Nieuws

Afsluitend evenement Expeditie Impact

Afgelopen dinsdag was de afsluiting van Expeditie Impact; hét programma waarin sociale ondernemingen onder begeleiding van Avance leren hoe ze een eigen impactonderzoek opzetten en uitvoeren.

Gepubliceerd op 14 september 2022

Tijdens deze afsluiting presenteerden huidige deelnemers Soci-com, HiWork, InnAut, BliXem, Mixblik en Rataplan hun resultaten waarna er met een hapje en een drankje de gelegenheid was om na te praten op de borrel.

Er zijn verschillende manieren op een impactonderzoek uit te voeren. Zo hebben Rob Kooiman en Jelle Steltenpool van Soci-com bijvoorbeeld gebruik gemaakt van de gevalideerde meetinstrumenten de Rosenberg self-esteem scale en de zelfredzaamheid-matrix om het zelfvertrouwen en de zelfredzaamheid van de medewerkers in kaart te brengen.

Hanna Dupre van InnAut kwam er tijdens de expeditie achter dat de Theory of Change die ze eerder hanteerde, beter moest worden uitgediept. In haar uitdieping kwam ze terecht kwam bij drie verschillende aannames die ze heeft onderzocht in haar nieuwe impactmeting.

Foto zaal 2.jpg

Merel Geffen kon na het impactonderzoek concluderen dat het aanbod van het ontwikkeltraject van BliXem goed aansluit op de vraag vanuit de medewerkers. “De impactmeting heeft in kaart gebracht wat de impact van BliXem is op haar medewerkers rondom de thema's zelfinzicht en vaardigheden.”

Uit het onderzoek van Mixblik blijkt dat zij een positieve bijdrage hebben op de professionele ontwikkeling en het sociale zelfvertrouwen van de vrouwen die deelnemen aan hun leerwerktraject.

Mixblik wil in de toekomst met iedere vrouw in het leerwerktraject een impactmeting uitvoeren, omdat ze vanuit de uitgevoerde impactmeting gezien hebben dat ze door het meten van impact veel inzicht krijgen in de ontwikkeling van de deelnemers en daar vervolgens op kunnen sturen.
Nura Kadir, Mixblik

Net als Nura wierp Gert-Jan Dekker van Rataplan ook een blik op de toekomst: “In 2023 willen we de impact over het gehele bedrijf meten en metingen een vaste plek geven in onze bedrijfsprocessen.”

Tim Broersen van HiWork had vooral baat bij het volgen van Expeditie Impact om de samenhang te zien in zijn ideeën. Ook hij gaf een uitgebreide presentatie over hoe hij zijn impact verder in kaart wilde brengen.

Met Hét Bakkerscafé, Roetz-Bikes en Stichting Het Begint met Taal waren oud-deelnemers van het programma ook goed vertegenwoordigd om te vertellen welke stappen ze na de expeditie hebben gezet rondom het impact meten. Sylvia de Groot van Stichting Het Begint met Taal had ook nog een goede tip voor alle deelnemers; print je Theory of Change groot uit en hang deze ergens op in je kantoor zodat je er regelmatig aan wordt herinnerd en iedereen in de organisatie weet waar je naartoe wil werken!

Stichting DOEN, Rabo Foundation en het Anton Jurgens Fonds erkennen het belang van impact meten. “Wij vinden impact meten echt essentieel dus zijn blij met Expeditie Impact – aldus Tineke Kemps van het Anton Jurgens Fonds.

Nieuwsgierig geworden en zelf graag weten in hoeverre je jouw maatschappelijke missie realiseert? Meld je dan aan voor je najaarseditie van Expeditie Impact!

2022-09-16 (4).jpg

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Contact

Cabralstraat 1
1057 CD Amsterdam
info@social-enterprise.nl

 

Route

 

 

KVK-nummer: 54772028

BTW nummer: NL8514.34.447.B01

Founding partners:

 

  • PwC-logo-wit.png
  • logo stichting doen.png
  •