Artikelen

WereldverbeterBAAS met PwC en i-did

In de eerste aflevering gaat Ad van Gils, CEO van PwC, in gesprek met Mireille Geijsen, oprichter van social enterprise i-did over authentiek leiderschap en over mensen in hun kracht zetten door aandacht en saamhorigheid. Hoe ziet authentiek leiderschap eruit? En wat is daarvoor nodig? Hoe breng je impact maken in je businessmodel? En hoe komt het dat veelal mannen de positie van CEO innemen? Het komt allemaal langs in deze podcast! 

Gepubliceerd op 2 mei 2022

PwC Nederland is een internationaal accountancy en belastingadviesbureau met kantoren over de hele wereld. Aan de andere kant staat i-did, een sociale onderneming met twee missies, namelijk het helpen van mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt en het hergebruiken van textiel. In dit gesprek komen deze schijnbaar verschillende werelden bij elkaar. Hoe verschillen deze twee ondernemingen? Of lijken ze toch meer op elkaar dan wij denken? Wat kunnen Ad en Mireille van elkaar leren? En hoe denken zij over leiderschap? Dit alles en meer in de eerste aflevering, waar Ad op bezoek gaat bij Mireille in i-did’s werkplaats/kantoor in Den Haag.  

Ad van Gils 
Vooraf aan het bezoek spreekt Nanoah Struik met Ad over zijn functie als CEO van een bedrijf als PwC. Omdat deze podcast ook gaat over hoe ondernemers kunnen bijdragen aan een betere wereld, vertelt Ad dat binnen PwC vooral het besef van maatschappelijke problemen belangrijk is. Vanuit dit besef kan PwC als internationale organisatie namelijk bijdragen aan een betere wereld. Hierbij vertelt hij:  

“Ik denk dat iedereen, of je nou een social enterprise bent of een heel groot internationaal bedrijf, en misschien tegenwoordig juist wel heel veel meer als internationaal bedrijf, dat je heel erg goed moet nadenken over wat jouw bijdrage is aan een betere wereld. En hoeveel een social enterprise of PwC in dit geval, aan de buitenkant en qua omvang lijken te verschillen, in die kern lijken we misschien meer op elkaar dan we ons realiseren.”  
 

Ad hoopt dan ook door middel van het gesprek met Mireille zich te laten inspireren door in een andere wereld te stappen waar mensen op een andere manier bijdragen aan een betere wereld. Van daaruit valt veel te leren over hoe een bedrijf als PwC een omgeving kan creëren waar mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt ook het gevoel krijgen dat zij bij PwC verder kunnen.  

Mireille Geijsen 
Mireille leidt Nanoah en Ad rond in de werkplaats. Daarbij vertelt Mireille over de werkzaamheden en maatschappelijke missie van i-did. I-did maakt van gerecycled vilt nieuwe producten. Hierbij neemt zij mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt in dienst, om hen te laten zien dat zij het wél kunnen: 

“De mensen die hier werken gaan nooit de textielindustrie in, want die is er helemaal niet meer in Nederland. Maar wat wij doen is hun materiaal- en machinekennis bijbrengen, om over een drempel te gaan. Niemand die hierbinnen komt kan namelijk naaien, dus wat je gaat doen is eigenlijk ze on the job coachen om te laten zien dat daar waar je angst zit, van ‘dat kan ik helemaal niet’, dat je die kan overwinnen. Dus wij denken dat ze daarna dan overal terecht kunnen komen.” 
 

Authentiek leiderschap en aandacht voor potentie 
Na de rondleiding kan het gesprek over leiderschap beginnen. Hier een paar mooie bijdragen: 

“Leiderschap, als je het hebt over onzekerheid en mensen en power, om zichzelf te durven zijn en daarmee het beste van zichzelf te brengen, dat gaat niet over het creëren van afstand maar over het overbruggen van afstand.” en "Ik vind dat leiderschap klein moet zijn en ik vind dat leiderschap juist moet overbruggen in plaats van afstand schept.” - Ad 
 
“Voor mij is nieuw leiderschap veel meer inspireren en daarin soms vooruitlopen, maar vertrouwen op de kennis en de kunde van de mensen die je daarvoor hebt aangenomen. Ik ben niet de coach, of productieleider, dat weten zij allemaal beter, maar dat hoef ik ze niet te vertellen, maar het is wel mooi om te laten zien van waar gaan we naartoe en waar doen we het voor.” - Mireille 
 
“Leiderschap gaat om inspireren maar het gaat ook om authenticiteit. Het is niet zo belangrijk wat je doet, maar het is nog veel belangrijker wie jij bent. Want wie jij bent daarop vertrouwen mensen uiteindelijk. Dus op dat jij als mens de juiste keuzes en afwegingen maakt. Mensen willen graag verbinden met jou [als leider] en dat ze vertrouwen in jou hebben, niet omdat je een goede manager bent maar omdat je als mens de goede keuzes maakt.” - Ad 
 

Vervolgens hebben Ad en Mireille het over de combinatie ondernemen en impact maken. Hoe past dit nieuwe leiderschap binnen een businessmodel?  

“Ik heb wel eens het idee dat in de maatschappij, maar ook in het bedrijfsleven of in onze organisatie dat het of het een of het ander is. Dus je bent of van het geld verdienen en alleen bezig met de inhoud of je bent bezig met de mens of de wereld beter te maken. Ik denk dat we langzamerhand tot het besef komen dat het twee kanten van dezelfde medaille is. Die twee vermeende verschillende werelden moeten we juist bij elkaar zien te brengen.” - Ad 
 
“Wij willen veel geld verdienen om nog meer impact te maken. Dan kunnen we nog meer ateliers neerzetten. Geld is een middel.” - Mireille 

 
"Dat kan beter Peter" 
Als afsluiter legt Nanoah Ad en Mireille een interessant feitje voor, namelijk ‘dat kan beter Peter’, wat inhoudt dat er meer CEOs zijn die Peter heten dan dat er vrouwelijke CEOs zijn. Hoe komt dit? En hoe kan het beter? Is een quota de oplossing? 

Terugkijkend op het gesprek zijn Mireille en Ad het eens, wat mooi wordt verwoord door Ad: “Wat ik hieraan over hou is dat we meer op elkaar lijken dan we ons soms realiseren.” 

Over de podcast WereldverbeterBAAS 
In de podcast WereldverbeterBAAS, een co-productie van Social Enterprise NL en haar twee founding partners ABN AMRO en PwC, gaan CEO’s van grote bedrijven in gesprek met toonaangevende sociaal ondernemers over leiderschap, elkaars drijfveren en wat ervoor nodig is om de wereld mooier te maken. 

Wat voor leiderschap is bijvoorbeeld nodig voor een betere wereld? Wat kunnen corporate CEO en social entrepreneur van elkaar leren? Zijn corporates en social enterprises tegenpolen of juist partners in crime? En waarom worden die boardrooms toch gedomineerd door witte mannen? Podcasthost Nanoah Struik, tevens podcastmaker en genderexpert, gaat dat onderzoeken in WereldverbeterBAAS, te beluisteren via jouw favoriete podcastapp. In totaal verschijnen er 7 afleveringen die in de komende maanden allemaal gereleased worden. 

Luister via: Spotify, iTunes en Google Podcasts

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Contact

Cabralstraat 1
1057 CD Amsterdam
info@social-enterprise.nl

 

Route

 

 

KVK-nummer: 54772028

BTW nummer: NL8514.34.447.B01

Founding partners:

 

  • PwC-logo-wit.png
  • logo stichting doen.png
  •