Artikelen

OWise: tool voor als je leven op z'n kop staat

Elk jaar loopt er zo’n 14.000 keer een vrouw het ziekenhuis uit met een hoofd vol vragen en een onzekere toekomst. De diagnose borstkanker zet hun leven drastisch op z’n kop. OWise, de site en app die in 2013 werd ontwikkeld probeert orde aan te ..

Gepubliceerd op 17 april 2015

Elk jaar loopt er zo’n 14.000 keer een vrouw het ziekenhuis uit met een hoofd vol vragen en een onzekere toekomst. De diagnose borstkanker zet hun leven drastisch op z’n kop. OWise, de site en app die in 2013 werd ontwikkeld probeert orde aan te brengen in het chaotische ziekteproces en de patiënt te ondersteunen.

Image from the old websiteAnne  

OWise is bedacht en ontwikkeld door Anne Bruinvels en haar broer David. Als medisch wetenschapper en arts vertalen ze hun missie om bij te dragen aan behandeling van borstkanker én patiënten te ondersteunen naar een social enterprise.

Hoe werkt OWise?
De app en site OWise biedt borstkankerpatiënten de mogelijkheid om gemakkelijk hun ziekteproces te monitoren en het behandelplan te ondersteunen. Zo hebben ze via de IOS- & Android-applicatie en bijbehorende site tot een agenda- en dagboekfunctie waarin ze niet alleen afspraken met hun arts kunnen noteren maar ook bij kunnen houden hoe hun symptomen zich ontwikkelen.

Anne: “Met OWise kunnen patiënten per dag invullen welke symptomen of bijwerkingen ze hebben gehad, daar wordt dan een grafiekje van gemaakt. Hiermee kunnen ze hun ziekteproces niet alleen zelf eenvoudig bijhouden maar ook voorleggen aan de arts. Er zijn 12 verschillende trends die je bij kunt houden, vermoeidheid, eetlust en andere condities houd je zo eenvoudig bij.”

Naast het bijhouden van het ziekteverloop maakt de app het mogelijk om het gesprek met de arts op te nemen en te archiveren zodat deze informatie op elk moment beschikbaar is.

Anne: “Het behandelschema kan helemaal worden gepersonaliseerd. Geen ziekteproces is hetzelfde, en het is belangrijk dat de app ondersteuning biedt gedurende  alle stadia van de behandeling.”

Ook biedt de app betrouwbare informatie, waaronder een uitgebreide woordenlijst, aan patiënten die meer willen weten over hun ziekte.

Anne: “Na de diagnose gaan mensen al gauw op google dwalen en worden dan vaak alleen maar heel erg ongerust. Het is fijn als ze thuis de informatie van hun arts kunnen teruglezen en toegang hebben tot betrouwbare informatie.”

owise_02Goed voorbereid
Naast het monitoren van de conditie van de patiënt is het mogelijk om het bezoek aan het ziekenhuis goed voor te bereiden door het vooraf noteren van vragen aan de arts en het maken van notities. Om het eerste bezoek voor te bereiden heeft OWise een gepersonaliseerde vragenlijst samengesteld gebaseerd op het de patiënt haar profiel. De vragenlijsten kunnen worden uitgeprint en mee worden genomen naar de afspraak. Zo weet je zeker dat je aan het eind van de afspraak de informatie van de arts gemakkelijk terug kunt vinden. En met de opname-functie kan het consult tevens worden opgenomen en gearchiveerd, zo is alle data rondom het ziekenhuisbezoek gemakkelijk terug te vinden.

Óók voor de arts
Ook artsen zijn erg enthousiast over de OWise app. Uit een pilotstudie van het UMC Utrecht blijkt dat niet alleen patiënten maar zeker ook de behandelend artsen het gebruik van OWise aanraden (bekijk hier). Artsen vinden het waardevol dat er behandelinformatie op maat kan worden gemaakt en ze merken dat patiënten beter voorbereid en geïnformeerd zijn waardoor de arts-patiëntdialoog gemakkelijker verloopt.
owise_01Anne: “Voor de behandelend artsen geeft de informatie uit de app over het ziekteverloop extra inzicht in de effecten en bijwerkingen van de behandeling tussen de spreekuren door. Hiermee kunnen zij de behandeling zo nodig bijsturen en nog beter laten aansluiten op de patiënt.”

Tweeledige missie
OWise is ‘patiënt-first’ opgezet maar gebruikt de geanonimiseerde patiëntendata om medisch onderzoek te ondersteunen. De ingevoerde, volstrekt geanonimiseerde data van gebruikers is bijvoorbeeld uitermate bruikbaar voor het inzichtelijk maken van de werking en bijwerkingen van bepaalde medicijnen. Daarnaast helpt het bij het in kaart brengen of bepaalde levensstijlfactoren van invloed zijn hierop.

“Onze missie gaat verder, op termijn willen we de invloed van omgevingsfactoren op het DNA bij mensen met borstkanker bestuderen om er zo achter te komen via welke mechanismen borstkanker tot stand komt.”

Verdienmodel
De data die OWise verzamelt is betrouwbaar, gedetailleerd, onafhankelijk en volledig anoniem en is daarmee van waarde voor onderzoek naar borstkanker. OWise werkt volgens een gecontroleerd open data-model. Voor ziekenhuizen en onderzoekers is de informatie opvraagbaar en toegankelijk. Voor de farmaceutische inddustrie hangt er wél een prijskaartje aan inzage in de data.

Anne “De app wordt inmiddels door meer dan 2.300 mensen gebruikt, waarvan ongeveer de helft vaker dan twee keer in de week data invoert en zo’n 25% meer dan 4 keer. Wij hebben dus hele gedetailleerde data over het ziekteverloop van mensen met borstkanker. En dat is voor heel veel partijen waardevol. Daarin zit ons verdienmodel.”

owise_03
Inmiddels wordt er gewerkt aan het vertalen van de app zodat het ook buitenland kan worden uitgerold.

Anne: “Hoe meer gebruikers, hoe meer patiënten steun ondervinden en hoe significanter de ingevoerde data. Het mes snijdt aan twee kanten, dat is onze missie.”

Meer impact
Het afgelopen jaar heeft Px HealthCare zich gestort op het ontwikkelen van een nieuwe site en app, ditmaal voor alle kankerpatiënten. Met dit nieuwe product deden ze mee aan de Mobiles for Good Challenge van Vodafone, waarbij ze verschillende bootcamps volgden om ook dit project succesvol uit te rollen. Doel is om uiteindelijk meer patiënten te kunnen ondersteunen met hun apps en zo hun impact te vergoten.

Wil je meer weten over OWise en/of de app downloaden? Klik hier

Afbeeldingen: copyright OWise 

---
Heb je ook een (idee voor) een mobiele tool waarmee je maatschappelijke impact creëert? Meld je aan voor de nieuwe editie van de Mobiles for Good Challenge van de Vodafone Foundation (aanmelden t/m 25 mei 2015). De zes beste ideeën worden beloond met een startkapitaal van €30.000 en deelname aan een accelerator programma van vier maanden.

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

Contact

Keizersgracht 264
1016 EV Amsterdam
020 - 626 44 10

 

Route

 

 

info@social-enterprise.nl
KVK-nummer: 54772028

BTW nummer: NL8514.34.447.B01

Founding partners

  • PwC-logo-wit.png