Nieuws

Longread: Meten moet, en hoe je dat doet

Voor iedere social enterprise is het meten van impact van groot belang. Weten wat je impact op de wereld is en die informatie objectief kunnen aantonen is een manier om je theory of change inzichtelijk te maken. Het is een essentieel onderdeel ..

Gepubliceerd op 15 april 2015

Voor iedere social enterprise is het meten van impact van groot belang. Weten wat je impact op de wereld is en die informatie objectief kunnen aantonen is een manier om je theory of change inzichtelijk te maken. Het is een essentieel onderdeel van het sociaal ondernemerschap. Maar het meten van impact is een relatief jonge wetenschap, en wordt omgeven door verschillende vraagstukken. Wat kost zoiets? Moet alle waarde worden uitgedrukt in euro's? Hoe ga je concreet aan de slag? Je leest het in de longread Impact First  van Social Enterprise NL.

Mark Hillen: "De ontwikkeling van een 'impact first' social enterprise sector heeft het meten van impact als speerpunt. Social Enterprise NL wil laten zien dat sociaal ondernemerschap nuttig en bovendien haalbaar is. Met de longread 'Impact First', met impactmetingen van drie vooraanstaande social enterprises, willen we een voorbeeld zijn voor alle leden van Social Enterprise NL en veel andere bedrijven om aan de slag te gaan met impact meten."

Image from the old website
De longread is het resultaat van de impactmetingen van drie vooraanstaande social enterprises Taxi Electric, Snappcar en Bakkerscafé Brood op de Plank die werden uitgevoerd is samenwerking met impactadviesbureau Avance in opdracht van Social Enterprise NL. De uitkomsten van deze impactmetingen en meer achtergronden en handreikingen voor het meten van maatschappelijke impact vind je in de deze week gepubliceerde longread: Impact First. Waarom meten moet, en hoe je dat doet. Deze publicatie is geschreven door Edith Kroese van Acance en is een aanrader voor (sociaal) ondernemers die zich oriënteren op het meten van hun impact.

Ruud Zandvliet (Taxi Electric): "Ik wil weten wat we bereiken, zodat ik ook weet op welk gebied we kunnen verbeteren. Met een goede impactmeting is het management beter in staat te sturen op impact en deze te maximaliseren."

Lees hier online: 'Impact First. Waarom meten moet, en hoe je dat doet' 
Download hier de pdf-versie van Impact First.


Locatie:
Herengracht 505
1017BV

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Contact

Cabralstraat 1
1057 CD Amsterdam
info@social-enterprise.nl

 

Route

 

 

KVK-nummer: 54772028

BTW nummer: NL8514.34.447.B01

Founding partners:

 

  • PwC-logo-wit.png
  • logo stichting doen.png
  •