast hebben we het ook nog over de coronaperiode, zijn ambitie en beleving als ondernemer en tips voor activistische ondernemers in spe.

Luister ook via Spotify of iTunes.
Aflevering 7 met Tine de Moor
In aflevering 7 gaan Stefan en Willemijn in gesprek met Tine de Moor, Professor of Social Enterprise and Institiutions of Collective Action aan de Erasmus Universiteit. Tine ging tijdens haar activistische tienerjaren nadenken over hoe ze kon bijdragen aan de rest van de samenleving. Grote vragen rezen over gedragsverandering en samenwerking voor een duurzamere samenleving. Later als wetenschapper ontkracht ze in haar proefschrift dan ook de ‘tradegy of the commons’ en stelt dat door goed samen te werken als burgers een hoger doel bereiken juist mogelijk is. Tine heeft zich volledig gestort op commons, ook wel burgercollectieven, en ze ziet ze als middel om bij te dragen aan de social enterprise beweging. Ze zijn een gamechanger voor gedragsverandering! Hoe zit dat dan? Wat kunnen andere sociale ondernemingen hiervan leren? Hoe ziet Tine de toekomst van burgercollectieven? En welk effect gaat corona op sociale ondernemingen hebben? Luister de podcast voor alle antwoorden. 
 
Luister ook via Spotify of iTunes.
 
                                                                                                          Aflevering 8 met Ernst-Jan Pfauth
In de studio ontvangen Stefan en Willemijn voor de 8e aflevering Ernst-Jan Pfauth, bekend als medeoprichter van De Correspondent, maar ook van Een Podcast over Media. Medianerd mag je wel zeggen. In deze aflevering vertelt hij dan ook uitgebreid over het mediasysteem en hoe De Correspondent dat wil veranderen. Over hoe zij journalistiek maken voorbij de waan van de dag en daarbij niet afhankelijk zijn van advertentiemodellen maar van ledenbijdragen. Het is een vernieuwend model dat wereldwijd aanslaat en resulteerde in een veelbelovend onderzoeksproject met New York University. Met als gevolg een Engelstalige versie: The Correspondent. Dat liep helaas niet helemaal zoals gepland, maar het leverde een paar belangrijke lessen op, zoals die over gecultiveerde naïviteit. Wat dat betekent? Dat hoor je in de podcast. En ook over andere opstekers, het founders dilemma, het scaling vraagstuk, de nieuwe stichting Correspondent Foundation en ook de toekomst van Ernst-Jan en De Correspondent komt aan bod.                                                                                                                        
                                                                                                                                      Luister ook via Spotify of iTunes.
                                                                                                          Aflevering 9 met Anita Groenink
In aflevering 9 is Anita Groenink te gast om Stefan en Willemijn alles te vertellen over buurtbedrijf MidWest. 10 jaar geleden was de Jan Evertsenstraat in Amsterdam West niet veel meer dan een winkelstraat en lag er shady bedrijvigheid op de loer. Weinig positiviteit en dus tijd voor verandering. In 2013 opende Anita samen met andere buurtbewoners in een leegstaand schoolgebouw de deuren van MidWest. In dit iconische gebouw kwamen o.a. kantoorruimtes, flexwerkplekken en een café. Boven alles moest het een ontmoetingsplek zijn waar mensen die wind mee hebben en mensen die wind tegen hebben met elkaar kennismaken en elkaar leren begrijpen. MidWest geeft al jaren goede initiatieven een plek en het publiek is precies de mix waarvan ze droomden. Het is een plek waar een drillrap concert in het café tegelijkertijd kan plaatsvinden met een zwangerschapscursus in een zaal verderop. Hoe creëer je zo’n plek dat voor iedereen aantrekkelijk is en hoe krijg je de gemeente aan je zijde? Luister nu naar hoe Anita het systeem heeft proberen te hacken.                                                                                                                  
Luister ook via Spotify of iTunes.
                                                                                                          Aflevering 10 met Bert van Son
De MUD Jeans is uit de kast getrokken voor deze 10e aflevering, want oprichter Bert van Son is te gast bij Stefan en Willemijn. Het MUD Jeans avontuur begon tien jaar geleden toen Bert aan de wereld wilde laten zien dat je de kledingindustrie, een industrie van grote vervuiling en overconsumptie kunt veranderen. Met de MUD Jeans bewijzen hij en zijn team dat je het meest vervuilende kledingstuk, de spijkerbroek, mooier en beter kan maken. Van de katoen tot de spinnerijen tot hoe je omgaat met de mensen in de keten. Daarnaast is recycling topprioriteit dankzij het statiegeldmodel en het lease a jeans model. Een ware uitvinding die is ontstaan in de tijd dat de deeleconomie om de hoek kwam kijken. Ze waren hiermee direct een pr-magneet en wonnen prijzen. Wat heeft dat ze gebracht? Hoe zorg je voor transparantie in de keten? Wat betekent de gloednieuwe samenwerking met IKEA voor MUD Jeans? Hoe zijn zij een voorbeeld voor andere kledingmerken? En wat moet je kopen als je eerlijke kleding wil kopen? Check dan bijvoorbeeld ook eens Iron Roots voor sportkleding: www.ironroots.com/                                                                                                                 
Luister ook via Spotify of iTunes.
                                                                                                          Aflevering 11 met Thiëmo Heilbron                 
In de 11e  aflevering van Systeem op de Schop worden Stefan en Willemijn in de studio vergezeld door Thiëmo Heilbron van Fawaka Ondernemersschool. Samen met zijn gedreven team ontwikkelt hij programma’s over duurzaam ondernemen voor kinderen en jongeren met diversiteit en inclusie als vertrekpunt. De programma’s gaan aan de ene kant over ondernemerschap: creatief denken, oplossingsgericht denken, samenwerken en doorzettingsvermogen. Dit wordt gecombineerd met duurzaam gedrag: positief handelen naar mens en milieu. Wat voor moois gebeurt er in deze programma’s? Wat is de kracht van rolmodellen? En hoe meet je (lange termijn) impact van de onderwijsprogramma’s?  
 
En hoe werkt sociaal ondernemen binnen de onderwijswereld? Wat betekent dat voor je verdienmodel? En Thiëmo vertelt over de groeiambities van Fawaka, zo staat internationale uitbreiding op de agenda! 
 
 En we staan stil bij diversiteit binnen de duurzaamheidsbeweging. Want laten we eerlijk zijn, daar is nog veel werk te verzetten. Hoe komt dat en hoe kan het anders? Thiemo deelt zijn visie.       Luister ook via Spotify of iTunes.
                                                                                                          Aflevering 12 met Jaap Korteweg                
Voor de 12e aflevering hebben Stefan en Willemijn de enige echte Jaap Korteweg uitgenodigd om terug te blikken op zijn ambities met De Vegetarische Slager en hoe de overname ervan door Unilever het bedrijf verder laat groeien, maar ook praten we over foodinnovaties en Those Vegan Cowboys waar hij nu mee bezig is.  
                                                                                                                                        Jaap begon ooit in het boerenbedrijf en als echte vleesliefhebber. Precies in die situatie werd hij geconfronteerd met de varkenspest waardoor alles veranderde. Het kon zo niet langer en hij werd vegetariër. Alleen vanuit een sterke behoefte naar vlees was hij toch zoekend naar die vleesbeleving. Hij ging aan de slag met plantaardige ingrediënten en wilde vegetarisch vlees maken waar geen dier voor nodig was. Dit werkte en werd al snel zo succesvol dat ze konden concurreren met echte vleesmerken. Menig topchef hebben ze voor de gek kunnen houden en in vleeswedstrijden kwamen ze vlekkeloos door de keuringen. Hoe is hem dit gelukt? Niet door ooit een managementboek te lezen of in marktonderzoeken te verdiepen als we Jaap moeten geloven. De drive is juist belangrijk en genoegen nemen met het feit dat je het al probeert. Of is het ook gezond boerenverstand? Hij vertelt er meer over in de podcast. Verder hoor je alles over de fase daarna en hoe de overname door Unilever voor meer impact kan zorgen. Luister snel via Spotify of iTunes!

Aflevering 13 met Marieke Snoek
In de 13e aflevering is Marieke Snoek, directeur van Cycloon Post & Fietskoeriers, te gast in de studio bij Stefan en deze keer geen Willemijn maar Mark Hillen. Mark is met Willemijn oprichter van Social Enterprise NL en een expert op het gebied van arbeidsparticipatie. Laten we het precies daar deze aflevering over hebben.
 
Cycloon is namelijk niet zomaar een duurzame en sociale expert in de bezorgmarkt. Zij zijn goed op de fiets, maar ook goed met mensen. Ze werken met alle mensen en geven iedereen een kans, ongeacht de beperking die ze hebben. Momenteel telt Cycloon 35 vestigingen in Nederland met 1200 medewerkers waarvan 600 een afstand tot de arbeidsmarkt hebben. Ze groeien hard en al vele gemeentes, banken, advocatenkantoren, maar ook bedrijven als H&M en Zara kiezen bewust voor Cycloon als bezorger van hun post en pakketten. Hoe is ze dat gelukt? Waarom gaat werken met mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt zo goed bij Cycloon? Hoe gaan die samenwerkingen met gemeentes en UWV? Wat doen zij anders in de bezorging dan de concurrenten? Wat zijn de uitdagingen voor nu en de toekomst? Marieke neemt ons mee in het runnen van een bedrijf als Cycloon.
 
Luister ook via Spotify of iTunes.
 
Aflevering 14 met Laura Hoogland
In de 14e aflevering is a woman on a mission te gast bij Stefan en Willemijn. Laura Hoogland, oprichtster van SUNT, is bananenredder en wil de voedselketens verduurzamen met haar bananenbroden. Niet gek dat zij de ontvanger is van de eerste Butterfly Award! Ze vertelt over hoe ze begon met het bakken van bananenbroden in haar eigen Amsterdamse keuken. Ze sloot een dealtje met de buurtsuper om de te rijpe bananen over te nemen, daar maakte ze bananenbrood van en verkocht het weer door in die supermarkt. Dat ging zo goed, daar zag ze wel brood in. Niet veel later zat ze met Albert Heijn aan tafel en nu drie jaar later realiseert ze een eigen bananenfabriek om afgekeurde bananen uit de havens in de Benelux zelf te verwerken tot puree. Sunt groeit hard met bijna 1000 verkooppunten in Nederland en ze maken de stap naar het buitenland. Een groot deel van het succesgeheim is te danken aan hun marketing. De macht van de consument moet niemand ooit onderschatten. Hoe dat zit, hoor je in de podcast en ook praten we nog over het inspireren van andere voedselbedrijven, nieuwe producten, inspiratiebronnen, de uitdagingen op gebied van logistiek, eigen ontwikkeling en teamuitbreidingen.

Luister ook via Spotify of iTunes.

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

Contact

Cabralstraat 1
1057 CD Amsterdam
info@social-enterprise.nl

 

Route

 

 

KVK-nummer: 54772028

BTW nummer: NL8514.34.447.B01

Founding partners:

 

  • PwC-logo-wit.png
  •