Artikelen

Zeven sociale ondernemingen starten met een eigen impactonderzoek

Op 8 maart was de aftrap van alweer de derde editie van Expeditie Impact. Tijdens dit programma, ontwikkeld samen met Avance-impact, gaan deelnemers vier maanden lang aan de slag met het meten van hun impact. Voor deze editie stonden er weer zeven nieuwe ondernemingen aan de start, enthousiast en vol frisse energie. Dit jaar allemaal actief op het gebied van arbeidsparticipatie.

Gepubliceerd op 15 maart 2022

Zo doet mee: Tim Broersen van Hiwork die nieuwkomelingen middels een recruitmentplatform aan een duurzame en passende baan helpt. Ook aanwezig zijn Esther van der Hoeven en Nura Kadir van Mixblik, die wereldse vrouwen nieuwe kansen bieden door het maken en verkopen van ingeblikte en duurzame maaltijden. Daarnaast zijn Eva Zentveldt en Gert-Jan Dekker van Rataplan aangesloten die mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt aan een baan of stageplek helpen bij één van hun kringloopwinkels of fietsenstallingen. Rob Kooiman en Jelle Steltenpool van Soci-Com doen ook mee dit jaar en begeleiden mensen die een zetje nodig hebben naar betaald, technisch assemblage werk. Ook Hanna du Pré, oprichter van InnAut is erbij. Zij begeleidt mensen naar een baan of opleiding binnen de techniek. Marleen Rinzema en Merel van Geffen van Eetcafé Blixem geven mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt een (werk)plek in hun café, en doen ook mee met het programma. Als laatste gaat Frits Koppelaar aan de slag met zijn impactmeting. Hij biedt met Grenzeloos Maastricht leerwerktrajecten in de horeca aan nieuwe Nederlanders.


De dag begon met een leuke kennismaking, waarna de groep gelijk aan de slag ging met ‘impact’. Want wat is het nu precies? Een waardevol inzicht was hoe impact niet alleen over de positieve effecten van je werk gaat, maar óók over de onbedoelde negatieve kanten. Rob van Soci-com herkende dit (struikel) punt meteen en vertelde hoe hij in zijn coaching wel eens te hard van stapel is gelopen - met averechts effect. Een waardevolle les!


Nadat het belang van een impactonderzoek was besproken, was er tijd om te werken aan ieders Theory Of Change (TOC), ofwel verandermodel. De TOC, een beproefd model om inzichtelijk te krijgen op welke manier jij denkt dat je activiteiten bijdragen aan je missie (oftewel, je impactstrategie), zal de komende maanden de basis vormen van ieders impactmeting. Na er zelf een tijdje aan gewerkt te hebben, presenteerden de deelnemers aan elkaar hun TOC en waar zij tegenaan liepen. Zo vroeg Marleen zich af of de activiteiten van Eetcafé Blixem op al hun deelnemers hetzelfde effect heeft. Esther sprak uit niet zeker te zijn over de problematiek die zij met Mixblik aanpakt. Want, dacht zij, “raken wij onbewust niet aan veel meer?”


Deze eerste sessie gaf genoeg stof tot nadenken. Het was voor iedereen een helder startpunt, vanuit waar zij aan de slag gaan met het verder uitwerken van hun impactstrategie in de TOC. Een volgende stap is om die te onderbouwen. Dit bespreken we in de volgende trainingsdag: Hoe bepaal je wat je gaat meten en hoe maak je effecten vervolgens meetbaar? 

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Contact

Cabralstraat 1
1057 CD Amsterdam
info@social-enterprise.nl

 

Route

 

 

KVK-nummer: 54772028

BTW nummer: NL8514.34.447.B01

Founding partners:

 

  • PwC-logo-wit.png
  • logo stichting doen.png
  •