Nieuws

Sociaal ondernemers, toon je impact!

Sociaal ondernemers zijn naast hun financiële doelstellingen in de eerste plaats gericht op het verwezenlijken van hun sociale missie, met een gezond business model richten ze zich primair op een maatschappelijk doel, raison d'être van hun .

Gepubliceerd op 31 juli 2014

Sociaal ondernemers zijn naast hun financiële doelstellingen in de eerste plaats gericht op het verwezenlijken van hun sociale missie, met een gezond business model richten ze zich primair op een maatschappelijk doel, raison d'être van hun onderneming. Het meten van impact is voor hen onmisbaar om na te gaan of hun methode ook daadwerkelijk de beoogde impact heeft en hoe het bedrijf verder kan worden geprofessionaliseerd.

measuring impact social sectorMet een impactmeting kan kritisch naar het bedrijfsmodel worden gekeken en de balans tussen economische en maatschappelijke waarden transparant worden gemaakt. Hiermee kan de impact bijvoorbeeld verder worden verbreed of opgeschaald.

Eva Walraven van Bakkerscafé Brood op de plank: “Door het meten van je impact kijk je weer scherp naar je eigen bedrijf. Kloppen je bedrijfsactiviteiten met de doelstellingen die je hebt en wat voor effect hebben die op je omgeving, de wereld om je heen? Het is een enorm goed middel om intern te focussen en sturen op je doestellingen en je extern te presenteren met een concreet en transparant verhaal.”

Doordat sociaal ondernemers met een business model een maatschappelijk doel nastreven zijn ze voor potentiele opdrachtgevers, financiers of klanten soms een vreemde eend in de bijt.

Door het meten van impact kunnen social enterprises hun maatschappelijke meerwaarde, die zich vaak niet in geld laat uitdrukken, duidelijker laten zien aan klanten en andere stakeholders. Ze kunnen daarmee laten zien dat ze naast winst voor hun eigen bedrijf een sociale meerwaarde hebben zoals het bieden van werk aan kwetsbare groepen, het verduurzamen van een productieketen of op een andere manier maatschappelijke issues te lijf gaan.

Arjen Boekhold van Tony’s Chocolonely: “Tony’s Chocolonely meet de impact van zijn acties omdat voor ons alleen aantoonbare en werkelijk behaalde verandering telt. Door het meten van onze impact kunnen we aantonen dat onze business case werkt.”

Europees speerpunt
Ook op Europees Niveau wordt er gewerkt aan methoden die het meten van impact gemakkelijker maken. De Europese Commissie heeft vorige maand een European Standard on Impact Measurement aangekondigd. Deze standaard wordt ontwikkeld door een speciale subgroep van de Europese Commissie, de GECES en de sub-groep ‘Social Impact Measurement. De Europese standaard biedt geen ‘one-size-fits all’ oplossing maar is een kader met een aantal standaard stappen die bij het meten van impact zouden moeten worden doorlopen.

Daarnaast werkt de commissie verder aan specifieke sector-gerichte richtlijnen voor standaard outcomes en indicatoren. Deze publiek toegankelijke catalogi zullen met name interessant zijn voor bedrijven binnen sectoren als zorg, onderwijs en sociale woningbouw.

De ontwikkeling van een Europese standaard voor impact is interessant voor sociaal ondernemers omdat het duidelijkheid en richting biedt in een sector waar meer dan 160 verschillende methoden worden gebruikt om impact in kaart te brengen. Klik hier voor meer informatie.

Hoe meet je je impact?
Social Enterprise NL biedt in samenwerking met PwC en Avance verschillende mogelijkheden om sociaal ondernemers te ondersteunen meten van hun impact. Wil je hiervan op de hoogte blijven? Meld je hiernaast aan voor de nieuwsbrief van Social Enterprise NL.


Locatie:
Herengracht 505
1017BV

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Contact

Cabralstraat 1
1057 CD Amsterdam
info@social-enterprise.nl

 

Route

 

 

KVK-nummer: 54772028

BTW nummer: NL8514.34.447.B01

Founding partners:

 

  • PwC-logo-wit.png
  • logo stichting doen.png
  •