Artikelen

Meet de Leden Board!

Zes bevlogen sociaal ondernemers maken deel uit van onze Leden Board. Zij vertegenwoordigen de stem van het netwerk. Maar wat doet de Leden Board eigenlijk? En wat is het belang ervan? Wij gingen in gesprek met twee ondernemers uit de Leden Board!.

Gepubliceerd op 20 april 2018

Zes bevlogen sociaal ondernemers maken deel uit van onze Leden Board. Naast de Raad van Toezicht, die toezicht houdt op het bestuur en het team van Social Enterprise NL, vertegenwoordigt de Leden Board de stem van het netwerk. Daarom gaan we in gesprek met twee ondernemers uit de Leden Board; Joske Paumen (The Colour Kitchen) en Raphaël Nouwen (Triodos Bank).

 

Wat doet de Leden Board precies en wat is het belang hiervan?
“Social Enterprise NL is een organisatie voor leden, dus is het belangrijk om leden ook de agenda te laten bepalen”, aldus Raphaël Nouwen. “De Leden Board komt twee à drie keer per jaar bijeen en wordt onder andere benaderd om input te geven voor het beleid en om ervaringen te delen op bepaalde thema’s”. Joske Paumen vult aan dat de leden uit het netwerk ook bij de Leden Board kunnen aankloppen om te praten over dingen die voor Social Enterprise NL belangrijk zijn om te agenderen. “We proberen om zo goed mogelijk de stem van alle leden te vertegenwoordigen”. “De Leden Board is daarom een mooie verzameling van verschillende type en grootte sociale ondernemingen”, vult Raphaël aan. “Tony’s Chocolonely richt zich bijvoorbeeld op het verduurzamen van ketens, Triodos Bank op financiële en juridische zaken en The Colour Kitchen op arbeidsparticipatie”. En ook Midwest, Taxi Electric en De Meewerkers zijn onderdeel van de Leden Board. Door deze verschillen worden de leden uit het netwerk door de Leden Board goed vertegenwoordigd. Deze vertegenwoordiging is van groot belang, aangezien Social Enterprise NL via de Leden Board op de hoogte blijft van wat er speelt in het veld.

 

Om welke reden zitten jullie in de Leden Board?
“Persoonlijk voel ik me een koploper in sociaal ondernemerschap. Social Enterprise NL is een mooi platform die koplopers vertegenwoordigt en de beweging hiervan groter wil maken. Vanuit The Colour Kitchen vind ik het belangrijk om alle geleerde lessen te delen en mijn stem te laten horen. Het onderdeel zijn van de Leden Board maakt dit mogelijk”, vertelt Joske. Raphaël geeft aan het vooral leuk te vinden om betrokken te zijn bij het netwerk. “Triodos Bank is opgericht om ondernemingen met een maatschappelijke meerwaarde te financieren. Dat past bij wat Social Enterprise NL doet. Ik kom elke dag uit mijn bed om te kijken wat mijn team en ik kunnen doen voor sociale ondernemingen. De Leden Board is een goede manier om een bijdrage te leveren naast het zelf runnen van een sociale onderneming.”

 

Welke onderwerpen komen aan bod tijdens een Leden Board bijeenkomst?
Volgens Joske gaat het vooral om waar Social Enterprise NL prioriteit aan moet geven. Raphaël vertelt dat deze actuele thema’s voornamelijk vanuit de sociale ondernemingen uit het netwerk komen. “Dat is ook de kracht van Social Enterprise NL: het onthouden dat je een ledenorganisatie bent en dat je dingen doet waar de leden behoefte aan hebben. Social Enterprise NL blijft die verbinding opzoeken, onder andere door middel van de Leden Board”. 

Er komt een groot scala aan thema’s voorbij tijdens de bijeenkomsten. “Drie jaar geleden ging het veel over de financiering van sociale ondernemingen. Tegenwoordig is dat minder een kernprobleem, omdat de beschikbaarheid van kapitaal veel groter is geworden. Nu ligt de nadruk bijvoorbeeld op de thema’s buy social en vitaliteit van sociaal ondernemers”, legt Raphaël uit. Daarnaast worden de jaarplannen en het beleid van Social Enterprise NL besproken. “De laatste Leden Board bijeenkomst ging over of Social Enterprise NL zich ook regionaal moeten positioneren en hebben we besproken wat wij als sociaal ondernemers precies willen met de Code Sociale Ondernemingen”, aldus Joske.

 

Hoe zien jullie dat Social Enterprise NL zich aan het ontwikkelen is?
“De organisatie wordt steeds professioneler en groter, maar blijft laagdrempelig. Ook het programma aanbod wordt steeds uitgebreider, waardoor sociaal ondernemers zich beter kunnen onderscheiden”, vertelt Joske. Ook op lokaal niveau ontwikkelt Social Enterprise NL zich volgens Raphaël: “Hoe ga je als landelijke club de regionale rol van sociaal ondernemerschap op je nemen? Er is namelijk ook veel goeds op lokaal niveau. Social Enterprise NL verbindt dat met landelijk en Europees niveau door middel van goede samenwerkingen, goede ingangen en de juiste discussies over landelijk en Europees beleid en blijft zich hierin ontwikkelen. “Social Enterprise NL is een belangrijke speler en worden ook steeds meer een gesprekspartner, zowel in politiek als in het bedrijfsleven”, aldus Joske. En een gesprekspartner is Social Enterprise NL niet alleen voor de Leden Board. Dit benadrukt Raphaël: “de Leden Board is niet iets heel formeels. Dat past niet bij Social Enterprise NL. Het moet dan ook zeker anderen niet beperken om input te blijven leveren. Als je als lid ergens tegenaan loopt, twijfel dan niet om het de Leden Board of Social Enterprise NL te laten weten”.

 

1.jpg

 

Social Enterprise NL streeft als organisatie een participatief organisatiemodel na, waarbij alle betrokkenen worden uitgenodigd om een actieve inbreng en invloed te hebben op het beleid, volgens de principes van good governance zoals de VN die hanteert. De belangrijkste betrokkenen zijn de leden van ons netwerk en hun visie en inbreng is dus onmisbaar voor onze organisatie. 

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

Contact

Keizersgracht 264
1016 EV Amsterdam
020 - 626 44 10

 

Route

 

 

info@social-enterprise.nl
KVK-nummer: 54772028

BTW nummer: NL8514.34.447.B01

Founding partners

  • PwC-logo-wit.png