Nieuws

SnappCar brengt impact autodelen in kaart

Deel een auto met iemand anders en je krijgt meer sociale contacten, wordt meer betrokken en deelt meer. Dat blijkt uit onderzoek van impact adviesbureau Avance in samenwerking SnappCar onder 1180 actieve verhuurders en huurders van ..

Gepubliceerd op 3 februari 2015

Deel een auto met iemand anders en je krijgt meer sociale contacten, wordt meer betrokken en deelt meer. Dat blijkt uit onderzoek van impact adviesbureau Avance in samenwerking SnappCar onder 1180 actieve verhuurders en huurders van het autodeelplatform.

Het onderzoek dat werd uitgevoerd in opdracht van Social Enterprise NL en het Anton Jurgens Fonds, toont voor het eerst aan dat peer2peer autodelen daadwerkelijk leidt tot meer sociale contacten en meer betrokkenheid en bereidheid bij mensen om te helpen en te delen. Op de dag dat Amsterdam bekend maakt dat zij de eerste Sharing City van Europa is, bevestigen deze resultaten dat autodelen daadwerkelijk bijdraagt aan de sociale cohesie in wijken, dorpen en steden.

Het impactonderzoek laat zien dat verhuurders (73,9%) en huurders (81,7%) niet alleen deelnemen om het - evidente - financiële voordeel. Voor ruim een derde (35,6%) van de huurders en de helft (49,6%) van de verhuurders vormt het sociale aspect ook een belangrijke motivatie. Gemiddeld hebben mensen drie interactiemomenten bij het delen van een auto: bij het online afsluiten van de transactie en vervolgens bij het ophalen en terugbrengen van de auto. Veel autodelers laten het daar niet bij: ruim 1 op de 5 huurders (20,8%) en verhuurders (23,3%) zien de nieuwe kennissen – die zij voorheen dus niet kenden - ook buiten de huurmomenten om en vergroten daarmee hun sociale netwerk. 


1 op de 3 is meer bereid om te helpen
Naast de sociale contacten die mensen opdoen, heeft peer2peer autodelen een positieve impact op hun betrokkenheid bij anderen en hun bereidheid om te helpen. Zo geeft een op de drie huurders (34%) en verhuurders (30%) aan dat het delen van een auto via SnappCar ervoor heeft gezorgd dat zij méér dan voorheen, bereid zijn om iets voor een ander te doen.

Autodelen doet delen
Het lidmaatschap van het autodeelplatform draagt er bovendien aan bij dat mensen gaan nadenken over de mogelijkheid om méér te delen dan alleen auto’s. Voor 60% van de deelnemers is SnappCar hun eerste deeleconomie-ervaring. 59% van de huurders en 62% van de verhuurders zegt dat autodelen hen bewuster heeft gemaakt van de voordelen van delen, zoals kostenbesparing, de sociale interactie en het efficiënter gebruik van spullen. Bij ongeveer 20% van de deelnemers leidt die bewustwording ook daadwerkelijk tot méér delen: zij worden lid van één of meerdere deelinitiatieven.

Amsterdam Sharing City
Vanaf vandaag noemt Amsterdam zichzelf de eerste Sharing City van Europa. Met zo’n 600 auto’s en meer dan 10.000 deelnemers in Amsterdam is SnappCar daar het grootste autodeelplatform.

“Wij willen impact realiseren op zowel ecologisch, economisch als sociaal niveau. Steeds meer gemeenten, zoals Amsterdam, zien in dat peer2peer deelinitiatieven van belangrijke waarde zijn voor de gemeenschap. Deze resultaten bevestigen dit en tonen aan dat peer2peer autodelen de verbondenheid tussen mensen en de manier waarop zij met elkaar omgaan, daadwerkelijk positief beïnvloedt. En dat is niet alleen belangrijk voor ons, maar voor alle wijken, dorpen en steden waar we actief zijn.”  |  Pascal Ontijd, mede-oprichter SnappCar

Social enterprise SnappCar
SnappCar is de grootste Nederlandse online community waar particulieren hun auto met elkaar kunnen delen. Door autodelen makkelijk en betrouwbaar te maken voor zoveel mogelijk Europeanen, wil SnappCar wil impact maken op ecologisch, economisch en sociaal niveau. Met een online platform, een allrisk verzekering en grondige checks van huurders faciliteert de social enterprise SnappCar momenteel al ruim 75.000 autodelers in ruim 900 plaatsen in Nederland.

Ook de social enterprises Taxi Electric en Bakkercafé Brood op de Plank brachten in april 2015 hun impactrapport uit. Lees hier de longread 'Impact First. Waarom meten moet, en hoe je dat doet


Locatie:
Herengracht 505
1017BV

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

Contact

Cabralstraat 1
1057 CD Amsterdam
info@social-enterprise.nl

 

Route

 

 

KVK-nummer: 54772028

BTW nummer: NL8514.34.447.B01

Founding partners:

 

  • PwC-logo-wit.png
  •