Artikelen

Wat bedoelen we nou écht? Expeditie Impact dag 2

Donderdag 14 april was het dag 2 van Expeditie Impact: het programma waarbij sociaal ondernemers vier maanden lang, onder begeleiding van Avance-impact, aan de slag gaan met de impact van hun onderneming.

Gepubliceerd op 15 april 2022

Waar staan we
Vandaag stond de dag in het thema van het concreet maken van wat de ondernemingen nou écht wilden meten en bereiken. Er is stilgestaan bij de vragen: wat doe je eigenlijk als onderneming? Welke effecten hebben deze activiteiten? En welke indicatoren gebruik je om te laten zien dat je deze effecten hebt bereikt?

Aan het begin van de dag is teruggeblikt op het onderwerp van Expeditie Impact dag 1: de Theory Of Change (TOC). Hoe zat dit ook alweer en is het gelukt een TOC op te stellen? We hebben stilgestaan bij de inzichten die de ondernemers de afgelopen maand hebben opgedaan. Zo bleek het nog een hele uitdaging om te focussen op maar een paar specifieke punten. Het liefst willen de ondernemers alles tegelijk aanpakken, terwijl dat vaak leidt tot niets.

 

 

Het is nog een hele uitdaging om erachter te komen wat je eigenlijk precies bedoelt met een woord
Tim Broersen, Hiwork

Wat bedoelen we nou echt?
Verder is er stilgestaan bij de verschillende redenen van het meten van de impact: willen de ondernemers zich verantwoorden naar de buitenwereld? Willen zij zelf iets leren? Of willen ze iets bewijzen naar belanghebbenden? Met dit in het achterhoofd zijn onderzoeksvragen opgesteld en zijn verschillende begrippen verhelderd. Zo is bijvoorbeeld stilgestaan bij de vraag: wat betekent ‘zelfredzaamheid’ nou eigenlijk? We zijn erachter gekomen dat iedereen hier iets heel anders bij kan voelen.

Ik merk dat als ik mijn laptop erbij pak, de doelgroep zich gelijk gespannen voelt
Esther, Mixblik

Meten, meten, meten
Na de lunch is veel aandacht besteed aan het meten van de impact. Er is bijvoorbeeld nagedacht over welke middelen je kan gebruiken. Zo kan je natuurlijk interviewen en enquêtes afnemen, maar je kan ook observeren of werken met focusgroepen. Verder is nagedacht over bij wie de metingen worden afgenomen. Deelnemers van een traject, trainers of gasten? Zo veel dingen waar je aan moet denken!

Afsluiting
Tot slot hebben we ons nog verdiept in de uitdagingen en valkuilen van het meten van impact. Zo is er bijvoorbeeld kans om sociaal wenselijke antwoorden te krijgen of indirect invloed uit te oefenen op reacties van respondenten. Alles bij elkaar: een inspirerende dag met veel nieuwe inzichten en genoeg om komende weken aan te werken.

De deelnemende ondernemingen van deze editie Expeditie Impact zijn: Hiwork, MixblikRataplan, Soci-Com, InnAut, Eetcafé Blixem en Grenzeloos Maastricht.

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

Contact

Cabralstraat 1
1057 CD Amsterdam
info@social-enterprise.nl

 

Route

 

 

KVK-nummer: 54772028

BTW nummer: NL8514.34.447.B01

Founding partners:

 

  • PwC-logo-wit.png
  •