Artikelen

Zo start je met het verbeteren van de digitale toegankelijkheid van je website of app

In dit gastblog vertelt Renate Roke van Swink meer over hoe je jouw website of app toegankelijker kan maken voor mensen met een functiebeperking.

Gepubliceerd op 6 juli 2022

Wereldwijd zijn er naar schatting een miljard mensen met een functiebeperking die invloed heeft op de manier waarop ze websites en apps kunnen gebruiken. In Nederland gaat het om ongeveer vier miljoen mensen. Zij zijn bijvoorbeeld blind of kleurenblind, of zijn afhankelijk van het toetsenbord om over een pagina te navigeren. Het is voor hen extra belangrijk dat websites en apps zo gebouwd zijn dat iedereen, ongeacht een functiebeperking, ze kan gebruiken.

Rekening houden met verschillende functiebeperkingen
Om je website of app toegankelijk te maken voor de vier miljoen Nederlanders voor wie digitale toegankelijkheid extra belangrijk is, moet je rekening houden met verschillende functiebeperkingen. Het helpt daarbij je website (of app) in gedachten op te splitsen. Je hebt de visuele website in de kleuren van jullie huisstijl, afbeeldingen, kolom-indelingen, lettertypes…. kortom: alles wat je kan zién. Daarna heb je de website ‘onder water’. Daar bestaat alleen de code van je website:  teksten en tekens, alles onder elkaar. Hier halen zoekmachines en hulpsoftware zoals screenreaders hun informatie vandaan.

Bezoekers die kleurenblind of slechtziend zijn hebben baat bij een website met voldoende kleurcontrast en tekst die zonder problemen ingezoomd kan worden. Doven en slechthorenden hebben baat bij een duidelijke ondertiteling en transcripten bij video’s en audiofragmenten. Bezoekers met een cognitieve beperking, zoals niet-aangeboren hersenbeschadiging, hebben baat bij een simpele, intuïtieve navigatiestructuur. Deze verbeteringen voer je allemaal (voornamelijk) door op de visuele versie van je website. Een andere groep bezoekers, zoals blinde bezoekers en bezoekers met een motorische beperking, gebruiken bijvoorbeeld het toetsenbord in combinatie met hulpsoftware, zoals een screenreader, brailleregel of spraakherkenningssoftware, om over je website te navigeren. Voor hen is het extra belangrijk dat de website ‘onder water’ toegankelijk is. Denk daarbij aan alternatieve teksten, de teksten op knoppen, beschrijvende linkteksten en de manier waarop je met het toetsenbord door een pagina heen kan navigeren.

Toegankelijke pagina’s plaatsen
Ook bij het plaatsen van nieuwe artikelen op de website kun je op een aantal dingen letten om de pagina toegankelijker te maken. Geef de pagina bijvoorbeeld een duidelijke, beschrijvende titel en maak gebruik van logische koppenstructuur, zodat de informatie op de pagina logisch geordend is. Bezoekers die gebruik maken van bijvoorbeeld een screenreader kunnen namelijk met een sneltoets door de koppen van een pagina navigeren. Maak gebruik van opsommingfunctie in je CMS, zodat bezoekers die gebruik maken van hulpsoftware weten uit hoeveel items een opsomming bestaat, en geef informatieve afbeeldingen een beschrijvende alternatieve tekst. Plaats je afbeeldingen waar tekst in staat? Zorg er dan voor dat die tekst ook voorkomt als platte tekst op de pagina, want de tekst op een afbeelding kan niet altijd ver ingezoomd worden en sommige bezoekers willen ook de afstand tussen letters, woorden en zinnen aanpassen om de teksten voor hen beter leesbaar te maken, wat niet mogelijk is met tekst in een afbeelding.

Aan de slag!
Heb je inspiratie opgedaan en wil je aan de slag met de toegankelijkheid van jouw website of app? Buitengewoon digitaal bureau Swink is expert op het gebied van digitale toegankelijkheid en biedt advies, trainingen en audits. Bekijk hier wat ze voor jouw onderneming kunnen betekenen.

Ben je, daarnaast, benieuwd naar hoe andere organisaties digitale toegankelijkheid omarmen en aanpakken binnen hun organisatie? In de blogreeks ‘Hoe doen zij dat’ lees je verhalen en tips!

Toegankelijkheid in de wetgeving
Sinds 2016 is er concrete wetgeving die ervoor moet zorgen dat bedrijven informatie en goederen zo toegankelijk mogelijk aanbieden, maar in de praktijk blijkt er nog veel werk aan de winkel. In 2021 was bijvoorbeeld pas
4% van alle overheidswebsites aantoonbaar toegankelijk. Overheden moeten sinds 2020 kunnen aantonen dat zij ‘in control’ zijn van de toegankelijkheid van hun digitale kanalen. Dat moeten zij aantonen door een toegankelijkheidsverklaring te publiceren voor ieder digitaal kanaal, waarin zij aangeven in hoeverre het kanaal voldoet aan de wetgeving. Op moment van schrijven heeft 60% van deze kanalen nog geen toegankelijkheidsverklaring. Gelukkig zijn er ook een heleboel instanties, zowel overheid als commercieel, die digitale toegankelijkheid hoog op de prioriteitenlijst hebben staan.

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

Contact

Cabralstraat 1
1057 CD Amsterdam
info@social-enterprise.nl

 

Route

 

 

KVK-nummer: 54772028

BTW nummer: NL8514.34.447.B01

Founding partners:

 

  • PwC-logo-wit.png
  •