In de spotlight

Systeem op de schop, de podcast van Social Enterprise NL

 

 

Systeem op de schop, de podcast over sociaal ondernemen van Social Enterprise NL. In deze podcast gaan Stefan Panhuijsen en Willemijn Verloop in gesprek met ondernemers die werken aan een radicaal betere wereld. Welk systeem nemen zij op de schop? Hoe werkt dat, wat gaat goed en wat niet? Voorbij de standaardverhalen, op zoek naar nieuwe inzichten. En we gaan niet alleen met sociaal ondernemers in gesprek, maar ook met politici, investeerders, beleidsmakers, wetenschappers en corporates. Het systeem verander je ten slotte niet alleen.

Luister nu naar de trailer van Systeem op de schop

Aflevering 21 met Michel Scholte
In de 21e aflevering ontvangen Stefan en Willemijn Michel Scholte, oprichter van True Price en Impact Institute, op het kantoor van Social Enterprise NL in MidWest. Als ‘Minister van de nieuwe economie’, vertelt Michel meer over de “perverse realiteit dat het als ondernemer nog altijd goedkoper is om te vervuilen en uit te buiten dan het in de eerste plaats goed doen”. Door middel van de diensten van True Price en Impact Institute wil Michel dan ook meer transparantie creëren in de markt. Hier gaat het vooral om het bewustzijn creëren over de maatschappelijke kosten van producten. Neemt Michel daarin een rol aan als ondernemer, activist of adviseur? Hij weet er raad mee en vertelt hoe True Price en Impact Institute via hun diensten anderen advies geven en sturen op deze maatschappelijke transparantie en inclusiviteit. Maar hoe creëer je zo’n transparant systeem? Wat is impact dan precies? Hoe zet je aan tot verandering naar een systeem dat is gericht op brede welvaart? En hoe speelt de politiek hier een rol in? Aldus, grote vraagstukken waar True Price en Impact Institute voor staan. Michel deelt zijn visie en hoe hij bijdraagt aan een eerlijkere, transparantere en meer representatieve wereld.  
 
Aflevering 20 met Karina Tiekstra
In de 20ste aflevering praten Stefan en Willemijn over auto's en de deeleconomie samen met Karina Tiekstra, CEO van MyWheels. Wat begonnen is vanuit het ideaal om het aantal auto's op de weg terug te dringen, is inmiddels uitgegroeid tot een van de belangrijkste autodeelplatforms in Nederland. Maar hoe is MyWheels zo groot geworden? Wat zijn de voordelen van het delen van auto's: niet alleen voor de gebruiker maar ook voor de openbare ruimte? En hebben we echt maar 1 miljoen auto's nodig om Nederland mobiel te houden?
Karina vertelt over hoe zij het stokje overnam van oprichter Henry Mentink en koerste naar meer impact en zo kon groeien als scale-up onderneming. Ze vertelt over de cruciale stappen die daarvoor nodig waren, de belangrijke rol die gemeenten spelen als stakeholder en wat de meerwaarde is van deelauto’s. Ze stelt dan ook de vraag wat de verhouding tot onze auto is. Is dat liefde of een noodzakelijk kwaad? Luister snel naar de aflevering voor het verhaal en om te weten of Stefan afstand gaat doen van zijn auto en overstapt naar MyWheels!

 
Luister ook via Spotify of iTunes.

Aflevering 19 met Jasper Gabrielse
In de 19e aflevering praat Jasper Gabrielse van Seepje met Stefan en Willemijn over zijn verbazing dat we nog steeds vervuilende producten op de markt brengen terwijl de klimaatproblematiek zo urgent is. Hij vertelt hoe hij met Seepje laat zien dat het anders kan. De visie? Het meest inspirerende en impactvolle was- en poetsmerk van de wereld worden. Jasper neemt je mee in hoe hij met Melvin begon als 21-jarige ondernemers en hoe ze in al die jaren enorm groeiden en zorgen voor een nieuwe standaard, altijd met het beste voor mens én milieu. Wat zijn hun ondernemerslessen? Is ‘hosselen’ het geheim tot een succesvol bedrijf? Gaan ze ooit de receptuur van Seepje vrijgeven? Jasper vertelt je wat hij leerde en geeft je adviezen. Luister nu naar het inspirerende verhaal en ontdek hoe Seepje met haar producten het systeem compleet schoonpoetst. 

 


Luister ook via Spotify of iTunes.

Aflevering 18 met Marijn Pijnenborg 
Voor de 18e aflevering schuift serial entrepreneur Marijn Pijnenborg in de podcastwerkplaats aan bij Stefan en Willemijn om te praten over de verschillende (internet)ondernemingen die ze oprichtte waaronder Winc Academy. Aan het begin van haar carrière was ze de eerste die op de zeepkist ging staan om te verkondigen dat internet de toekomst was. Haar enthousiasme over internet en ICT verspreidt ze razendsnel en daardoor was ze cruciaal voor Rabobank en ING in de eerste stappen richting internet. Niet veel later richtte ze ook Funda.nl en Auto.nl op.
Ze heeft overduidelijk een passie voor techniek waarmee je iets creëert wat voor veel mensen heel bruikbaar is. Het pijnpunt bij al die bedrijven was dat het juiste technische personeel nog ontbreekt en dat probleem wordt alleen maar groter. Nu met Winc Acadamy leidt ze meer mensen op met technische IT future skills. Zo maakt Winc Academy omscholen makkelijker en bieden ze mensen nieuwe kansen en zicht op een baan. Wat nou echt belangrijk is om werkeloosheid tegen te gaan? Om uit dat ouderwetse patroon en die tunnelvisie te komen. Luister de nieuwe aflevering snel en ontdek haar ondernemersgeheim! 

 

Luister ook via Spotify of iTunes.

Aflevering 17 met Seada Nourhussen 
Seada Nourhussen, hoofdredacteur en mede-eigenaresse van OneWorld, vertelt in de 17e aflevering aan Stefan en Willemijn over de transitie van OneWorld naar een eigenzinnige publiekstitel die toonaangevend is op dé thema’s van onze tijd – gender, racisme en klimaatrechtvaardigheid. Ze doet een boek open over hoe ze braken met de politieke traditie om als journalist neutraal te zijn. Niemand is immers neutraal en het is juist belangrijk dat media kritisch naar zichzelf zijn en kritiek van buitenaf ook mogen verwelkomen. Met Seada als hoofdredacteur sinds 2018 groeide OneWorld in profilering en naamsbekendheid dankzij een manifest, bewuste statements en taalkeuzes, maar het mocht niet baten: het businessmodel bleek niet meer houdbaar en in 2020 werden alle contracten, ook die van Seada, ontbonden om opnieuw te beginnen met een kleine club. Een kritische, digitale en rechtvaardige koers voor OneWorld zag ze wel zitten en al snel werd ze eigenaar van het bedrijf. Luister naar haar weg daarnaartoe en haar vele verhalen in de nieuwste aflevering van Systeem op de Schop! Zoals ze zelf zegt: “Je vraagt om een antwoord, maar krijgt een verhaal.”

 

Luister ook via Spotify of iTunes.

Aflevering 16 met Max Kranendijk 
In de 16e aflevering willen Stefan en Willemijn alles over het succesverhaal van Oma’s Soep horen van Max Kranendijk. Max is met Oma’s Soep eenzaamheidsbestrijder en laat jongeren samen met eenzame ouderen soep (en stamppotten) koken. Zo’n 1,4 miljoen ouderen voelen zich regelmatig alleen en de verwachting is dat het aantal blijft stijgen. Oma’s Soep maakt gelukkig haar missie ervan om de eenzaamheid te bestrijden en organiseert acties als soep-aan-huis en kookdagen in buurthuizen. Zo maken ze wekelijks 100 ouderen in 9 verschillende steden blij met een soepje en een verrassing. Geen wonder dat Oma’s Soep onlangs de Butterfly Award in ontvangst mocht nemen als inspirerende sociale onderneming (www.butterflyaward.nl)! Max neemt je mee in het verhaal van het begin met blunders, zoals het verkopen van bedorven soep, tot het heden waarbij ze flink groeien en in supermarkten als Albert Heijn, Spar, Picnic, Gorillas en Flink al liggen. Benieuwd naar het hele verhaal? Luister maar snel!

 

Luister ook via Spotify of iTunes.

Aflevering 15 met Yorick Bruins
In de 15e aflevering is Yorick Bruins, co-founder van Wakuli te gast in de studio bij Willemijn en Stefan. Yorick is ervan overtuigd dat iedereens kopje koffie wel een upgrade kan gebruiken, en dat het tijd is om de unieke smaken van koffie te gaan ontdekken. Wakuli neemt het systeem van de koffiehandel op de schop en werkt met een korte keten tussen boer en consument. Het is namelijk tijd om de koffieboeren die ons kopje koffie produceren ook te waarderen voor wat zij allemaal doen! Door die korte keten kunnen ze boeren 2x meer betalen dan andere koffiemerken wat ten goede komt aan de smaakverbetering en beleving van de koffie. Zet alvast een bakkie koffie en luister de nieuwe aflevering om te horen waarom prijs hun belangrijkste impact criteria is en hoe je met Wakuli niet alleen je eigen beleving van koffie kan verbeteren, maar ook de wereld van de koffiehandel.
 
Luister ook via Spotify of iTunes.

Aflevering 14 met Laura Hoogland 
In de 14e aflevering is a woman on a mission te gast bij Stefan en Willemijn. Laura Hoogland, oprichtster van SUNT, is bananenredder en wil de voedselketens verduurzamen met haar bananenbroden. Niet gek dat zij de ontvanger is van de eerste Butterfly Award (www.butterflyaward.nl)! Ze vertelt over hoe ze begon met het bakken van bananenbroden in haar eigen Amsterdamse keuken. Ze sloot een dealtje met de buurtsuper om de te rijpe bananen over te nemen, daar maakte ze bananenbrood van en verkocht het weer door in die supermarkt. Dat ging zo goed, daar zag ze wel brood in. Niet veel later zat ze met Albert Heijn aan tafel en nu drie jaar later realiseert ze een eigen bananenfabriek om afgekeurde bananen uit de havens in de Benelux zelf te verwerken tot puree. Sunt groeit hard met bijna 1000 verkooppunten in Nederland en ze maken de stap naar het buitenland. Een groot deel van het succesgeheim is te danken aan hun marketing. De macht van de consument moet niemand ooit onderschatten. Hoe dat zit, hoor je in de podcast en ook praten we nog over het inspireren van andere voedselbedrijven, nieuwe producten, inspiratiebronnen, de uitdagingen op gebied van logistiek, eigen ontwikkeling en teamuitbreidingen.
Luister ook via Spotify of iTunes.

Aflevering 13 met Marieke Snoek
In de 13e aflevering is Marieke Snoek, directeur van Cycloon Post & Fietskoeriers, te gast in de studio bij Stefan en deze keer geen Willemijn maar Mark Hillen. Mark is met Willemijn oprichter van Social Enterprise NL en een expert op het gebied van arbeidsparticipatie. Laten we het precies daar deze aflevering over hebben. Cycloon is namelijk niet zomaar een duurzame en sociale expert in de bezorgmarkt. Zij zijn goed op de fiets, maar ook goed met mensen. Ze werken met alle mensen en geven iedereen een kans, ongeacht de beperking die ze hebben. Momenteel telt Cycloon 35 vestigingen in Nederland met 1200 medewerkers waarvan 600 een afstand tot de arbeidsmarkt hebben. Ze groeien hard en al vele gemeentes, banken, advocatenkantoren, maar ook bedrijven als H&M en Zara kiezen bewust voor Cycloon als bezorger van hun post en pakketten. Hoe is ze dat gelukt? Waarom gaat werken met mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt zo goed bij Cycloon? Hoe gaan die samenwerkingen met gemeentes en UWV? Wat doen zij anders in de bezorging dan de concurrenten? Wat zijn de uitdagingen voor nu en de toekomst? Marieke neemt ons mee in het runnen van een bedrijf als Cycloon.
 
Luister ook via Spotify of iTunes.
                                                                                                          Aflevering 12 met Jaap Korteweg                
Voor de 12e aflevering hebben Stefan en Willemijn de enige echte Jaap Korteweg uitgenodigd om terug te blikken op zijn ambities met De Vegetarische Slager en hoe de overname ervan door Unilever het bedrijf verder laat groeien, maar ook praten we over foodinnovaties en Those Vegan Cowboys waar hij nu mee bezig is.  
                                                                                                                                        Jaap begon ooit in het boerenbedrijf en als echte vleesliefhebber. Precies in die situatie werd hij geconfronteerd met de varkenspest waardoor alles veranderde. Het kon zo niet langer en hij werd vegetariër. Alleen vanuit een sterke behoefte naar vlees was hij toch zoekend naar die vleesbeleving. Hij ging aan de slag met plantaardige ingrediënten en wilde vegetarisch vlees maken waar geen dier voor nodig was. Dit werkte en werd al snel zo succesvol dat ze konden concurreren met echte vleesmerken. Menig topchef hebben ze voor de gek kunnen houden en in vleeswedstrijden kwamen ze vlekkeloos door de keuringen. Hoe is hem dit gelukt? Niet door ooit een managementboek te lezen of in marktonderzoeken te verdiepen als we Jaap moeten geloven. De drive is juist belangrijk en genoegen nemen met het feit dat je het al probeert. Of is het ook gezond boerenverstand? Hij vertelt er meer over in de podcast. Verder hoor je alles over de fase daarna en hoe de overname door Unilever voor meer impact kan zorgen. Luister snel via Spotify of iTunes!
                                                                                                          Aflevering 11 met Thiëmo Heilbron                 
In de 11e  aflevering van Systeem op de Schop worden Stefan en Willemijn in de studio vergezeld door Thiëmo Heilbron van Fawaka Ondernemersschool. Samen met zijn gedreven team ontwikkelt hij programma’s over duurzaam ondernemen voor kinderen en jongeren met diversiteit en inclusie als vertrekpunt. De programma’s gaan aan de ene kant over ondernemerschap: creatief denken, oplossingsgericht denken, samenwerken en doorzettingsvermogen. Dit wordt gecombineerd met duurzaam gedrag: positief handelen naar mens en milieu. Wat voor moois gebeurt er in deze programma’s? Wat is de kracht van rolmodellen? En hoe meet je (lange termijn) impact van de onderwijsprogramma’s?  
 
En hoe werkt sociaal ondernemen binnen de onderwijswereld? Wat betekent dat voor je verdienmodel? En Thiëmo vertelt over de groeiambities van Fawaka, zo staat internationale uitbreiding op de agenda! 
 
 En we staan stil bij diversiteit binnen de duurzaamheidsbeweging. Want laten we eerlijk zijn, daar is nog veel werk te verzetten. Hoe komt dat en hoe kan het anders? Thiemo deelt zijn visie.       Luister ook via Spotify of iTunes.
                                                                                                          Aflevering 10 met Bert van Son
De MUD Jeans is uit de kast getrokken voor deze 10e aflevering, want oprichter Bert van Son is te gast bij Stefan en Willemijn. Het MUD Jeans avontuur begon tien jaar geleden toen Bert aan de wereld wilde laten zien dat je de kledingindustrie, een industrie van grote vervuiling en overconsumptie kunt veranderen. Met de MUD Jeans bewijzen hij en zijn team dat je het meest vervuilende kledingstuk, de spijkerbroek, mooier en beter kan maken. Van de katoen tot de spinnerijen tot hoe je omgaat met de mensen in de keten. Daarnaast is recycling topprioriteit dankzij het statiegeldmodel en het lease a jeans model. Een ware uitvinding die is ontstaan in de tijd dat de deeleconomie om de hoek kwam kijken. Ze waren hiermee direct een pr-magneet en wonnen prijzen. Wat heeft dat ze gebracht? Hoe zorg je voor transparantie in de keten? Wat betekent de gloednieuwe samenwerking met IKEA voor MUD Jeans? Hoe zijn zij een voorbeeld voor andere kledingmerken? En wat moet je kopen als je eerlijke kleding wil kopen? Check dan bijvoorbeeld ook eens Iron Roots voor sportkleding: www.ironroots.com/                                                                                                                 
Luister ook via Spotify of iTunes.
                                                                                                          Aflevering 9 met Anita Groenink
In aflevering 9 is Anita Groenink te gast om Stefan en Willemijn alles te vertellen over buurtbedrijf MidWest. 10 jaar geleden was de Jan Evertsenstraat in Amsterdam West niet veel meer dan een winkelstraat en lag er shady bedrijvigheid op de loer. Weinig positiviteit en dus tijd voor verandering. In 2013 opende Anita samen met andere buurtbewoners in een leegstaand schoolgebouw de deuren van MidWest. In dit iconische gebouw kwamen o.a. kantoorruimtes, flexwerkplekken en een café. Boven alles moest het een ontmoetingsplek zijn waar mensen die wind mee hebben en mensen die wind tegen hebben met elkaar kennismaken en elkaar leren begrijpen. MidWest geeft al jaren goede initiatieven een plek en het publiek is precies de mix waarvan ze droomden. Het is een plek waar een drillrap concert in het café tegelijkertijd kan plaatsvinden met een zwangerschapscursus in een zaal verderop. Hoe creëer je zo’n plek dat voor iedereen aantrekkelijk is en hoe krijg je de gemeente aan je zijde? Luister nu naar hoe Anita het systeem heeft proberen te hacken.                                                                                                                  
Luister ook via Spotify of iTunes.
 
                                                                                                          Aflevering 8 met Ernst-Jan Pfauth
In de studio ontvangen Stefan en Willemijn voor de 8e aflevering Ernst-Jan Pfauth, bekend als medeoprichter van De Correspondent, maar ook van Een Podcast over Media. Medianerd mag je wel zeggen. In deze aflevering vertelt hij dan ook uitgebreid over het mediasysteem en hoe De Correspondent dat wil veranderen. Over hoe zij journalistiek maken voorbij de waan van de dag en daarbij niet afhankelijk zijn van advertentiemodellen maar van ledenbijdragen. Het is een vernieuwend model dat wereldwijd aanslaat en resulteerde in een veelbelovend onderzoeksproject met New York University. Met als gevolg een Engelstalige versie: The Correspondent. Dat liep helaas niet helemaal zoals gepland, maar het leverde een paar belangrijke lessen op, zoals die over gecultiveerde naïviteit. Wat dat betekent? Dat hoor je in de podcast. En ook over andere opstekers, het founders dilemma, het scaling vraagstuk, de nieuwe stichting Correspondent Foundation en ook de toekomst van Ernst-Jan en De Correspondent komt aan bod.                                                                                                                        
                                                                                                                                      Luister ook via Spotify of iTunes.
Aflevering 7 met Tine de Moor
In aflevering 7 gaan Stefan en Willemijn in gesprek met Tine de Moor, Professor of Social Enterprise and Institiutions of Collective Action aan de Erasmus Universiteit. Tine ging tijdens haar activistische tienerjaren nadenken over hoe ze kon bijdragen aan de rest van de samenleving. Grote vragen rezen over gedragsverandering en samenwerking voor een duurzamere samenleving. Later als wetenschapper ontkracht ze in haar proefschrift dan ook de ‘tradegy of the commons’ en stelt dat door goed samen te werken als burgers een hoger doel bereiken juist mogelijk is. Tine heeft zich volledig gestort op commons, ook wel burgercollectieven, en ze ziet ze als middel om bij te dragen aan de social enterprise beweging. Ze zijn een gamechanger voor gedragsverandering! Hoe zit dat dan? Wat kunnen andere sociale ondernemingen hiervan leren? Hoe ziet Tine de toekomst van burgercollectieven? En welk effect gaat corona op sociale ondernemingen hebben? Luister de podcast voor alle antwoorden. 
 
Luister ook via Spotify of iTunes.
                                                                                                          Aflevering 6 met Mark Kulsdom van The Dutch Weed Burger
Een activist pur sang is te gast bij Stefan en Willemijn in deze 6e aflevering. Mark Kulsdom, oprichter van The Dutch Weed Burger, ging vroeger de barricade op om dieren te bevrijden en gaf militante lectuur uit om mensen te inspireren voor de goede zaak. De politie blijkt daarbij niet altijd zijn vriend en dat veranderde zijn manier van activisme. Hoe kun je met dezelfde ideeën en medeleven voor dieren mensen inspireren en daarmee iets opbouwen? Daar ontstond The Dutch Weed Burger, plantaardig eten verrijkt met lokaal geteeld zeewier. Nu zijn ze 10 jaar verder en liggen in de schappen van de AH. Gaan we ooit allemaal overstappen op vleesvervangers? Je hoort het in de podcast. Daarnaast hebben we het ook nog over de coronaperiode, zijn ambitie en beleving als ondernemer en tips voor activistische ondernemers in spe.

Luister ook via Spotify of iTunes.
                                                          
 
Aflevering 5 met Eppo Bruins (ChristenUnie)
In de 5e aflevering vertelt Tweede Kamerlid Eppo Bruins (CU) aan Stefan en Willemijn hoe hij zich hard maakt voor de erkenning en herkenning van sociaal ondernemers in de politiek en bespreken we de belangrijkste tips voor ondernemers over hoe je binnenkomt in de Haagse gangen. Eppo Bruins heeft in zijn carrière zich ontwikkeld van natuurkundige en fundamentele wetenschapper tot Tweede Kamerlid met een warm hart voor het creëren van maatschappelijke impact. Wat spreekt hem zo aan in de social enterprise beweging? Hoe vind je medestanders bij andere partijen? Waarop vind je tegenstanders? Hoe zit het nu met de BVm en het verloop van het wetsontwerp? En wat zijn de volgende stappen voor een circulaire en inclusieve economie? Je hoort het allemaal in deze aflevering. 
                                                                                                                            
Luister ook via Spotify of iTunes. 
                                                                                                          Aflevering 4 met Naz Kawan (A Beautiful Mess)
Stefan en Willemijn gaan in aflevering 4 in gesprek met Naz Kawan, co-founder van A Beautiful Mess. Een textielatelier waar mensen met een vluchtelingenachtergrond werken aan circulaire producten van ingezameld textiel en restpartijen. Nog een ondernemer met een duale missie van circulariteit en arbeidsparticipatie! Hoe slaat Naz deze twee vliegen in één klap? Naz neemt je mee in haar verhaal over hoe ze de vervuilende kledingindustrie wil veranderen en ambachtelijk werk terug naar Nederland wil halen. Hoe speelt haar eigen achtergrond hier een rol in? Ook hebben we het over hoe ze samenwerkingen aangaat met bedrijven zoals De Bijenkorf en Ace & Tate. Zelfs Tommy Hilfiger himself staat te trappelen om een circulaire collectie uit te brengen met A Beautiful Mess. 
                                                                                                                            
Luister ook via Spotify of iTunes. 

Aflevering 3 met Eva Gouwens (Fairphone)
In de derde aflevering willen Stefan en Willemijn alles weten over de scale-up geheimen van Eva Gouwens, CEO van Fairphone en eerder First lady van Tony's Chocolonely. Hoe volg je een founder op als je jezelf niet een 'échte ondernemer' vindt? En hoe schaal je vervolgens succesvol? Eva deelt met ons haar geheimen en lessen waarin product, team en marketing belangrijke rollen spelen en structuur en processen een onderneming sterk maken. Wat ook betekent dat je een paar van je darlings moet killen. Uiteraard hebben we het ook over hoe Fairphone de mobiele telefoonindustrie wil veranderen. Door hun groei hebben ze meer hefboom en met de Fair Cobalt Alliance weten ze grote bedrijven in beweging te zetten.

Luister ook via Spotify of iTunes

Aflevering 2 met Tiemen ter Hoeven (Roetz-Bikes)
 
In aflevering 2 gaan Stefan en Willemijn de diepte in met Tiemen ter Hoeven, oprichter van Roetz-Bikes. Bij Roetz-Bikes werken ze aan een duale missie. Enerzijds maken ze van afgedankte fietsen gloednieuwe fietsen en werken ze daarmee aan de transitie naar de circulaire economie. Anderzijds bieden ze mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt meer kansen en willen het gat tot de arbeidsmarkt dichten. Hoe krijg je dat voor elkaar en hoe breng je de werelden van circulariteit en inclusiviteit samen? Tiemen neemt je mee in zijn verhaal over hoe we kortere ketens moeten realiseren, lokaal meer werk kunnen creëren en hoe we nu echt kunnen versnellen naar een circulaire economie. Moet het circulaire ontwerp namelijk niet leidend zijn in plaats van het afval? Verder hebben we het ook over het supernieuwe product waar ze aan werken en de mensen in hun fietsfabriek.

Luister ook via Spotify of iTunes.
 
Aflevering 1 met Willemijn Verloop
In de eerste aflevering is niemand minder Willemijn Verloop te gast. Zij is samen met Mark Hillen de oprichter van Social Enterprise NL en tevens de medeoprichter van Rubio Impact Ventures. In deze aflevering blikt zij terug op het ontstaan van de social enterprise beweging in Nederland. Wat is er van de originele ideeën terecht gekomen? Op welke overtuiging is ze teruggekomen? Welke gesprekken met politiek Den Haag staan haar nog bij? En we kijken vooruit naar de verdere ontwikkeling van de social enterprise beweging, de sleutelrol van grote bedrijven hierin en hebben we het over de toekomst van impact investeren. Welkom bij de eerste aflevering van Systeem op de Schop.

Luister ook via Spotify of iTunes.

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

Contact

Cabralstraat 1
1057 CD Amsterdam
info@social-enterprise.nl

 

Route

 

 

KVK-nummer: 54772028

BTW nummer: NL8514.34.447.B01

Founding partners:

 

  • PwC-logo-wit.png
  •