Artikelen

WereldverbeterBAAS met Arcadis en Butterfly Effect

In de derde aflevering van WereldverbeterBAAS spreken Peter Oosterveer, CEO van Arcadis, en Stijn van Kreij, oprichter van social enterprise Butterfly Effect, met elkaar over het leiderschap van de toekomst, samenwerkingen tussen grote bedrijven en sociale ondernemingen en hun motivaties en ambities. Welk leiderschap is nodig om hedendaagse problemen op te lossen? En welke kwaliteiten heeft een goed leider? 

Gepubliceerd op 27 mei 2022

Arcadis is een toonaangevende internationale organisatie die ontwerp-, engineering- en adviesdiensten levert voor een duurzaam gebouwde en natuurlijke omgeving. Door middel van hun projecten, in ruim 70 landen, zet Arcadis zich in om de leefomgeving over de hele wereld te verbeteren. Butterfly Effect is een sociale onderneming die zorg en vrijwilligerswerk bij elkaar brengt door natuurlijke verbindingen tussen mensen te creëren. Door huisvesting te bieden aan vrijwilligers in tiny houses bouwt Butterfly Effect aan bruisende gemeenschappen voor jong en oud. 

Peter Oosterveer 
Allereerst spreekt Nanoah met Peter Oosterveer, CEO van Arcadis, over zijn leiderschap. Wat voor leider vindt Peter zichzelf?  

“Ik heb dit vaak van andere mensen gehoord. Ik ben gekarakteriseerd als een leider met empathie. Als een leider die goed kan luisteren. Als een leider die niet noodzakelijkerwijs op de voorgrond hoeft te treden. En als een leider niet eigenlijk misschien meer een coach is, vergelijkbaar met een coach van een voetbalteam, die ervoor zorgt dat de juiste omstandigheden gecreëerd wordt voor het team om optimaal te presteren.” 
 

Tegelijkertijd vindt Peter dat hij nooit te oud is om te leren, wat ook de reden is om in gesprek te gaan met Stijn van Kreij: 

“Ik ben sowieso altijd heel geïnteresseerd in mensen die gepassioneerd zijn over datgene dat zij doen en Stijn is overduidelijk gepassioneerd. Hij heeft een hele mooie combinatie van wonen en zorg gecreëerd. Ik ben benieuwd wat hem gedreven heeft en waar hij nog mogelijkheden ziet om het te vergroten en te verbeteren.”  
 

Stijn van Kreij 
Het drietal ontmoet elkaar in het kleinste verplaatsbare kantoor van Nederland, het busje van Butterfly Effect. Dit is gelijk al typerend voor wat de Butterfly Effect wil bereiken met haar activiteiten, om ontmoetingen te realiseren. Hier vertelt Stijn meer over zijn werk bij Butterfly Effect: 

“Butterfly Effect is ontstaan vanuit het idee dat we de zorg echt op een totaal andere manier moeten vormgeven, namelijk veel meer met mensen waarbij gewone mensen met elkaar samenleven zodat ze minder afhankelijk worden van zorg. (..) “De zorg in Nederland op dit moment is in mijn ogen echt in een crisis. Dat hoor je al wel een beetje en door de corona crisis is dat nog eens versneld. We komen simpelweg de mensen tekort om op deze manier het stelsel voort te zetten. En de vergrijzing wordt vooral nu al als een probleem gezien. Ik zie vergrijzing ook als kans. Je hebt ook nog heel veel mensen die nog heel lang vitaal blijven en die heel veel talent en tijd hebben en daardoor ook betrokken kunnen blijven bij die gemeenschappen. Maar dan moeten we wel anders gaan samenleven met elkaar.” 
 

 Hier reageert Peter op: 

“Ik denk dat wat Stijn laat zien is dat je uiteindelijk door connecties te maken problemen op een andere manier kunt benaderen en uiteindelijk ook efficiënter kunt oplossen. Dat wordt ook wel met een mooi woord een ecosysteem genoemd. Ik denk dat we meer en meer moeten gaan zoeken naar die combinaties waarbij je gezamenlijk zorgt voor een betere oplossing.”  
 

Samenwerkingen en nieuw leiderschap 
“Wat is het belang van samenwerkingen, met name tussen grote bedrijven en sociale ondernemingen?” Is de volgende vraag die gesteld wordt. Hierbij merkt Stijn op dat hij Arcadis ook wel ziet als een sociale onderneming, vooral door haar missie en historie. Zo heeft Arcadis Butterfly Effect ook geholpen met het berekenen van de restwaarde van de tiny houses. Over de samenwerking tussen een groot bedrijf als Arcadis en kleinere sociale ondernemingen vertelt Peter: 

“Ik denk dat je als onderneming een verantwoordelijkheid hebt naar de samenleving. De problemen die we nu in de maatschappij zien, kunnen niet meer alleen door een regering opgelost worden. De verantwoordelijkheid als onderneming moet je ook nemen om verder te gaan dan alleen het werk dat je doet als je core business en het loon wat je aan je mensen betaalt. Je moet verder durven gaan en ik denk ook dat er in toenemende mate verwacht wordt dat je verder gaat, dat je die samenwerkingsverbanden zoekt, dat je ook bereid bent om vrijwilligerswerk te doen om uiteindelijk de samenleving waar je onderdeel van bent sterker te maken.”  
 

Deze verantwoordelijkheid nemen hoort ook bij het leiderschap van de toekomst, vinden Peter en Stijn. Maar wat moet een goed leider nog meer kunnen? Peter en Stijn praten over hun rolmodellen en inspiraties in hun leiderschap: 

“Ik denk dat je als leider hoe dan ook zelf een rolmodel moet zijn, je moet een voorbeeld zijn. Ik vind persoonlijk integriteit heel belangrijk, transparantie. Dat je zegt wat je gaat doen en vervolgens doet wat je hebt gezegd. Empathie is denk ik in toenemende mate belangrijk, en terecht. En het hebben van een actieve sociale antenne is denk ik ook belangrijk. En dan komt de rest vanzelf.” – Peter 
 
“Ik geloof ook heel erg in dat persoonlijke leiderschap. Dus zoals je jezelf leidt als een persoon, en dat is denk ik een leven lang oefenen, dat vertaalt zich uiteindelijk ook in de waarde die je uitstraalt. Dat is nog belangrijker dan wat je zegt. Het gaat om wat je doet. (..) Weten waar je goed in bent, maar ook weten waar je juist niet goed in bent en waar je dus betere mensen voor zoekt, en het dan loslaten, is ook een belangrijke eigenschap.” - Stijn 
 

“Dat kan beter Peter”  
Als afsluiting legt Nanoah Peter en Stijn nog een feitje voor, namelijk het feit dat er in Nederland meer CEO’s zijn die Peter heten dan dat er vrouwelijke CEO’s zijn. Hierop reageert Peter: 

“Dit is zonder twijfel een schrijnende statistiek. Niet iets waar ik als Peter trots op ben en waar we als mannen trots op zouden moeten zijn. Het heeft natuurlijk alles te maken met aannames, aannames die veel mensen in het verleden, maar ook zeker nog in het heden, maken. En het is stuitend dat een groot deel van de populatie en een groot deel van de capaciteiten die we hebben ongebruikt laten. (…) En het ligt aan, waar we het ook eerder over hadden, goed leiderschap om dat beter in te richten.” 
 

Ben jij nu benieuwd naar de rest van het gesprek? Luister het dan vooral op jouw favoriete podcastapp.  

Over de podcast WereldverbeterBAAS  
In de podcast WereldverbeterBAAS, een co-productie van Social Enterprise NL en haar twee founding partners ABN AMRO en PwC, gaan CEO’s van grote bedrijven in gesprek met toonaangevende sociaal ondernemers over leiderschap, elkaars drijfveren en wat ervoor nodig is om de wereld mooier te maken.  

Wat voor leiderschap is bijvoorbeeld nodig voor een betere wereld? Wat kunnen corporate CEO en social entrepreneur van elkaar leren? Zijn corporates en social enterprises tegenpolen of juist partners in crime? En waarom worden die boardrooms toch gedomineerd door witte mannen? Podcasthost Nanoah Struik, tevens podcastmaker en genderexpert, gaat dat onderzoeken in WereldverbeterBAAS, te beluisteren via jouw favoriete podcastapp. In totaal verschijnen er 7 afleveringen die in de komende maanden allemaal gereleased worden.  

Luister via: Spotify, iTunes en Google Podcasts

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Contact

Cabralstraat 1
1057 CD Amsterdam
info@social-enterprise.nl

 

Route

 

 

KVK-nummer: 54772028

BTW nummer: NL8514.34.447.B01

Founding partners:

 

  • PwC-logo-wit.png
  • logo stichting doen.png
  •