Nieuws

Luister nu naar Systeem op de schop met De Vegetarische Slager

Systeem op de schop, de podcast over sociaal ondernemen van Social Enterprise NL. In deze podcast gaan Stefan Panhuijsen en Willemijn Verloop in gesprek met ondernemers die werken aan een radicaal betere wereld. Welk systeem nemen zij op de schop? Hoe werkt dat, wat gaat goed en wat niet? Voorbij de standaardverhalen, op zoek naar nieuwe inzichten.

Gepubliceerd op 5 juli 2021

Voor de 12e aflevering hebben Stefan en Willemijn de enige echte Jaap Korteweg uitgenodigd om terug te blikken op zijn ambities met De Vegetarische Slager en hoe de overname ervan door Unilever het bedrijf verder laat groeien, maar ook praten we over foodinnovaties en Those Vegan Cowboys waar hij nu mee bezig is.  

Jaap begon ooit in het boerenbedrijf en als echte vleesliefhebber. Precies in die situatie werd hij geconfronteerd met de varkenspest waardoor alles veranderde. Het kon zo niet langer en hij werd vegetariër. Alleen vanuit een sterke behoefte naar vlees was hij toch zoekend naar die vleesbeleving. Hij ging aan de slag met plantaardige ingrediënten en wilde vegetarisch vlees maken waar geen dier voor nodig was. Dit werkte en werd al snel zo succesvol dat ze konden concurreren met echte vleesmerken. Menig topchef hebben ze voor de gek kunnen houden en in vleeswedstrijden kwamen ze vlekkeloos door de keuringen. Hoe is hem dit gelukt? Niet door ooit een managementboek te lezen of in marktonderzoeken te verdiepen als we Jaap moeten geloven. De drive is juist belangrijk en genoegen nemen met het feit dat je het al probeert. Of is het ook gezond boerenverstand? Hij vertelt er meer over in de podcast. Verder hoor je alles over de fase daarna en hoe de overname door Unilever voor meer impact kan zorgen.  

Drie jaar geleden werd De Vegetarische Slager overgenomen door Unilever en daar is Jaap iedere dag nog blij mee. Unilever en zijn opvolger doen het fantastisch en met zoveel professie. Die garantie had hij nooit, maar dat is wat er wel is gebeurd. Zijn doel was altijd om zoveel mogelijk impact te maken in zo’n kort mogelijke tijd. De keuze om verder te gaan met Unilever was dan ook een keuze die op impact gestoeld was. Zo konden ze zo snel mogelijk groter worden en was het tijd om het over te laten aan iemand anders, want als het echt business wordt vindt hij zich daar minder geschikt voor. Jaap ziet zichzelf meer als een pionier en zijn opvolger is daarom echt de persoon om het bedrijf in deze fase groter te maken. 

Activisme en realisme zijn bij Jaap altijd de drive geweest. Hij geeft zichzelf met De Vegetarische Slager maximaal 10% van slagen gegeven, met dit realisme neemt hij een enorme druk van zijn schouders. Het advies dat hij zichzelf dan ook meegeeft is: neem genoegen met het feit dat je het probeert. Pas als je ergens in gelooft en je probeert het niet, dan faal je.    

Het activisme van Jaap zie je ook terug in de naam. De Vegetarische Slager is een slim haakje met de vleesindustrie. De Vegetarische Slager ziet de vleesbedrijven die naast vlees ook vleesvervangers verkopen voor de vegetariër dan ook als grootste concurrent. Zij doen het niet voor zichtzelf, maar voor de vegetariër. Jaap begon De Vegetarische Slager voor zichzelf, vegetariër geworden vanwege met name ethische overwegingen. Hij wilde als vleesliefhebber de echte vleesbeleving nabootsen. En dat is volgens velen goed gelukt. Zo hebben ze de connectie gezocht met de culinaire wereld, die aan het begin erg sceptisch was. De chefs die ze opzochten, hebben ze aardig voor de gek gehouden. Zo waren ze zelfs de chef van El Bulli te slim af met hun kipstuckjes en hebben ze topchef van Hutten catering doen geloven dat de Visvrije Tonyn wild gevangen tonijn was.  

De Vegetarische Slager groeit hard, met dubbele cijfers. Zo kan Jaap zich weer focussen op nieuwe uitdagingen. Met Those Vegan Cowboys onderzoeken ze hoe ze een rol kunnen spelen bij de volgende stap in de zuivelproductie. Van handmatig melken, via de melkmachine, zijn zij nu bezig met het ontwikkelen van een roestvrijstalen melkkoe. Een koe die gras kunt voeren en waar uiteindelijk melk uit komt. Een uitdagend project dat Jaap aan het begin slechts 1% kans van slagen gaf. Inmiddels is dit gestegen naar 5% en blijven ze proberen. Een typisch voorbeeld van hoe Jaap in het leven staat: 'Als je ergens in gelooft en je probeert het niet, dan faal je. Als je het probeert dan slaag je.'  

Uiteraard sluiten we de aflevering af met een shout out naar een inspirerende organisatie. Jaap spreekt met veel lof over Eyes on Animals. Een vooruitstrevende organisatie die ernaar streeft om het lijden van vee tijdens transport en slacht zo veel mogelijk te beperken om zo onze planeet beter te beschermen.  

Als allerlaatste wordt de Butterfly Award aangehaald, een initiatief van Fred Foundation en Social Enterprise NL om sociale ondernemingen die hard werken aan een mooi toekomstbeeld in het zonnetje te zetten zonder dat er sprake is van iets te winnen. Laura Hoogland van SUNT Food mocht deze award in ontvangst nemen. Zij gaan de verspilling van bananen, de meest verspilde fruitsoort ter wereld, tegen door de hele keten aan te pakken. Meer weten over de award en SUNT? Lees hier verder!  

Luister snel naar de nieuwste aflevering in je favoriete podcast app:

Spotify
iTunes

Luister ook de andere afleveringen, check www.social-enterprise.nl/systeemopdeschop 

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Contact

Cabralstraat 1
1057 CD Amsterdam
info@social-enterprise.nl

 

Route

 

 

KVK-nummer: 54772028

BTW nummer: NL8514.34.447.B01

Founding partners:

 

  • PwC-logo-wit.png
  • logo stichting doen.png
  •