Artikelen

Inzichten van het Social Enterprise World Forum

Social Enterprise NL was aanwezig bij de 10e editie van het Social Enterprise World Forum in Edinburgh. Om te vertellen over de sector in Nederland, maar ook om inspiratie op te doen, waardevolle contacten te leggen en te leren. Lees onze inzichten!.

Gepubliceerd op 26 september 2018

Schermafbeelding 2018-09-27 om 13.55.58.pngAfbeelding Pioneers Post

Social enterprise is not lipstick on a pig or CSR in pretty wrapping paper..it’s how we create social well-being, it’s how we create community capital' – David LePage (Managing Partner Buy Social Canada)

Het Social Enterprise World Forum (SEWF) startte in 2008 en sindsdien komen jaarlijks honderden mensen van over de hele wereld drie dagen samen om kennis en ervaring uit te wisselen en netwerken uit te breiden. Een internationaal evenement dat niet alleen sociaal ondernemers aantrekt, maar ook impact investeerders, beleidsmakers, activisten, academici en andere supporters van deze beweging. Ook Social Enterprise NL was dit jaar aanwezig bij deze 10e editie in Edinburgh in Schotland. Niet alleen om tijdens een panel te vertellen over de social enterprise sector in Nederland, maar ook om inspiratie op te doen, waardevolle contacten te leggen en om te leren. Die inzichten delen we natuurlijk graag weer met anderen:

Een warm bad

‘Social enterprises shouldn’t think more like businesses, but businesses should think more like social enterprises’, dat zei Mike Curtin van de Amerikaanse social enterprise DC Central Kitchen. Je kan je dus voorstellen (cliché maar waar) dat het voelde als een warm bad tussen 1400 gepassioneerde supporters van de social enterprise beweging. Eindelijk een keer geen discussies over ‘wat is een social enterprise’ of 'zijn sociaal ondernemers wel ondernemend genoeg?' Maar juist allemaal mensen die geloven dat sociale ondernemingen een belangrijke rol spelen in het oplossen van allerlei maatschappelijke problemen en voorlopers zijn op weg naar een nieuwe economie. Dat deze maatschappelijke problemen/vraagstukken over de hele wereld vergelijkbaar zijn werd ook duidelijk.

 

Het begint bij onderwijs

‘The social enterprise sector should not become a sector for the elite, so how do we ensure to include everyone?’. Een belangrijk punt dat werd aangehaald door Dai Powell van de Engelse social enterprise HCT Group. Een van de oplossingen hiervoor ligt in het integreren van sociaal ondernemen in het onderwijs, want jonge mensen zorgen voor verandering. Dat begint dus al bij het basisonderwijs. Schotland doet dit al 14 jaar met de Social Enterprise Academy. Wat de impact hiervan is, bleek uit een van de indrukwekkende presentatie van basisschoolleerlingen van St Albert’s Catholic Primary School. Kinderen van 10 jaar oud creëren hier hun eigen social enterprise om ouderen uit de buurt te helpen. Hoe simpel kan het zijn? In Nederland doen we nog veel te weinig aan sociaal ondernemerschap in het basis- en middelbaar onderwijs. Werk aan de winkel!

 Schermafbeelding 2018-09-25 om 14.11.16.png

Tech for good

‘Technology has unlocked the human capacity to innovate. But we must make the choice to use it as agents for change and create opportunity, instead of remaining docile and being controlled by it’, aldus Indy Johar van Dark Matter Laboratories. Hij inspireerde ons met zijn visie op Tech for good, waarin hij sociale ondernemingen oproept om onderdeel te zijn van het gesprek over de rol van technologie in de samenleving van de toekomst. Tech bedrijven gaan de wereld veranderen, dus is het belangrijk dat sociale ondernemingen daarbij betrokken zijn. En ervoor zorgen dat technologie wordt ingezet om maatschappelijke problemen op te lossen. Regulering is hierin belangrijk, maar ook risicokapitaal. Uber is namelijk niet succesvol geworden door de kwaliteit van de app, maar vooral door miljarden aan investeringen die er in zijn gedaan. Het is daarom belangrijk dat sociale ondernemingen in tech kapitaal weten aan te trekken, om echt de toekomst mede vorm te geven.

 

Buy Social

Ook Buy Social was een veelbesproken onderwerp tijdens het Social Enterprise World Forum. De Buy Social campagne, zoals destijds gestart door Social Enterprise UK, is nu actief in vier landen. Om meer corporates te stimuleren om in te kopen bij sociale ondernemingen, zetten het Verenigd Koninkrijk en Canada Buy Social neer als een Corporate Challenge: ze roepen grote bedrijven op om er in 2020 voor gezorgd te hebben dat ze samen voor 1 biljoen hebben ingekocht bij sociale ondernemingen. Omdat dat pas echte impact heeft, gaan we nu ook in Nederland (met onze Buy Social partners) verkennen hoe we zo’n Corporate Challenge op kunnen zetten. Wordt vervolgd!

Doorbreek de bubbel

Het bouwen van een goed ecosysteem voor sociale ondernemingen is belangrijk voor het succes van de sector. Daarvoor is het belangrijk dat we uit onze bubbel komen. ‘We should get used to talk to people who are not like us, because that’s how we create the future’, aldus Lord Victor Adebowale. Aan de slag!

We startten het forum in Edinburgh in stijl met traditionele Schotse muziek en we sloten af met een voorproefje voor het Social Enterprise World Forum in 2019. Deze vindt namelijk plaats in Addis Abeba in Ethiopië: bekijk onderstaande video en boek meteen je ticket!

 

trefwoorden:

bubbel buysocial Edinburgh evenement internationaal partners schotland sector SEWF sociaalondernemers

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

Contact

Keizersgracht 264
1016 EV Amsterdam
020 - 626 44 10

 

Route

 

 

info@social-enterprise.nl
KVK-nummer: 54772028

BTW nummer: NL8514.34.447.B01

Founding partners

  • PwC-logo-wit.png