Nieuws

Luister nu naar Systeem op de schop met De Correspondent

Systeem op de schop, de podcast over sociaal ondernemen van Social Enterprise NL. In deze podcast gaan Stefan Panhuijsen en Willemijn Verloop in gesprek met ondernemers die werken aan een radicaal betere wereld. Welk systeem nemen zij op de schop? Hoe werkt dat, wat gaat goed en wat niet? Voorbij de standaardverhalen, op zoek naar nieuwe inzichten. 

Gepubliceerd op 19 april 2021

In de studio ontvangen Stefan en Willemijn voor de 8e aflevering Ernst-Jan Pfauth, bekend als medeoprichter van De Correspondent, maar ook van Een Podcast over Media. Medianerd mag je wel zeggen. In deze aflevering vertelt hij dan ook uitgebreid over het mediasysteem en hoe De Correspondent dat wil veranderen. Over hoe zij journalistiek maken voorbij de waan van de dag en daarbij niet afhankelijk zijn van advertentiemodellen maar van ledenbijdragen. Het is een vernieuwend model dat wereldwijd aanslaat en resulteerde in een veelbelovend onderzoeksproject met New York University. Met als gevolg een Engelstalige versie: The Correspondent. Dat liep helaas niet helemaal zoals gepland, maar het leverde een paar belangrijke lessen op, zoals die over gecultiveerde naïviteit. Wat dat betekent? Dat hoor je in de podcast. En ook over andere opstekers, het founders dilemma, het scaling vraagstuk, de nieuwe stichting Correspondent Foundation en ook de toekomst van Ernst-Jan en De Correspondent komt aan bod.  

Om het te hebben over het begin van De Correspondent moeten we terug naar 2010/2011. Ernst-Jan en Rob Wijnberg werkten beiden bij het NRC en reisden veel samen af en aan van Amsterdam naar Rotterdam, waar het kantoor van NRC destijds zat. Het ging om een tijd waarin de geprinte krant nog enorm belangrijk was en NRC online nauwelijks werd gelezen.  Onderweg hadden ze het dan ook veel over wat ze zouden doen als ze niet de legacy van een printmedium hadden. Wat als ze dat oude model konden doorbreken? Ze lieten NRC achter zich en besloten om het zelf te gaan doen, ze gingen ondernemen. Ze schreven een manifest over hoe journalistiek eruit moet zien en met hulp van designbureau Momkai werd een crowdfundcampagne opgezet. Dat was 8 jaar geleden en het begin van De Correspondent, het journalistieke platform dat nu is gegroeid naar 65 werknemers en 72.000 leden. 

Hoe is het in die 8 jaar tijd vergaan om journalistiek voorbij de waan van de dag te publiceren? Hoe vernieuwend is De Correspondent in het mediasysteem door te werken met een ledenmodel in plaats van een advertentiemodel? Hun doel is dat er een beweging ontstaat in het medialandschap en toen ze ermee begonnen werden ze voor gek verklaard. Maar er was ook grote interesse, zo vernieuwend was het. Ze raakten in gesprek met professor Jay Rosen van de New York University en startten een onderzoeksproject over dit ledenmodel om het uiteindelijk met de hele wereld te kunnen delen. Een Engelstalige versie werd geboren: The Correspondent. Na een succesvolle campagne liep het toch stuk en brak de hel los. Waarom? Er waren verkeerde verwachtingen gewekt en konden niet hun ideeën en plannen duidelijk genoeg maken. Een belangrijke les hierin was die van gecultiveerde naïviteit. Daar zitten simpelweg grenzen aan. Ze weten dat het systeem niet zo werkt en doen het eenmaal anders, maar dat werkt tot een zekere hoogte. Ze hadden eerder de volgende stappen moeten uitdenken en meer mensen erbij moeten betrekken. 

Daarvan hebben ze veel geleerd en zijn ze dit jaar dan ook erg gericht op het verstevigen van het fundament. Daar komt ook het founders dilemma om de hoek kijken. Dat komt bij De Correspondent tot uiting doordat ze heel informeel zijn en het voelt als een uit de hand gelopen vriendengroep. Maar dat is niet meer haalbaar met 65 man in dienst en het werken op afstand. Hoe gaat Ernst-Jan daar mee om? Waar haalt hij als leider het meest plezier uit en hoe wil hij het bedrijf naar een hoger niveau brengen? De antwoorden hoor je in de podcast. 

Verder hebben we het nog over de verhalen van De Correspondent waar hij het meest trots op is en hoe ze met The Correspondent Foundation verhalen willen maken met een groot maatschappelijk belang die voor een breed publiek bedoeld zijn. Ook bespreken we de toekomstplannen en zijn schrijfambities. Wie weet kunnen we binnenkort weer publicaties van Ernst-Jan himself verwachten.  

En als laatste in het ongegeneerde reclame minuutje prijst Ernst-Jan de koffie van Moyee, fairchain koffie met eerlijke prijzen en gericht op het herstellen van de koffieketen.  

Luister nu de achtste aflevering van Systeem op de schop via jouw favoriete podcast app:

Spotify
iTunes

Luister ook de andere afleveringen, check www.social-enterprise.nl/systeemopdeschop 

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

Contact

Cabralstraat 1
1057 CD Amsterdam
info@social-enterprise.nl

 

Route

 

 

KVK-nummer: 54772028

BTW nummer: NL8514.34.447.B01

Founding partners:

 

  • PwC-logo-wit.png
  •