Artikelen

Recap SEWF Digital 2020

Van 21 t/m 25 september vond Social Enteprise World Forum (SEWF) Digital plaats. Het grootste wereldwijde social enterprise evenement was een groot succes. Lees hier een recap van onze favoriete sessies.

Gepubliceerd op 2 oktober 2020

Dinsdag 22 september 2020 | Meetup voor Leden: Sociaal ondernemen op de politieke agenda!

Op 17 maart 2021 zijn er weer Tweede Kamerverkiezingen. Hét moment om sociaal ondernemerschap te agenderen! Tijdens de eerste Meetup Sociaal ondernemen op de politieke agenda gingen we daarom met onze leden in gesprek over de lobby. Hoe krijgen we sociaal ondernemen op de politieke agenda? En welke punten verdienen extra aandacht in de lobby?

Een bevlogen discussie met onze leden, waarbij een aantal belangrijke punten naar voren kwamen:

‣    BVM
: De invoering 'm' (van 'maatschappelijk') aan de BV in het Burgerlijk Wetboek voorziet in een eenvoudige en eenduidige herkenning, die de ondernemers en stakeholders helderheid en zekerheid biedt. Opname in het BW borgt de handhaving en aanspreekbaarheid van bestuurders. 


‣    Buy Social
: Niet alleen sociale ondernemingen kunnen maatschappelijke impact maken, alle bedrijven zullen stappen moeten ondernemen om tot een nieuwe economie te komen. Daarvoor kunnen ze hun inkoopkracht beter gebruiken. Een verplichting om bij iedere aanbesteding de punten van de gunningscriteria te verdelen volgens 1/3e prijs, 1/3e kwaliteit, 1/3e sociaal-duurzame criteria zou daarbij helpen!

‣   True pricing
: We moeten toe naar true pricing, zoals het invoeren van belasting op arbeid en grondstoffen. Sociaal ondernemers hebben geen negatieve effecten op het milieu en toekomstige generaties, dat heeft vaak consequenties voor prijzen van hun producten of diensten.

‣   Toegang tot kapitaal
: Tot slot kwam het toegang tot kapitaal aan bod voor sociaal ondernemers, in de vorm van een apart fonds om financiering voor sociale ondernemingen te stimuleren.

Een waardevolle sessie en we nemen de inzichten mee in onze lobby voor een beter ecosysteem voor sociale ondernemingen. Zoals Sandra Ballij (oprichter Ctaste) het mooi zegt: 'We hebben elkaar nodig om een beweging in gang te zetten'. Daar sluiten wij ons volledig bij aan! Samen geven we inhoud aan een nieuwe economie en vormen wij een hefboom voor de noodzakelijke brede transitie.

Dinsdag 22 september | Discussie Buy Social op wereldwijd niveau
Tijdens SEWF Digital was er ook veel ruimte om op globaal niveau te praten over Buy Social en hoe we inkopen bij sociale ondernemingen grootser onder de aandacht kunnen brengen. Hoe bouwen we sterke internationale markten voor sociale ondernemingen? Op 22 september ging onze Mark Hillen in gesprek met Charlie Wigglesworth (Social Enterprise UK), Rebecca Dray (Buy Social USA), Colin Jess (Buy Social North-Ireland), Tori Williamson, Liz Chick en David LePage (Buy Social Canada). 

Buy Social is in de afgelopen jaren in steeds meer landen een bekend fenomeen geworden. Iedere partij vertelde over hoe Buy Social momenteel opereert in hun land, hoever ze zijn met de ontwikkeling en wat hun toekomstplannen zijn:

‣  Zo krijgt Canada veel steun van de overheid, van alle bestuursniveaus. De steun van de overheid zorgt voor veel beweging en vooruitgang. 
‣  In Noord-Ierland wordt sociaal inkopen onder jongeren steeds populairder en groeit het bewustzijn over supply chain. Consumenten willen weten waar hun producten vandaan komen en hoe het is geproduceerd. 
“And those social Enterprises live and breath quality”, aldus Colin Jess.
‣ Buy Social bestaat sinds 2019 in de Verenigde Staten. Ze zijn momenteel druk bezig met het opbouwen van relaties en netwerken om Buy Social onder een groter publiek te brengen. Rebecca: “It’s going fast. We build a network of a network.”
‣ Waar andere landen zich onder andere richten op consumenten richt Nederland zich enkel op de B-to-B markt, daarbij wordt het bijbrengen van kennis erg gestimuleerd en hierbij helpen veel corporate organisaties.

Wereldwijd groeit de interesse in inkopen bij sociale ondernemingen en wil jij ook meer weten over de aanpak van andere landen? Je kunt de sessie terugkijken als je een kaartje voor SEWF Digital had via deze link: https://sewfonline.com/home/digital/access/
 

Dinsdag 22 september | Masterclass: Een pakkend verhaal achter iedere sociale onderneming  
Iedere sociale onderneming heeft een prachtig en bijzonder verhaal. Maar hoe breng je jouw verhaal naar buiten? En hoe krijg je jouw klanten net zo enthousiast als jij zelf? Dat is precies wat Natasha Akib en Mikey Leung, digital storytellers uit Australië, hebben besproken in de sessie: “Telling your social enterprise story” tijdens het SEWF Digital. Met behulp van een story canvas beschrijven zij hoe een sociale onderneming zijn of haar eigen mooie verhaal het beste kan verkondigen. Maar, “storytelling is not just about pressing record”. Voor succesvol storytelling, zijn een goede voorbereiding en planning essentieel.

Wil je meer weten over waarom storytelling zo belangrijk is voor ondernemingen. Kijk de sessie hier terug! Ga naar: https://sewfonline.com/home/digital/access/

Woensdag 23 september | Sociaal ondernemen in tijden van corona
Het coronavirus heeft veel invloed gehad op sociale ondernemingen. Tijdens SEWF digital werd ook dit onderwerp besproken en wordt er gesproken over hoe ondernemingen zich staande houden in deze tijd.

In de sessie ‘Why social enterprises are critical to COVID-19 response and recovery’ benadrukte Yves Moury van Fúndación Capital  (Colombia) dat er veel organisaties zijn die problemen ondervinden aan de corona pandemie: “We are all affected”. Hij pleit daarom ook voor meer samenwerkingen in deze moeilijke tijd: “Everybody tries to survive alone, and not work together. That is a terrible mistake”. Voor sociale ondernemingen liggen hierin dus ook kansen. Zij fungeren als een brug tussen de commerciële bedrijven en de overheid. Daarnaast benadrukt Yves Moury dat sociale ondernemingen, in tegenstelling tot de overheid, veel meer ruimte hebben om te innoveren. Dit is dus hét moment om hiermee aan de slag te gaan. 

Veel sociale ondernemingen ervaren corona als een klap in het gezicht, maar tegelijkertijd brengt het veel mogelijkheden en kansen met zich mee, en houden veel ondernemers zich goed staande. Dit is een goed moment om aan de slag te gaan met innovatieplannen en verdere ontwikkelingen binnen de sociale onderneming. Een speciaal bericht voor sociale ondernemingen uit ons netwerk: Als wij je kunnen helpen met een vraag of in contact kunnen brengen met andere ondernemers, laat het ons weten! 


Tot volgend jaar!
SEWF digital zag er anders uit dit jaar, maar desondanks was het een groot succes. Veel sociaal ondernemers deelden hun ervaringen, verhalen en er vonden veel discussies plaats, waar wellicht nog mooie samenwerkingen uit komen. Heb je een sessie gemist? Geen probleem, want wanneer je een ticket hebt gekocht kun je altijd nog de sessies terugkijken op: https://sewfonline.com/home/digital/access/

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Contact

Cabralstraat 1
1057 CD Amsterdam
info@social-enterprise.nl

 

Route

 

 

KVK-nummer: 54772028

BTW nummer: NL8514.34.447.B01

Founding partners:

 

  • PwC-logo-wit.png
  • logo stichting doen.png
  •