Nieuws

Expertmeeting Fair Fashion & Fabrics

Op donderdag 14 februari vond de expertmeeting Fair Fashion & Fabrics plaats bij Refugee Company in Amsterdam. Tijdens deze dag stonden de thema's arbeidsparticipatie, branding en inkoop centraal voor ondernemers in de mode en textiel branche. 

Gepubliceerd op 14 februari 2019

Tijdens de expertmeeting Fair Fashion & Fabrics zijn we met 80 sociaal ondernemers te gast in de oude wasserette van de Bijlmer Bajes, bij Refugee Company. De voormalige wasserette is nu een werkplek waar nieuwkomers kunnen herstarten en een netwerk kunnen bouwen. Arbeidsparticipatie is namelijk één van de drie grote thema’s van deze eerste editie, naast branding en inkoop. Anneke Sipkens, directeur van Stichting DOEN, opent de bijeenkomst door te benadrukken hoe belangrijk het is om samen te werken in de mode en textiel branche. 

Tony Tonnaer, directeur en oprichter van Kings Of Indigo en voormalig directeur van Kuyichi, trapt op deze stralende dag het programma af met een oprechte Key Note. Hij benadrukt dat het van belang is dat sociaal ondernemers risico durven blijven nemen: ‘Realiseer je dat er ook dingen mis kunnen gaan, dat hoort erbij’. Daarnaast geeft Tony de ondernemers het advies om meer te durven vragen voor hun duurzame producten. Het inzetten op een stijlvol, sterk en duidelijk merk is volgens Tony essentieel voor het vergroten van je impact. 

Realiseer je dat er ook dingen mis kunnen gaan, dat hoort erbij.
Tony Tonnaer, Directeur en oprichter Kings of Indigo

Na de inspirerende woorden van Anneke en Tony is het de beurt aan de ondernemers zelf. Juul Martin, oprichter van de School voor Wereldverbeteraars, leidt de Durf te Vragen sessie waarbij Angela Rooijmans van Ecowings het spits afbijt door een hulpvraag te stellen aan de zaal. Ecowings maakt professionele tassen van upcycled vrachtautobanden in India en Angela is op zoek naar een zakelijke compagnon die kan helpen bij het vergroten van de afzetmarkt. Het publiek geeft tips op basis van hun netwerk en ervaring. Daarna is er ruimte voor Jolanda Hoornsman van Kringloopwarenhuis Het Goed om een hulpvraag te stellen. Het Goed heeft al 1200 mensen aan een plek op de arbeidsmarkt geholpen, en wil het daar niet bij laten. Haar vraag: hoe bereiken we de mensen die nog thuis op de bank zitten? Heb je ook een tip voor Angela of Jolanda? Mail dan naar maxime@social-enterprise.nl.

Dan is het tijd om dieper in te gaan op verschillende onderwerpen tijdens de workshops. De ondernemers gaan in gesprek met inkopers van de Bijenkorf, de Nationale Postcode Loterij, HEMA en Clean & Unique om zo uit de eerste hand te horen waar zij op letten. Bij andere workshops staat arbeidsparticipatie centraal en is er ruimte voor gesprek over de vragen: (1) wat is de beste strategie? (2) hoe kan je de beste begeleiding bieden? En (3) hoe kan je het beste samenwerken met de gemeente? Zo zei één van de ondernemers: ’Het is erg fijn om hier met zijn allen te zijn. Uit deze samenkomst blijkt dat Iedereen tegen dezelfde zaken aanloopt. Door deze obstakels te bespreken kunnen we oplossingen delen of nieuwe bedenken’. ​

​​​​Zoals Tony Tonnaer tijdens zijn Key Note aangaf is het van belang dat sociaal ondernemers sterk inzetten op branding. Marielle Horst-Gussenhoven, oprichter van Wholebrands en marketing manager voor betekenisvolle ondernemers, geeft dan ook samen met Mark Terberg een inspirerende workshop over branding en impact. Zij heeft in haar carrière al veel scale-ups en grotere bedrijven op weg geholpen met het maken van een goede branding strategie. Marielle werkt vanuit vier pijlers: ethics (is sociaal ondernemen oprecht en blijft het dichtbij jezelf), aesthetics (maak design de kern van je bedrijf), economics (slim commercieel in de markt zetten) en connection (werk samen en sluit je aan). Met deze principes in het achterhoofd werkt ze samen met ondernemers als Yoni, Seepje, Moyee en Makers Unite naar ijzersterke merken. 

Froukje Jansen, moderator van Fair Fashion & Fabrics, sluit het evenement af door de ondernemers te vragen hun bevindingen te delen. Ook peilt ze de behoefte aan een volgende editie. De bezoekers stemmen enthousiast in met dit idee en een antwoord luidt: ‘Dankzij een event als dit weten wij ons te verenigen en zo de duurzame mode industrie te vergroten.’ 
 

Aftermovie Fair Fashion & Fabrics 

Op 14 februari organiseerde wij met Stichting Doen de Expertmeeting Fair Fashion & Fabrics. In deze editie stonden arbeidsparticipatie en branding centraal. Deze video is gemaakt door Storyline Media.

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Contact

Cabralstraat 1
1057 CD Amsterdam
info@social-enterprise.nl

 

Route

 

 

KVK-nummer: 54772028

BTW nummer: NL8514.34.447.B01

Founding partners:

 

  • PwC-logo-wit.png
  • logo stichting doen.png
  •