Artikelen

Maak je sociale onderneming én je medewerkers toekomstklaar met datagedreven werken

Na een periode van crisis en onzekerheid lijkt de samenleving weer open te gaan. Het was voor veel werknemers en werkgevers geen gemakkelijke periode. Van verlies van werk tot aan zicht en betrokkenheid verliezen. Nu de arbeidsmarkt snel aantrekt, rest veel ondernemingen de vraag: hoe zorg je ervoor dat je sterk uit deze crisis komt?

Gepubliceerd op 25 juni 2021

Femke Pluymert, directeur van Diversion, vertelt waarom overstappen naar datagedreven werken dé manier is om je bedrijf én je medewerkers klaar te stomen voor de toekomst. Voor sociale ondernemingen is hier nog veel winst te boeken.

Al jaren hebben wij met Diversion, bureau voor maatschappelijke innovatie, toegang tot plekken waar niet iedereen binnen kan komen en voeren we gesprekken over taboeonderwerpen. Samen met strategische partners – onderwijsinstellingen, overheden, maatschappelijke organisaties of bedrijven - ontwikkelen we oplossingen voor complexe vraagstukken die de samenleving onder druk zetten. Jaarlijks voeren we tientallen programma’s uit om deze prangende vraagstukken zowel in de praktijk als op systeemniveau te veranderen. Bijvoorbeeld met landelijke preventieprogramma’s in het onderwijs, om armoede, complottheorieën, discriminatie of seksueel geweld tegen te gaan.

Digitale transitie
Met onze programma’s vangen we een berg aan maatschappelijke signalen en trends op – veelal in een vroeg stadium, wanneer het beleidsmakers of instanties nog niet heeft bereikt. Zo kwamen we er vroegtijdig achter dat het gemakkelijk kopen van loot boxes - virtuele schatkistjes in games - op grote schaal schulden aanwakkert onder jongeren, al op zeer jonge leeftijd. De data daarover gaf ons de mogelijkheid om bij de politiek aan de bel te trekken. Door deze waardevolle informatie beter te verzamelen én op de juiste plekken te laten landen, kunnen we onze impact vergroten. Daarom besloten we twee jaar geleden bij Diversion het roer om te gooien en eerste stappen te zetten naar datagedreven werken: structureel data verzamelen en analyseren tijdens onze programma’s, om zo onze werkwijze te optimaliseren én met onderbouwde analyses aan de bel te kunnen trekken over wat er speelt in de samenleving.

Deze datatransitie vraagt wat van onze collega’s, want datagedreven werken is een compleet andere manier van werken en gaat niet alleen de IT’er aan. Met één training zijn we er niet. We hoeven zeker niet allemaal datascientists te worden, maar het gaat wel om een breed gedragen begrip. Wat is datagedreven werken? Waarom is dat belangrijk voor ons? Welke kansen biedt het ons? Maar ook: wat moeten daarvoor met elkaar regelen en over welke skills hebben we het dan? Het vraagt om nieuwe vaardigheden van álle medewerkers, en een cultuuromslag binnen ons bedrijf.

Wendbaarheid en kansen
Toch is het cruciaal om personeel hiervoor klaar te stomen, want de arbeidsmarkt verandert razendsnel en datavaardigheden zijn essentieel in het werken van de toekomst. We zien de verschillen in de samenleving op het gebied van kansen en inkomen steeds verder groeien. Als een deel van de samenleving digitaal achterblijft, en niet iedereen kan profiteren van de kansen die de digitale transitie met zich meebrengt, wordt die kloof nóg groter. Daarom vinden we het belangrijk onze werknemers weerbaar en wendbaar te maken, zodat zij ook in de toekomst toegang hebben tot werk en inkomen.”

De coronacrisis toonde het belang van nieuwe businessmodellen en een wendbare organisatie. Ook voor ons businessmodel biedt deze datatransitie absoluut kansen. Door datagedreven te werken kunnen we niet alleen onze werkprocessen verbeteren, ook kunnen we klanten met nieuwe inzichten en producten beter helpen inspelen op maatschappelijke verandering. Dit brengt ons meer zekerheid voor de toekomst.

De handschoen oppakken
Waar veel grote bedrijven de stap naar datagedreven werken al gezet hebben, zien wij dat sociale ondernemingen achterblijven. Dat is zonde, want bij de ontwikkeling van nieuwe businessmodellen hebben juist zij een belangrijke taak. Door van zich te laten horen in de maatschappelijke discussie rondom ethisch datagebruik kunnen sociale ondernemingen een wezenlijke bijdrage leveren aan een economie waarin dataverzamelen en ethiek geen tegenpolen zijn, maar hand in hand gaan. Daarom vertaalden we de geleerde lessen vanuit onze eigen datatransitie én de kennis van vele experts samen met Social Enterprise NL naar een toolbox die helpt de weg vrij te banen voor andere sociale ondernemingen die ook meer datagedreven willen gaan werken. Tijd om samen die handschoen op te pakken - voor een sterke en ethische digitale toekomst.

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Contact

Cabralstraat 1
1057 CD Amsterdam
info@social-enterprise.nl

 

Route

 

 

KVK-nummer: 54772028

BTW nummer: NL8514.34.447.B01

Founding partners:

 

  • PwC-logo-wit.png
  • logo stichting doen.png
  •