Extern

Sociaal ondernemerschap: grip op het begrip

In het nieuwe open access boek 'Sociaal ondernemerschap: grip op het begrip' bespreekt HvA-onderzoeker Maarten Hogenstijn de belangrijkste definities, inzichten, invalshoeken én de actuele stand van zaken in de sector in Nederland.

Gepubliceerd op 28 november 2018

Sociaal ondernemerschap uitgelegd in nieuw open access boek 

Wat is het doel van een bedrijf: zoveel mogelijk winst maken, of helpen maatschappelijke problemen op te lossen? Steeds meer bedrijven gaan voor de tweede optie. Sociaal ondernemerschap is in korte tijd erg populair geworden. In het nieuwe boek Sociaal ondernemerschap: grip op het begrip analyseert HvA-onderzoeker Maarten Hogenstijn het begrip op toegankelijke wijze.

Wie kent de chocoladerepen van Tony’s Chocolonely, de auto’s van Taxi Electric of de cafés van brouwerij De Prael niet? Allemaal voorbeelden van Amsterdamse sociale ondernemingen, die het oplossen van maatschappelijke problemen als kern van hun bedrijf zien. De toenemende populariteit van sociaal ondernemerschap leidt ook tot lastige vragen. Wanneer gaat ‘regulier’ ondernemerschap over in ‘sociaal’ ondernemerschap? Mag je als sociale onderneming wel winst maken? En hoe kun je de meerwaarde van een sociale onderneming aantonen?

In Sociaal ondernemerschap: grip op het begrip bespreekt HvA-onderzoeker Maarten Hogenstijn de belangrijkste definities, inzichten, invalshoeken én de actuele stand van zaken in de sector in Nederland. ‘Met het boek willen we studenten, docenten, ondernemers en andere belangstellenden helpen om meer grip te krijgen op dit fascinerende begrip én er zelf mee aan de slag te gaan’, vertelt Hogenstijn. Hij werkt sinds 2015 als onderzoeker bij het Lab Social Entrepreneurship, dat deelt uitmaakt van het HvA-brede Programma Ondernemerschap. ‘We krijgen veel vragen van studenten én docenten. Bijvoorbeeld over het verschil tussen sociaal ondernemen en maatschappelijk verantwoord ondernemen, of over hoe je impact kunt meten.’

Het boek is in open access beschikbaar, dus voor iedereen gratis te downloaden. Dat is een bewuste keuze, vertelt Hogenstijn. ‘We willen onze kennis zo gemakkelijk mogelijk toegankelijk maken voor iedereen en zo ook samenwerken bevorderen.’ Een papieren editie is ook beschikbaar bij Uitgeverij Eburon.

 Download het boek hier

Meer informatie over het Lab Social Entrepreneurship: Merel Sluiter, m.sluiter@hva.nl

Meer informatie over het boek: Maarten Hogenstijn, m.hogenstijn@hva.nl, 06-10531652

trefwoorden:

begrip boek HvA impactmeten maatschappelijkverantwoordondernemen onderwijs onderzoek sociaalondernemerschap Studenten

Meld je aan voor onze nieuwsbrief