Artikelen

Wat ik je wilde vragen: Kromkommer

Vorige keer spraken wij met Quirijn Bolle van Marqt die een vraag stelde aan Kromkommer. Het is nu dus de beurt aan Kromkommer om antwoord te geven én een volgende vraag te formuleren aan een andere sociaal ondernemer uit ons netwerk: Willem&Drees!.

Gepubliceerd op 7 april 2016

Kromme Komkommers, gekke paprika’s en ‘abnormale’ tomaatjes – ze worden weggegooid vanwege hun looks, terwijl er met de smaak en kwaliteit meestal niks mis is. Zonde, vonden Lisanne, Jente en Chantal, en sindsdien hebben ze een missie om voedselverspilling tegen te gaan. Het is nu dus de beurt aan Kromkommer om antwoord te geven op een vraag van Marqt én een volgende vraag te formuleren aan een andere sociaal ondernemer uit ons netwerk: Willem & Drees!

Vorige keer spraken wij met Quirijn Bolle van Marqt en hij stelde de volgende vraag aan Kromkommer: “Ik zag dat Kromkommer sinds kort in de schappen van Marqt ligt. Heb tot nu toe alleen de courgettesoep geprobeerd die erg lekker was. Verloopt de samenwerking met Marqt goed en welke nieuwe producten kunnen we van jullie verwachten de komende tijd?”

“De samenwerking met Marqt is goed. Een tip voor Quirijn: probeer naast de courgettesoep gewoon ook alle andere smaken, super lekker! Verder kan hij dit jaar 2 tot 3 nieuwe smaken verwachten”, antwoordt Chantal van Engelen van Kromkommer. Daarnaast wil Chantal ook iets van Quirijn weten: “Wat ons betreft is de tijd rijp om te bekijken hoe we verse gekke groenten in de schappen van de supermarkt kunnen krijgen. Marqt, als een van de voorlopers in de keten, is hiervoor de meest voordehand liggende speler om deze stap te zetten. Daarom is Quirijn van harte uitgenodigd om eens met ons de aan tafel te gaan om te bekijken hoe we samen impact kunnen gaan maken.”

Wat is de kracht van Kromkommer?
“Wij pakken op een positieve manier een serieus probleem aan”, vertelt Chantal. “Dit is de kracht van Kromkommer, we willen verandering in de keten zien door op een positieve manier ons verhaal te vertellen en door met praktische cases te inspireren. Daarnaast geloof ik dat de kracht zit in hoe het bedrijf is gestart. We zijn met drie meiden begonnen door het gewoon te gaan doen en die mentaliteit spreekt velen nog steeds aan.”

“In het begin dacht men misschien: ‘ach, die schattige meisjes met die komkommertjes’, maar we hoeven ons nu geen zorgen te maken dat wij niet serieus genomen worden. Laatst werden wij bijvoorbeeld nog gevraagd om deel te nemen aan een rondetafelgesprek over het Nederlandse voedselbeleid in de Tweede Kamer”, vertelt Chantal met enthousiasme. “Kromkommer is een voorvechter voor gekke groente. Dat betekent dat wij moeten samenwerken met ketenpartijen zoals telers en supermarkten, maar ook kritisch moeten zijn op wat zij doen. Dit spanningsveld is er altijd en dat is niet altijd makkelijk. Maar juist dat zorgt voor creativiteit. We zorgen toch elke keer weer dat we deze boodschap overbrengen op een positieve en ludieke manier.” Op de vraag ‘Betekent dit dat Kromkommer niet kritisch is?’ is Chantal stellig in haar antwoord: “Wij noemen ons zelf soms ketenknuffelaars. Dat zijn we ook wel een beetje. Maar we deinzen er niet voor terug om kritisch te zijn. Een mooi voorbeeld is de blog die we deze week schreven over de “geredde groente soep” van Jumbo. Tof dat ze dit initiatief nemen. Maar als je heel kritisch kijkt, dan zouden ze eigenlijk ook een andere stap moeten zetten die tot echte impact leidt.”

Trots op impact, maar wat ís de impact?
Elk sociaal ondernemer is hard aan het werk om een maatschappelijke waarde te creëren en hoopt op een dag trots te zijn op de gemaakte impact. Waar kan het team van Kromkommer trots op zijn? “Wij zijn er natuurlijk nog steeds trots op ons product dat in de schappen ligt. Omdat wij ontzettend impactgedreven zijn, is elke positieve impact op de keten een reden voor ons om trots te zijn.”

Volgens Chantal is het toch lastig om alle impact precies in kaart te krijgen: “De directe impact van Kromkommer is goed bij te houden. Zo kijken we naar de hoeveelheid groenten die zijn gered, de mensen die worden bereikt op onze kanalen en de telers die zijn geholpen. De indirecte impact op de keten is alleen niet altijd goed zichtbaar. Als wij horen dat een komkommerteler bij supermarkten als de Dirk en Dekamarkt haar kromme groenten verkoopt, zijn we ontzettend trots. Ondanks dat we niet betrokken waren, was dit zonder Kromkommer niet gebeurd. Op dat moment zijn wij aanleiding tot deze ontwikkeling en zien wij een indirecte impact van ons bedrijf. Toch zijn wij continu bezig om ook de indirecte impact die moeilijk te meten is, in kaart te brengen. Alle hulp en tips zijn welkom.”

2016: gekke groenten in de schappen!
Tot slot kijken we de toekomst in en willen we weten wat de ambities in 2016 zijn voor Kromkommer. “Wij willen in de toekomst de aanleiding tot verandering blijven en niet zelf gezien worden als dé oplossing voor het probleem. In 2016 willen wij de verse, gekke groenten in de schappen krijgen. Daar draait het uiteindelijk om: verspilling voorkomen” Ook kijkt Chantal naar het buitenland: “In andere landen zoals de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk liggen de gekke groenten al in supermarkten. Gek genoeg is dit nog niet het geval in Nederland en durven de supermarkten blijkbaar nog niet de stap te wagen. Een mooie kans dus voor bijvoorbeeld Marqt om met ons impact te maken.”

Wat ik heel graag wil vragen aan … Willem & Drees:
Dan is het nu de beurt aan Kromkommer! Aan wie geeft Kromkommer het stokje door? “Hoe langer wij in de groenteketen rondlopen, hoe complexer het lijkt te worden. Wij zien dat telers soms weinig vrijheid hebben en gedwongen zijn om onder de kostprijs te produceren. Dat is niet houdbaar. Willem & Drees willen ook bijdragen aan de verbetering van de voedselketen. Wij geloven dat zij echt een verschil kunnen maken. Daarvoor is een zeker schaalgrootte noodzakelijk. Ik ben daarom benieuwd naar de groeiplannen van Willem & Drees.”

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Contact

Cabralstraat 1
1057 CD Amsterdam
info@social-enterprise.nl

 

Route

 

 

KVK-nummer: 54772028

BTW nummer: NL8514.34.447.B01

Founding partners:

 

  • PwC-logo-wit.png
  • logo stichting doen.png
  •