Artikelen

Sociaal ondernemen: van een achterstand een voorsprong maken

Van een achterstand een voorsprong maken, dat is wat veel sociaal ondernemers zichzelf tot doel hebben gesteld. Niet alleen willen ze banen creëren voor mensen die aan de zijlijn staan, maar bovendien willen ze het beste in hen naar boven halen. Neem.

Gepubliceerd op 18 februari 2014

Van een achterstand een voorsprong maken, dat is wat veel sociaal ondernemers zichzelf tot doel hebben gesteld. Niet alleen willen ze banen creëren voor mensen die aan de zijlijn staan, maar bovendien willen ze het beste in hen naar boven halen. Neem bijvoorbeeld Specialisterren, een software-testbedrijf dat autistische jongeren in dienst heeft. Niet omdat ze dan van de straat zijn, maar omdat ze de béste testers zijn. 


Sjoerd van der Maaden, oprichter Specialisterren:  “We zijn niet een project waarin we mensen een baantje geven. We zijn erop gericht om mensen daadwerkelijk een loopbaan te geven. Het gaat bij ons over groei en het bieden van toekomstperspectief. Je moet je voorstellen dat er veel 30-ers met autistische kenmerken thuiszitten, met volop capaciteiten en een HBO opleiding. Maar omdat het hen aan bepaalde social skills ontbreekt, lukt het ze niet een baan te krijgen. Dat zijn mensen die zich maar al te goed realiseren in wat voor situatie ze zich bevinden. Dat is geen leuke setting.”


banner_arbeids_bewerkt-1Ook The Chairmen at Work heeft een businessmodel gebouwd rondom mensen die veelal buiten de maatschappij staan, zij hebben een massagepraktijk met uitsluitend blinden en slechtzienden. En daarbij kiezen ze niet voor de makkelijkste weg maar komen ze gewoon, inclusief massagestoelen, bij klanten langs op kantoor. Of neem Sandra Ballij van Ctaste, die blinden en slechtzienden een baan biedt in de horeca, in een pikdonker restaurant. Niet het meest voor de hand liggend maar wél succesvol. Willemijn Verloop en Mark Hillen noemen de sociaal ondernemers in hun boek 'Verbeter de Wereld, Begin een Bedrijf' dan ook niet voor niets 'koppige gekken'. We hebben nog heel veel meer voorbeelden van koppige gekken voor je: Jolijn, van Van Hulley, Fer en Arno van bierbrouwerij de Prael, Renzo van Greenfox, Renske van restaurant Freud en Joske van The Colour Kitchen. En dat zijn ze nog lang niet allemaal. 


Stuk voor stuk ondernemers die mensen van de zijlijn naar het midden van de maatschappij helpen, door een baan en een extra duwtje in de rug. Wil je ze allemaal eens rustig bekijken? Kijk eens hier


 

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Wij laten niets achter op jouw device en kunnen dus ook niet zien wat jij verder allemaal gaat doen. Jouw IP-adres wordt niet gedeeld met derden, en wordt dus ook niet gebruikt voor commerciële of politieke doelen. Meer weten?

Ok

Contact

Cabralstraat 1
1057 CD Amsterdam
info@social-enterprise.nl

 

Route

 

 

KVK-nummer: 54772028

BTW nummer: NL8514.34.447.B01

Founding partners:

 

  • PwC-logo-wit.png
  • logo stichting doen.png
  •