Artikelen

Expeditie Impact | Sense making: hoe krijg je meer grip op je data?

Op 28 juni vond alweer de vierde sessie van Expeditie Impact plaats, hét programma waarin sociaal ondernemers, onder begeleiding van Avance Impact, aan de slag gaan met het meten van hun impact. 

Gepubliceerd op 6 juli 2022

Gedurende de eerste drie sessies zijn de deelnemers bezig geweest met het opzetten van een Theory of Change, het leren over meetmethodes én hebben zij zelf onderzoek gedaan. Deze vierde sessie stond in het teken van sense making, oftewel het analyseren van de verworven data! Hoe organiseer je de ruwe data? En hoe leer je deze beter te begrijpen? Dat is wat je met sense making doet. Het is een proces waarbij met elkaar wordt gereflecteerd op onderzoeksresultaten of uitkomsten, met als doel om deze beter te begrijpen en op basis hiervan te kunnen leren en sturen. Hierin hebben de deelnemers waardevolle stappen gezet.

Allereest was er de gelegenheid voor deelnemers om hun ervaringen met het verzamelen van de data met elkaar te delen. Waar liepen zij tegenaan? Wat vonden zij moeilijk? En zouden er dingen zijn die zij in de toekomst anders zouden aanpakken?  

Hierop volgde een korte presentatie over sense making. Hierbij wat belangrijke inzichten over hoe je je data kan interpreteren: 

  • > Doe het samen, veel verschillende mensen zorgen voor andere interpretaties 
    > Hou goede balans tussen negatieve en positieve resultaten 
    > Deel je resultaten vooraf – dan kunnen mensen zich alvast inlezen 
    > Maak het leuk (matrix, quiz) 
    > Bedenk altijd waarmee je de resultaten gaat vergelijken 
    > Reserveer voldoende tijd 

Na deze inzichten was het aan de kandidaten om hun data te organiseren en er een eerste interpretatie van te maken. Na de lunch was het dan tijd voor de kandidaten om hun ervaringen en resultaten met de rest van de groep te delen in een korte presentatie. Alvast een goede oefening voor de eindpresentatie die de kandidaten in september zullen geven. Na de presentaties was er veel ruimte voor aanvullingen en feedback. Aangezien de deelnemers allemaal actief zijn op het impactgebied van arbeidsparticipatie, konden de deelnemers elkaars struikelblokken goed begrijpen. Voor de eindpresentatie in september zullen de kandidaten de komende maanden aan de slag gaan met het schrijven van een two pager, waarin zij hun impactstrategie, onderzoek en resultaten kort zullen samenvatten om zo hun impact aan te kunnen tonen. Maar het zal ook vooral een feestelijke afsluiter zijn van een intensief, maar zeer waardevol traject.  
 

De deelnemende ondernemingen van deze editie Expeditie Impact zijn: HiworkMixblikRataplanSoci-ComInnAutEetcafé Blixem en Grenzeloos Maastricht

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Contact

Cabralstraat 1
1057 CD Amsterdam
info@social-enterprise.nl

 

Route

 

 

KVK-nummer: 54772028

BTW nummer: NL8514.34.447.B01

Founding partners:

 

  • PwC-logo-wit.png
  • logo stichting doen.png
  •