Artikelen

Mobiles for Good start met zes winnende social enterprises

Zes teams die zes maatschappelijke problemen aanpakken. De eerste lichting van het nieuwe Mobiles for Good programma werd afgelopen 12 juni bekend gemaakt. De teams achter WindTales, Heppee, HomeMade Productions TraumaGameplay en social enterprises Int..

Gepubliceerd op 16 juni 2014

Zes teams die zes maatschappelijke problemen aanpakken. De eerste lichting van het nieuwe Mobiles for Good programma werd afgelopen 12 juni bekend gemaakt. De teams achter WindTales, Heppee, HomeMade Productions TraumaGameplay en social enterprises Into D'mentia Nederland en OWise wonnen van 65 andere ondernemers en gaan het komende halfjaar aan de slag om van hun idee een social enterprise te maken en krijgen daarnaast een investering van 30.000 euro. 


Vodafone Mobiles For Good Sfeer-1De derde editie van het programma is gericht op mobiele oplossingen voor Nederlandse sociale problemen, waar voorheen de focus enkel op health oplossingen lag. Dit jaar participeren de winnaars ook voor het eerst fulltime in een Innovation Bootcamp. Met deze nieuwe insteek speelt Vodafone in op de grote groei van sociaal ondernemerschap in Nederland.


Rob Shuter, CEO Vodafone Nederland: “We zijn erg trots dat wij sociaal ondernemerschap kunnen stimuleren onder de vlag van de Mobiles for Good challenge. Wij richten ons niet alleen meer op goede doelen, maar ook op ondernemers. Dat is uniek in Nederland. We willen hiermee laten zien dat de toekomst ligt in het samenbrengen van geavanceerde technologie en menselijke slimheid.”


De winnende inzendingen:


WindTales
Een game die op een vernieuwende manier de longoefeningen, die twee uur per dag duren, bij zieke kinderen leuker maakt. Hiermee hebben zij aanzienlijk minder kans op infecties en verbetert de kwaliteit van hun leven.


Heppee
45.000 kinderen per jaar in Nederland krijgen te maken met ouders die gaan scheiden. De Heppee-app, waarbij het kind centraal staat, biedt een communicatietool ter bevordering van rust en regelmaat in een vaak hectische leefomgeving.


HomeMade Productions 
HomeMade Productions gaat een online platform bieden rondom de voorstelling Spijt(gebaseerd op het boek van Carry Slee) waarmee kinderen kunnen praten over pesten. Dit laatste vormt een belangrijke oorzaak van zelfmoord onder jongeren tussen 12 en 18 jaar. 


Into D’mentia Nederland
Dementie is een groot probleem in Nederland. De app van Into D’mentia Nederland zorgt er voor dat iedereen die met Dementie in zijn omgeving te maken heeft, dit op een laagdrempelige manier zelf kan ervaren. 


OWise
Een app die longkanker patiënten ondersteunt in hun ziekteproces en waarbij behandeldata ingezet kunnen worden in wetenschappelijk onderzoek naar kanker. 


TraumaGameplay
Een game gericht op het beperken van een Post Traumatische Stress Stoornis (PTSS). TraumaGameplay biedt op een speelse manier een extra tool om bestaande behandelingen bij PTSS te versterken.


Jury Mobiles for Good


De jury bestond uit:



  • Bart Hofker, Director of Consumer Business Unit at Vodafone NL;

  • Patrick de Zeeuw, CEO Startupbootcamp;

  • Marleen Stikker, directeur Waag Society;

  • Mark Hillen, oprichter Social Enterprise NL;

  • Hajo Beijma, oprichter Text to Change.


Meer weten? Kijk eens op www.mobilesforgood.nl

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

Contact

Keizersgracht 264
1016 EV Amsterdam
020 - 626 44 10

 

Route

 

 

info@social-enterprise.nl
KVK-nummer: 54772028

BTW nummer: NL8514.34.447.B01

Founding partners

  • PwC-logo-wit.png