Artikelen

WereldverbeterBAAS met ABN AMRO en NewBees

In de tweede aflevering van WereldverbeterBAAS brengt Nanoah Struik Robert Swaak, CEO van ABN AMRO, en Annemiek Dresen van social enterprise NewBees, bij elkaar om het gesprek aan te gaan over leiderschap, impact maken en gelijke kansen voor nieuwkomers. Wat zijn Robert's en Annemiek's grootste uitdagingen in hun leidserschap als het gaat om maatschappelijke impact maken? En welke eigenschappen moet een goed leider hebben? Luister naar deze aflevering!

Gepubliceerd op 2 mei 2022

ABN AMRO is een van de grootste banken van Nederland met zo’n 5 miljoen klanten en NewBees is een sociale onderneming die nieuwkomers in Nederland zo snel mogelijk aan een nieuwe baan wil helpen. Robert en Annemiek ontmoeten elkaar op het kantoor van NewBees in Amsterdam. Wat denken zij van elkaar te kunnen leren? Wat zijn hun grootste uitdagingen voor het creëren van maatschappelijke impact? Wat voor eigenschappen heeft een goede leider nodig? En hoe zorgen we dat de bedrijfscultuur inclusiever wordt? Dit en meer in deze aflevering! 

Robert Swaak  
Robert Swaak is sinds 2020 CEO bij ABN AMRO, waarvoor hij voor lange tijd bij PwC heeft gewerkt. Toen hij jong was heeft hij nooit een carrière als CEO geambieerd maar zijn interesse voor strategie en uitvoering heeft hem uiteindelijk tot deze positie gebracht. Vooraf aan het gesprek met Annemiek vraagt Nanoah Robert wat voor leider hij denkt te zijn bij ABN AMRO, waarop Robert antwoordt:  

“Dat vraag ik liever aan de mensen waaraan ik leiding moet geven, maar ik probeer zo veel mogelijk verbindend te zijn. Ik probeer begrip te hebben voor standpunten, te begrijpen waarom mensen zeggen wat ze zeggen, maar vervolgens moet ik ook duidelijk zijn in de besluitvorming.” 
 

Ondanks al zijn ervaring vertelt Robert nog elke dag geconfronteerd te worden met nieuwe uitdagingen waar hij van kan leren. Ook de ontmoeting met Annemiek is zo’n leerervaring waarin Robert hoopt meer te leren over sociaal ondernemerschap en hoe Annemiek binnen zo’n korte tijd zo veel heeft bereikt met haar onderneming.  

Annemiek Dresen  
De ontmoeting tussen Robert en Annemiek vindt plaats bij NewBees Amsterdam, wat slechts een van NewBees’ meerdere vestigingen is. Hier vertelt Annemiek meer over NewBees en hoe het als onderneming nieuwkomers in Nederland faciliteert naar werk en participeren in de maatschappij. Dit doet NewBees bij lokale organisaties waar nieuwkomers worden gekoppeld aan zo’n organisatie om zo meer werkgelegenheid te creëren voor nieuw talent in Nederland.  

Annemiek heeft diverse dingen gedaan voordat zij bij NewBees terecht kwam, zo ook heeft zij een aantal jaar bij ABN AMRO gewerkt. De switch van een carrière bij ABN AMRO naar het sociaal ondernemerschap van NewBees vindt zijn grondslag in de vluchtelingencrisis van 2015-16, waarbij Annemiek afreisde naar het Griekse Lesbos. Dit heeft haar nieuwe carrière pad geïnspireerd:  

“Ik ontmoette mensen die vol energie aankwamen en er alles van wilde maken die dan vervolgens in een systeem terecht kwamen waar hen ontzettend veel ontnomen werd en waar ze eigenlijk alleen maar vertraagd werden. En aan de andere kant zag ik dat mijn talent mogelijk niet ligt in het langzame, doch belangrijke werk van het verduurzamen van de ABN AMRO, maar meer in het snelle schakelen tussen mens en systeem.” 
 

Uitdagingen en leiderschap 
Allereerst stelt Nanoah Robert en Annemiek de vraag wat hun grootste uitdagingen zijn wat betreft het maken van maatschappelijke impact.  

“Een bank heeft een belangrijke rol in de samenleving, het belangrijkste is het vertrouwen van de mensen in de bank waar zij mee werken en dat wij dat vertrouwen ten alle tijden waar maken. Dat we daar bij alles wat we doen consistent in blijven. Maak dat maar waar en blijf jezelf daaraan toetsen.” - Robert 
 

Voor Annemiek is de uitdaging vooral het impact maken op het systeem, waarbij de doelstelling van NewBees is om de mensen, in dit geval nieuwkomers, centraal te stellen. Om deze uitdagingen aan te gaan is impactvol leiderschap nodig. Wat zijn volgens Robert en Annemiek de eigenschappen van een goede leider?  

“Voor mij is een van de aspecten van leiderschap empathisch vermogen. De mogelijkheid om iemand te verstaan, het gesprek aan te gaan. Ik denk dat een goed leider er goed aan doet om te luisteren, om het contact te zoeken. Een goed leider weet ook wat voor vervolgstappen daaraan gegeven moeten worden, welke besluiten. Dat je te allen tijde bewust bent van je voorbeeldfunctie.” - Robert 
 

Het leiderschap van Robert en Annemiek binnen hun organisatie kent verschillen, maar vooral de overeenkomsten worden benadrukt in het gesprek. Zo vertelt Annemiek: 

“Ik neem ook wel een stukje ABN AMRO mee in de ontwikkeling van NewBees. Wij zijn een sociale onderneming, de mens staat voorop, impact staat voorop. Maar wij zijn ook wel een gezonde onderneming. En ik geloof ook wel dat zakelijk gezond aanpakken leidt tot een duurzame toekomst voor deze onderneming en daarmee meer impact op deze maatschappij en ik denk dat dat wel termen zijn waar Robert zich ook wel in kan vinden.” 
 

Dit zakelijk gezond aanpakken voor een duurzame toekomst herkent Robert in zijn leiderschap bij de ABN AMRO en haar activiteiten en doelen: 

“Op het moment dat je mensen kunt raken en dat je mensen kunt motiveren om iets te kunnen betekenen voor de maatschappij waarin ze werken en dat vanuit die bankgedachte te kunnen doen, dat snijdt het mes aan twee kanten. Als je het alleen maar doet omdat je het moet doen of omdat je zegt ‘ik schrijf het in een boekje en dus ga ik het doen’, dan is de intrinsieke waarde van wat je doet al verloren. Als je het doet vanuit een intrinsieke overtuiging dat je iets toe te voegen hebt aan de maatschappij waarin je een bank bent, dan wordt het de kern van de bank.” 
 

Als CEO kan je de wereld beter maken.
Robert vertelt dat hij zich als CEO altijd bewust is van de verantwoordelijkheid die hij draagt. Als CEO vindt Robert dat je vooruit moet kunnen kijken, om de wereld waar je naartoe gaat te begrijpen en om verandering op gang te brengen en dat door te voeren binnen jouw organisatie. Voor Annemiek is het beleid wat je als organisatie voert belangrijk in het verbeteren van de wereld: 

“Als het gaat om inclusief ondernemerschap hebben wij bij NewBees gezegd: ons beleid is dat de helft van onze mensen zelf nieuwkomer in Nederland is. Dat is onze doelgroep. Wij kunnen alleen producten maken met onze doelgroep. Wij kunnen alleen zorgen dat dit goed is als we dit met hen ontwikkelen en bovendien zeggen wij dat wij geloven in een inclusief land door inclusief ondernemerschap en daarvoor moeten wij wel zelf ook een inclusieve werkgever zijn.” 
 

Een organisatie met sterk leiderschap stelt dus harde doelstellingen en houdt zich daaraan. Maar het gaat ook om de discussie blijven aangaan. Zeker als het gaat om vraagstukken als inclusiviteit, een onderwerp waar Robert nog wel meer de verbinding in wil leggen en het gesprek wil aangaan om te blijven leren. Robert zou dan ook graag de kennisuitwisseling met Annemiek voort willen zetten. Ook Annemiek kijkt anders naar haar voormalige werkgever:  

“Ik denk dat de ABN AMRO nu een andere ABN AMRO is die ik jaren geleden heb verlaten.”  
 

Een mooie afsluiting dus van een interessant gesprek, to be continued…  

Over de podcast WereldverbeterBAAS 

In de podcast WereldverbeterBAAS, een co-productie van Social Enterprise NL en haar twee founding partners ABN AMRO en PwC, gaan CEO’s van grote bedrijven in gesprek met toonaangevende sociaal ondernemers over leiderschap, elkaars drijfveren en wat ervoor nodig is om de wereld mooier te maken. 

Wat voor leiderschap is bijvoorbeeld nodig voor een betere wereld? Wat kunnen corporate CEO en social entrepreneur van elkaar leren? Zijn corporates en social enterprises tegenpolen of juist partners in crime? En waarom worden die boardrooms toch gedomineerd door witte mannen? Podcasthost Nanoah Struik, tevens podcastmaker en genderexpert, gaat dat onderzoeken in WereldverbeterBAAS, te beluisteren via jouw favoriete podcastapp. In totaal verschijnen er 7 afleveringen die in de komende maanden allemaal gereleased worden. 

Luister via: Spotify, iTunes en Google Podcasts

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

Contact

Cabralstraat 1
1057 CD Amsterdam
info@social-enterprise.nl

 

Route

 

 

KVK-nummer: 54772028

BTW nummer: NL8514.34.447.B01

Founding partners:

 

  • PwC-logo-wit.png
  •